برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

سخنرانی قابل تامل ظریف در سازمان ملل

منبع
فارس
بروزرسانی
سخنرانی قابل تامل ظریف در سازمان ملل

فارس/ وزير امور خارجه با تعبيري جالب درباره زورگويي‌هاي آمريکا، گفت: تن دادن به خواسته‌هاي آمريکا به مثابه اکسيژني است که ايالات متحده براي تداوم قلدري‌هايش بدان نيازمند است.

محمدجواد ظريف امشب در هفتاد و پنجمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد به صورت مجازي به ايراد سخنراني پرداخت.
وي گفت: هفتاد و پنج سال پيش، سازمان ملل متحد تاسيس شد تا صلح و امنيت بين المللي را پس از دو جنگ دهشتناک احيا کند. اما تا چه ميزان موفق بوده ايم؟
ظريف افزود: بر اساس پژوهشي جديد، در نتيجه «جنگ‌هاي هميشگي» آمريکا از سال ۲۰۰۱ ميلادي- «سال ملل متحد براي - سي و هفت ميليون نفر آواره شده‌اند. هشت جنگ مرگ بار که آمريکا از سال ۲۰۰۱ ذيل عنوان جنگ عليه ترور به راه انداخته يا به آن پيوسته است، به از دست رفتن جان صدها هزار نفر از مردمان بيگناه، جوامع و خانواده‌هاي بي‌شمار نابود شده، دولت‌هاي متعدد فرومانده و در حال فروپاشي و افراطي گري بي سابقه انجاميده است.
وزير خارجه بيان کرد: از اين رو، امروز ما بايد از خود بپرسيم: آيا امروز جهان ما ايمن‌تر- يا ناامن‌تر - از سال ۱۹۴۵ شده است. 

وي پرسيد: چگونه مي‌توانيم با يکجانبه‌گرايي و عناد با حقوق بين‌الملل از سوي قلدري که تنها ياد گرفته تهديد به زور کند و با تکبر سخن بگويد، مقابله کنيم. 

ظريف افزود: چگونه مي‌توانيم رژيمي را متوقف کنيم که بيش از ۲۲۰ سال از تاريخ ۲۴۴ ساله‌اش را در جنگ بوده‌است: از جنگ‌هاي عليه بوميان آمريکا تا جنگ عليه بخشي از مردم خود که آنها را به بردگي کشانده بود- که هنوز هم در نهايت وحشي‌گري ادامه دارد، تا ۳۹ درگيري نظامي و همچنين نزديک به ۱۲۰ جنگ اقتصادي- که براي مقبوليت بخشي آن را به دروغ "تحريم"مي‌نامد - از ۱۹۴. عليه هر کس که تسليم هوي و هوس آمريکا نشده است.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: جالب است که ايالات متحده در اکثر اين "جنگ‌هاي هميشگي" شکست خورده است. در واقع، هيچکس در جنگ پيروز نمي‌شود.
وي اضافه کرد: وقت تغيير مسير فرا رسيده است تا از هدر رفتن خون و سرمايه مردم آمريکا و رنج بيشتر جهان جلوگيري شود.
ظريف گفت. تن دادن ديگران به خواسته‌هاي آمريکا به مثابه اکسيژني است که ايالات متحده براي تداوم قلدري‌هايش بدان نيازمند است. تلاش براي جلب رضايت آمريکا از طريق پذيرش قانون شکني آن کشور عليه ديگران - به اميد در امان ماندن از خشم آمريکا - صرفا اشتهاي اين کشور را تشديد مي‌کند. دوستان من، اين روش کار نمي کند.

وي ادامه داد: ملل متحد ما در ۷۵ سالگي بايد بار ديگر خود را متعهد به ايستادگي - يکپارچه - در برابر جنگ و يکجانبه‌گرايي کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره