logo
برگزیده
سیاسی

واکنش آمریکا به احتمال صادرات موشک از ایران به ونزوئلا

منبع
فارس
بروزرسانی
واکنش آمریکا به احتمال صادرات موشک از ایران به ونزوئلا

فارس/ نماينده ويژه آمريکا در امور ايران ضمن ابراز خشم از تعامل تهران و کاراکاس هشدار داد که ايالات متحده اجازه صادرات احتمالي موشک‌هاي دوربرد ايران به ونزوئلا را نخواهد داد.

«اليوت آبرامز» نماينده ويژه وزارت خارجه آمريکا در گفت‌وگو با شبکه آمريکايي «فاکس‌نيوز» خشم خود را از تعامل جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا با تهديد تهران ابراز کرد.

آبرامز ضمن تهديد کاراکاس و تهران در خصوص پيشبرد احتمالي چنين قراردادي گفت که ايالات متحده هرگونه تلاش احتمالي جمهوري اسلامي براي ارسال موشک به ونزوئلا را تاب نخواهد آورد.

وي در اين خصوص گفت: «انتقال موشک‌هاي دوربرد از ايران به ونزوئلا براي ايالات متحده غيرقابل قبول است و آن را تحمل نمي‌کند و اجازه چنين کاري را نمي‌دهد».

اوايل شهريورماه، کلمبيا، «نيکلاس مادورو» رئيس‌جمهور ونزوئلا را متهم کرده بود که قصد خريد موشک از جمهوري اسلامي ايران را دارد تا در اختيار گروه فارک در کلمبيا بگذارد که رئيس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ به اين اتهامات، ايده خريد موشک از ايران را بعنوان يک ايده خوب توصيف کرد و از وزير دفاع کشورش خواست در اين زمينه با ايران وارد مذاکره شود.

وي با تأييد تلاش آمريکا براي مانع‌تراشي در مسير تعامل جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا گفت: «ما تمام تلاش خود را به کار مي گيريم تا مانع از انتقال موشک‌هاي دور برد (ايران به ونزوئلا) شويم و اگر (اين موشک‌ها) به نوعي به ونزوئلا برسد، همانجا منهدم خواهد شد».

آمريکا در ماههاي اخير تمامي تلاش خود را به کار گرفت تا مانع از منقضي شدن محدوديت‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران در تاريخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) شود که با شکست مواجه شد و پس از آن «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا در خصوص ورود هرگونه کشورهاي جهان به تعامل تسليحاتي با جمهوري اسلامي هشدار داد.

آبرامز در مصاحبه خود از احتمال قراردادهاي تسليحاتي ايران و ونزوئلا خبر داد و گفت: «ايران تمايل خود براي مشارکت در فروش‌هاي تسليحاتي را اعلام کرده است و ونزوئلا هدف آشکار (در زمينه تعامل تسليحاتي با ايران) است زيرا اين دو رژيم منفور از قبل با يکديگر رابطه داشتند».

اين مقام آمريکايي در ادامه براي آنکه القا کند که کاراکاس براي تعامل با جمهوري اسلامي، مردم خودش را تحت فشار قرار مي‌دهد، مدعي شد: «ونزوئلا براي خريد بنزين از ايران طلا پرداخت مي‌کند و ايران در اين کشور حضو.ر دارد. اقتصاد ونزوئلا فروپاشيده است و بنابراين هر شمش طلايي که به ايران مي‌دهد، معادل دهها هزار دلاري است که مردمونزوئلا براي غذا و دارو نياز دارند».

اظهارات روز دوشنبه آبرامز در شرايطي مطرح شده است که مادورو روز شنبه هفته جاري در صدسالگي هواپيمايي ونزوئلا از قصد خود براي فعال کردن يک شوراي نظامي با کمک و مشورت با روسيه، چين و ايران خبر داد.

مادورو در اين خصوص گفت: «در صد سالگي هواپيمايي ونزوئلا، قصد داريم شوراي نظامي علمي و فناوري را به طور گسترده با مشورت و کمک روسيه، چين و ايران فعال کنيم».

ايالات متحده آمريکا و برخي از همپيمانان اين کشور در سال‌هاي اخير، تحريم‌هايي را عليه دولت ونزوئلا با هدف منزوي کردن رئيس‌جمهور قانوني اين کشور و وادار کردن وي به کناره‌گيري از قدرت وضع کرده‌اند اما همه تلاش‌هايشان بي‌نتيجه بوده و نتوانستند ارتش ونزوئلا را با خود همراه کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره