logo

نظر کوهکن درباره نامزدی ولایتی برای انتخابات آینده

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
نظر کوهکن درباره نامزدی ولایتی برای انتخابات آینده

نامه نيوز/ محسن کوهکن گفت: آقاي ولايتي به هيچ‌وجه نگاه جناحي، گروهي و طيفي ندارد و اگر بخواهد که نامزد رياست جمهوري شود، مي‌تواند يک نامزد فراجناحي باشد که اين يک ويژگي بسيار مهمي است.

اخيرا محمدجواد ابطحي از احتمال نامزدي علي‌اکبر ولايتي در انتخابات سال آينده سخن گفته است. ولايتي شخصيتي است که شايد بتوان او را فراجناحي دانست، فردي که مشاور مقام معظم رهبري است و در عين حال سابقه مذاکرات بين‌المللي را هم در کارنامه‌اش دارد و در عين حال در سال92 با نامزدي‌اش در انتخابات و رقابت با ديگر نامزدها نشان داد که براي کرسي رياست‌جمهوري بي‌ميل هم نيست؛ خاصه آنکه در آن سال با انتقاد به شيوه مذاکره جليلي، يکي از نامزدهاي آن انتخابات ثابت کرد که او را نمي‌توان در يک جناح خواست گنجاند. حال با ذکر اين که احتمال دارد او نامزد رياست‌جمهوري در سال آينده شود بايد ديد او اين توانايي را دارد که برنامه‌اي متناسب با وضعيت کنوني داخلي و خارجي ايران ارائه دهد؟

محسن کوهکن درباره ورود ولايتي به عرصه انتخابات به «نامه‌نيوز» گفت: «يک زماني حضرت آقا درباره رياست‌جمهوري مثال بسيار جالب و به ظاهر ساده‌اي زدند که اگر نيروهاي سياسي بر آن کار مي‌کردند اوضاع سياسي کشور بهتر از آنچه وجود دارد، مي‌شد. قريب به مضمون ايشان گفتند که رئيس‌جمهور مانند نيروي راهنمايي و رانندگي‌اي است که سر چهارراه‌ها مي‌ايستند. اين مثال به ما مي‌آموزد که رئيس‌جمهور مانند مامور راهنمايي و رانندگي وظيفه دارد که ضابطه را اجرا کند و بگويد الان وقت آمدن اتومبيل‌ها از سمت راست خيابان است و سپس آمدن اتومبيل‌ها از سمت چپ تا با اين کار عبور و مرور يا حق بروز و ظهور براي همه به صورت عادلانه وجود داشته باشد. برخي از رؤساي جمهور ما اين کار را انجام ندادند و وقتي روي کار آمدند حامي جناح و طيف خود بودند. رئيس‌جمهور بايد بتواند اولويت‌ها به درستي تعيين کند و سپس براي اجراي آن اولويت‌ها تلاش کند، بايد اخلاف را رعايت کند، بايد بتواند در عرصه بين‌المللي با زبانِ سياسي و بين‌المللي از منافع ملي دفاع کند و بتواند اوضاع کشور را از هر حيث سامان دهد. واقعيت اين است که چنين ويژگي‌هايي در آقاي ولايتي وجود دارد و او فردي کلان‌نگر است و ذهني سيال دارد که مي‌تواند تحليل‌هاي جامعي از موضوعات ارائه کند و به هيچ‌وجه نگاه جناحي، گروهي و طيفي ندارد و اگر بخواهد که نامزد رياست جمهوري شود، مي‌تواند يک نامزد فراجناحي باشد که اين يک ويژگي بسيار مهمي است. به ياد دارم که او وقتي مي‌خواست آماري را ارائه کند به جزئي‌ترين شکل ممکن آمار را اعلام مي‌کرد که مبين حافظه کم‌نظير و دقت او در امور داشت و هميشه مي‌کوشيد که از ارائه اطلاعات نادرست پرهيز کند».

او ادامه داد: «حتما فردي که مي‌خواهد مسئوليت رياست‌جمهوري را برعهده بگيرد بايد جهان را بشناسد و با زبان سياسيِ موجود در جهان آشنا باشد؛ خاصه رئيس‌جمهور ايران که همه کشورها نسبت به مواضع مقامات آن حساس‌اند و طبيعي است فردي که با اين مسائل آشنا نباشد نمي‌تواند از پس مسئوليت محوله به خوبي برآيد و اين آشنايي با عرصه بين‌المللي هم در آقاي ولايتي به وضوح ديده مي‌شود و او با زبان ديپلماتيک و بين‌المللي آشناست».

او درباره محدويت‌هايي که پيش روي ولايتي وجود دارد هم اظهار کرد: «در کنار اين ويژگي‌هاي مثبت آقاي ولايتي اما من تا به امروز از او برنامه اقتصادي براي حل معضلات اقتصادي کشور نديده‌ام؛ به خصوص اکنون که مهم‌ترين دغدغه و بحران مردم بحث اقتصاد و معيشت است و ضرورت دارد که دولت بعد همه همت خود را معطوف حل اين موضوع کند. حتي آقاي ولايتي در سال92 هم برنامه‌اي اقتصادي ارائه نکرد و اگر قرار باشد او در عرصه رياست‌جمهوري حاضر شود، لازم است برنامه‌اي دقيق درباره حل مشکلات اقتصادي ارائه کند».

کوهکن در پايان گفت: «افزون بر اينها لازم است فردي که خود را در قامت رياست‌جمهوري مطرح مي‌کند بتواند آراء عمومي را جذب کند و اگر قرار است آقاي ولايتي نامزد شود ضرورت دارد تا جاذبه‌اي براي عموم مردم ايجاد کند تا بتواند آراء حداکثري را نصيب خود کند».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره