برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تحلیل میرسلیم از علت مشارکت پایین مردم در انتخابات

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تحلیل میرسلیم از علت مشارکت پایین مردم در انتخابات

ايرنا/ ميرسليم گفت: نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: پايتخت درگير معضلات متعددي است که از گذشته به ارث رسيده که بايد بسياري از مشکلات تهران در سطح ملي پيگيري و رفع شود.

سيد مصطفي ميرسليم  تمرکز بيش از ۵۰ درصد گردش مالي کشور در تهران،  افزايش جمعيت بدون رعايت معيارهاي آمايشي و گسترش بي رويه ساخت و سازها بدون توجه به طرح جامع و طرح تفصيلي و ضوابط مصوب شوراي عالي معماري و شهرسازي براي پهنه ها و زير پهنه هاي مختلف،  آلودگي هوا بويژه ناشي از شيوۀ اتخاذ شده براي ترابري و استفاده نامناسب از وسائل شخصي به جاي توسعه و استفاده از حمل و نقل عمومي خصوصا راه آهن (مترو) را از مشکلات تهران برشمرد.

وي تخريب کوهپايه و بلندمرتبه سازي در کوهپايه به جاي ساماندهي آن به عنوان يکي از ظرفيتهاي تنفسي شهر،  ادارۀ ناپايدار امور شهر به دليل ادامۀ وابستگي به درآمد جعلي حاصل از فروش تراکم و فروش تخلف،  امنيت شکنندۀ شهر بويژه در حواشي تهران بر اثر افزايش جرائم،  نابساماني فرهنگي و اجتماعي در اثر گسترش طلاق و فحشا و اعتياد را از ديگر مسائل تهران عنوان کرد.  

ميرسليم با بيان اينکه مشارکت بسيار ضعيف مدني اهالي شهر تهران در ادارۀ امور شهر به دليل عدم تقسيم بندي شهر تهران به ۳۰ منطقۀ انتخاباتي است، تاکيد کرد: مردم هر منطقه با انگيزه و احساس مسئوليت در انتخاب نمايندۀ شناخته شدۀ خود شرکت کنند تا انتخابات تهران از مضحکۀ کنوني خارج شود.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي گفت: کافي است به ترکيب نمايندگان انتخاب شده از تهران براي مجلس و شوراي اسلامي شهر توجه شود تا ضايعۀ ناشي از عدم اصلاح قانون و تبعيت از سياستهاي کلي انتخابات مشخص شود.

ميرسليم افزود: البته نمايندگان تهران تاکنون ديدارهايي با استاندار، شهردار، فرماندۀ نيروي انتظامي و برخي مسئولان استان تهران داشته اند و متوجه آسيب هاي مناطق مختلف شهر شده اند ولي به دليل گستردگي مسائل مبتلابه که اغلب جنبۀ ميهني دارند،  هنوز دستاورد عملي نداشته ايم.

در خصوص اولويت هاي اقدام مسوولان نيز گفت: برخي از مسائل حالت اضطراري پيدا کرده که به بروز فلاکت، تبعيض و توزيع بسيار غلط ثروت در جامعه بر مي گردد، اين مشکل وخيم اقتصادي البته آثار و تبعات اجتماعي از جمله بي توجهي به قانون، نظام اجتماعي، رشد انحراف هاي فرهنگي و اخلاقي دارد.

ميرسليم با بيان اينکه ريشۀ اصلي اين مشکلات رکود،  بيکاري، تعطيل کارگاههاي توليدي، سخت شدن کسب و کار،  بويژه اشتغال جوانان است که با ترکيب شدن با تورم،  بسياري از خانواده ها را متلاشي و کمر گروههاي کم برخوردار در دهک‌هاي اول تا سوم را شکسته است، تصريح کرد: رمز خروج از اين وضع بغرنج رونق دادن به کسب و کار و اشتغال مولد است.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي گفت: به تأخير انداختن پرداخت مطالبات دولت و دستگاههاي عمومي به پيمانکاران و مردم اصلا مجاز نيست و تأديۀ آن بدهي ها بايد همراه باشد با کمک اداري و پشتيباني براي راه اندازي مجدد بنگاههاي توليدي. اين تأخير خسارتهاي مهمي از خود به جاي گذاشته زيرا بسياري از پيمانکاران براي ايفاي تعهدات خود از بانکها تسهيلات دريافت کرده اند ولي نتوانسته اند بدهي بانکي خود را تأديه کنند،  در نتيجه تراز بسياري از بانکهاي کشور در حال حاضر عملا منفي است و براي حمايت از آنها بانک مرکزي اقداماتي انجام داده که به نوبۀ خود موجب افزايش نقدينگي و در نتيجه کاهش ارزش پول ملي و کاهش قدرت خريد مردم شده است.

ميرسليم افزود: کشور ما فقير نيست اما امکانات آن در اثر سوء تدبير،  اسراف و تبذير و بخش ديگر در اثر تباهي ها به تاراج رفته است بنابراين همزمان با پشتيباني از توليد بايد به طور قاطع جلو فساد گرفته شود.  

وي بيان کرد: جلوگيري از فساد هم دو مرحله دارد: دستگيري مفسدان، تبهکاران و بازگرداندن اموال و مقابله با فرآيندهاي فسادزا که اين مقابله اهميت بيشتري دارد؛  اصلاح مفاسد اگر انجام نگيرد، نتيجه گيري از بقيۀ اقدامات يا غيرممکن يا بسيار کند مي شود و اين وضعي است که اکنون در آن قرار گرفته ايم.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي همچنين در خصوص احياي اعتماد عمومي و اقبال مردم به شرکت حداکثري در انتخابات نيز گفت: مشارکت ضعيف مردم در پاي صندوقهاي رأي در انتخابات گذشته نشان دهندۀ دلسردي مردم از اثرگذاري حضور و فعاليت هاي سياسي و اجتماعي آنها است، اين براي استحکام نظام شايسته نيست زيرا در هر حکومت جمهوري، قوام نظام وابسته به مشارکت خود مردم و کميت و کيفيت آراء آنها است و ضعف مشارکت حکايت از عدم کارآمدي ارکان نظام يعني مجلس و دولت مي کند و نمايندگان مجلس يازدهم بايد بدانند امروز غير از ادارۀ امور کشور وظيفۀ احياي اعتماد عمومي را نيز برعهده دارند و تکليفشان بمراتب سخت تر از دوره هاي قبلي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر