logo
برگزیده
سیاسی

آخوندی: روحانی مقصر گرانی‌ها نیست

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
آخوندی: روحانی مقصر گرانی‌ها نیست

تجارت نيوز/ استاديار اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است که هر دولت ديگري به جز دولت روحاني سرکار بود گرفتار اين مساله مي‌شد چرا که تورم و افسارگسيختگي قيمت‌ها، نتيجه تحريم‌ها، بستن راه مبادله‌هاي بين‌المللي و نبود گرايش به تجارت آزاد است. سه موضوعي که به دولت تحميل شد اما دولت چون به موقع موضع‌گيري نکرد الان بايد پاسخگو باشد.

عباس آخوندي تاکيد دارد: همان روزي که آمريکا از برجام خارج شد در دولت گفتم که ما بايد اعلام کنيم که تا آخر در برجام‌ هستيم. ترديدهاي دولت آسيب‌هاي زيادي به اقتصاد زد. دولت تا حدي مرعوب گروه‌هاي فشار شد و در زمين آنان بازي کرد و همين موجب از دست دادن سرمايه اجتماعي‌اش شد.

سياستمداران به حرف اقتصاددانان گوش نمي‌دهند
او مي‌گويد که در انتخابات 92 اصلاح طلبان هيچ راهبردي نداشتند و نمي‌توانستند مسئوليت دولت موردنظرشان را برعهده بگيرند و هم در سال 92 و هم در سال 96 اصلاح‌طلبان براي خروج از وضعيت نابسامان کشور تن به سازش‌ها و توافق‌هايي دادند که لزوما مطابق باورهاي‌شان نبود.


آخوندي تاکيد دارد که مشکلات اقتصاد ايران براي سياستمداران شناخته شده است و اقتصاددانان هم راهکارهاي مناسبي پيشنهاد داده‌اند اما بيشتر اين راهکارها توسط سياستمداران پذيرفته نمي‌شود. ريشه مساله ايران در اقتصاد سياسي است.

وزير سابق راه و شهرسازي توضيح مي‌دهد که غلبه ايدئولوژي‌هاي چپ و راست و ترکيب آنها با مفاهيم ديني در چارچوب حفظ منافع گروهي باعث شده است که مفهوم ملت، هويت ملي و منافع ملي کاملا در حاشيه قرار گيرند.

نخواستم مردم را فريب بدهم
وزير سابق راه و شهرسازي که به انتقادهاي تند از مسکن مهر معروف است، مي‌گويد که علت انتقاد او به مسکن مهر آن بود که وظيفه دولت بساز و بفروشي نيست و با بساز و بفروشي دولت حتما دچار فساد مي‌شود. با اين حال بيشتر واحدهاي مسکن مهر در دوره او به سرانجام رسيده است.

آخوندي در اين‌باره توضيح مي‌دهد: سرجمع بيشتر از دوسوم مسکن مهر و تاسيسات زيربنايي و روبنايي آن در زمان مسئوليت من انجام شد. بيش از يک ميليون از آن را من ساختم.

من اگر مي‌خواستم کار غير‌اخلاقي بکنم بلد بودم که موج‌سواري کنم و هر هفته دو پروژه مسکن مهر افتتاح کنم. ولي چون نمي‌خواستم دروغ بگويم و با مردم صادق بودم. هم کار را انجام دادم و هم تبليغ نکردم. حضرات مدعي يک هزارم اين صداقت را به مردم نشان دهند.

او درباره استعفايش از دولت هم مي‌گويد: استعفايم از دولت به دليل پافشاري بر روي مواضعم بود. من طرفدار سيستم بازار رقابتي و تعامل مثبت و سازنده با جهان بر اساس منافع ملي بودم و هستم و وقتي ديدم دولت نمي‌تواند اين سياست را اجرايي کند، وظيفه اخلاقي‌ام بود که از دولت جدا شوم و جدا شدم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره