نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ابتکار: در شرایط موجود کسی بهتر از روحانی نمی توانست عمل کند

منبع
برنا
بروزرسانی
ابتکار: در شرایط موجود کسی بهتر از روحانی نمی توانست عمل کند

برنا/ معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هر نهادي که تندروي کند و با رفتارهاي افراطي نظم کشور را برهم بزند، فرقي با ترامپ ندارد و فرقي ندارد که نماينده مجلس تندروي کند يا افراد عادي، هيچ کدام از رفتارهاي مجلس انقلابي، ربطي به انقلاب ندارد.
 
متن مصاحبه «معصومه ابتکار»، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، در گفت و گو با برنا، به شرح زير است:

رجل سياسي فاقد جنسيت است

اخيرا بيش از پيش و طبق معمول در نزديکي زمان انتخابات و نيمه دوم سال بحث تفسير رجل سياسي و کانديداتوري زنان در انتخابات مطرح شده است، چه ميزان شرايط را براي محقق شدن اين مطالبه فراهم مي دانيد؟

کلمه "رجال" که در قانون اساسي به عنوان يکي از شروط کانديداتوري رئيس‌جمهور ذکر شده است، پيشينه‌اي دارد. در مذاکرات قانون اساسي که تنها زن حاضر در آن جلسه، منيره گرجي بودند، به همراه شهيد بهشتي، آيت‌الله طالقاتي و چند تن ديگر از بزرگان، پيشنهاد آوردن کلمه رجال را به جاي کلمه «مرد»مطرح مي‌کنند تا اين ظرفيت به وجود بيايد که به انتخابات رياست جمهوري تک جنسيتي نگاه نکنيم. بنابراين، استفاده از کلمه رجال با چنين نيتي بوده و در قرآن کريم براي شخصيت‌هاي اجتماعي و ديني به کار رفته و فاقد جنسيت است. تفسير اين موضوع از ابتدا روشن بوده اما بعضا انکار مي‌شد و در دوره‌اي حتي از به کار بردن اين کلمه، نگراني‌هاي وجود داشت. به همين دليل مخالفت‌هاي در اين مورد، پيش از اين وجود داشت. اکنون به نظر مي‌رسد که آقايان به آن اصل کلمه رجال که قانون‌گذار آن را مد نظر داشته، رسيده‌اند. البته اتفاق تازه‌اي نيفتاده است. در دوران گذشته هم امثال خانم اعظم طالقاني هر دوره براي رياست جمهوري ثبت نام مي‌کردند و ممانعتي نيز براي کانديداتوري زنان در آن مقطع ايجاد نشد. در همان مواقع هم آقاي کدخدايي اعلام مي‌کرد که ممانعتي براي ثبت نام زنان در انتخابات وجود ندارد، اما بحث تاييد صلاحيت شدن يا نشدن آنان مطرح مي‌شد که مي‌گفتند رد صلاحيت ما براساس جنسيت نيست. تنها بخشي از بحث تاييد صلاحيت، موضوع جنسيت است و در نهايت، آن فردي که صلاحيت را بررسي مي‌کند، تصميم مي‌گيرد که چه شخصي صلاحيت دارد و چه شخصي ندارد. متاسفانه در بسياري دوران ها شاهد بوديم که اين مسئله قانون‌ مند نبوده است. بنابراين به نظر نمي‌رسد که مانع خاصي وجود داشته که اکنون برداشته شده است اما ممکن است در تفسير کمي وسيع‌تر بنگرند. وجود شخصيتي چون مرحوم اعظم طالقاني که با وجود دشواري‌هاي بسيار، در هر دوره ثبت نام مي‌کردند، گواه اين موضوع است.

حضور بي سابقه زنان در لايه هاي مديريتي دولت تدبير و اميد

اشاره کرديد که رجل سياسي به شخصيت‌ها اشاره دارد اما به نظر مي‌رسد که جريان‌ها تربيت نيرويي در اين زمينه انجام نداده‌اند. حتي اسامي آقاياني براي رياست جمهوري مطرح مي‌شود اما اسمي از زنان برده نمي‌شود. اين عملکرد ناشي از چيست؟

بخشي از شرايطي که رشد و تعالي زنان در جامعه را فراهم مي کند همراهي، احزاب و گروه‌هاي سياسي‌است که بايد به زنان فرصت رشد داده و در سلسله مراتب حزبي خود، زنان را دست کم نگيرند. البته در دوراني شاهد اين موضوع بوديم. در مجلس دهم شاهد حضور بيش از ۳۰ درصد زنان در تهران بوديم. بنابراين نمي‌شود گفت که تلاشي صورت نگرفته است. در دولت دوازدهم رئيس جمهور ابلاغ کرد که ۳۰ درصد پست‌هاي عالي کشور بايد به زنان اختصاص يابد که اين آمار اکنون به حدود ۲۳ درصد رسيده است. دولت دوازدهم به اشخاصي که به دلايل جنسيتي فرصت حضور در برخي عرصه‌ها را نداشتند، فرصت ظهور داد. امروز براي اولين بار ۱۶ يا ۱۷ معاون استاندار زن داريم و بيش از ۹۰ نفر معاون وزير يا هم تراز معاون وزير زن که اين بي‌سابقه است. به هرحال اگر مردي بخواهد به دليل جنسيت يا تنها براي نمايش بالا بيايد، به خودش و به زنان شايسته ديگر ظلم کرده است. سقف شيشه‌اي محدوديت‌ها، براي زنان شکسته شده است و حالا شاهد حضور زنان به عنوان معاون وزير، معاون استاندار و ديگر سمت‌ها هستيم. رشد آمار مديران ارشد زن از ۱۳ درصد به ۲۳ درصد حائز اهميت است. اميدواريم که تا پايان دوره به ۳۰ درصد نيز برسيم.

يکي از اين زنان شهيندخت مولاوردي است که امروز در کنار وحيده دستجردي نام‌ او برده مي‌شود و مناسب منصب رياست جمهوري دانسته مي شوند، اين امکان وجود دارد که آن‌ها براي انتخابات ثبت نام کنند؟

قاعدتا ممنوعيتي براي حضور هيچ فردي به دليل جنسيت نبايد وجود داشته باشد. قانون جديد انتخابات، شرايط جديدي براي حضور افراد در انتخابات قائل شده است که واجدان شرايط بتوانند براي انتخابات منهاي جنسيتي که دارند، ثبت نام کنند.

براي مثال پروانه سلحشوري مي‌تواند گزينه مناسبي باشد؟

وارد مصداق نشويم بهتر است. اگر وارد مصداق شويم، بسياري توانمند و شايسته هستند و تعدادشان هم کافي است، لازمه‌اش نيز خواست خودشان است.

زور روحاني به تندروها نمي‌چربد/ حمايت لازم از دستجردي زمان احمدي نژاد نشد

در کنار مطالبات زنان در جامعه، در بسياري مسائل ديگر هم صحبت از موانع پيش روي رئيس جمهور به ميان آورده مي شود، چه ارزيابي از اين گزاره داريد؟

رئيس‌جمهور به شخصه تلاشش کرد اما در برخي جهات، نظام به جمع‌بندي نرسيد و ايشان ديدند که تنش‌هاي به وجود آمده، بيشتر آسيب خواهد زد. بنابراين، به دنبال توان‌افزايي زنان رفتند که ما شاهد افزايش حدود ۸ هزار زن به عنوان مدير هستيم. زمان آقاي احمدي‌نژاد هم خانم دستجردي بود اما حمايت لازم از او نشد و طبعا دوره مديريتش کوتاه بود. فراهم کردن زيرساخت‌ها و چارچوب‌ها براي زنان بسيار حائز اهميت است. روحاني کاري زيربنايي براي حضور زنان در عرصه سياست انجام داد و اين کار بسيار ماندگار خواهد بود و براي آيندگان قابل انکار نيست. در اوايل دولت دوازدهم و در سال ۹۲، درصد مديران عالي رتبه زن کمتر از ۱۰ درصد بود. هر فردي بيايد، به ناچار بايد اين تغييرات را بپذيرد. اکنون ۴۱ درصد کارکنان دولت، زن هستند و اين نشان از نيروي قابل رشد و غيرقابل انکار زنان دارد. هر چه در کنار نقش‌هاي تخصصي، به نقش‌هاي مديريتي آن‌ها توجه کنيم، مي‌توانيم از گستره بيشتري از توانمندي‌ها و خلافيت‌ها در بهبود مديريت‌ها بهره‌مند شويم. در مجموع گزاره درستي است که زور روحاني در بسياري موارد به جريان هاي تندرو داخلي نرسيد.

تعامل بيشتري با فراکسيون زنان مجلس دهم برقرار بود

چه تعاملي با فراکسيون زنان در مجلس يازدهم داريد؟

در مجلس دهم، تعامل بسيار خوبي با فراکسيون زنان داشتيم. حدود هشت جلسه رفت و برگشتي تخصصي با حضور من برگزار شد و لوايح خوبي مطرح شد. آنها طرفدار لايحه تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي يا تشديد مجازات اسيدپاشي بودند. فراکسيون زنان حامي حمايت از زنان و کودکان بودند و بعد از حدود ۱۰ سال لايحه حمايت از اطفال و نوجوانان بالاخره تصويب شد. فراکسيون زنان مجلس دهم، فراکسيون فعالي بود و ما تعامل خوبي با همديگر داشتيم. اما فراکسيون زنان مجلس يازدهم مدتي شکل‌گيري‌اش به طول انجاميد. تاکنون يک نشست در مجلس داشتيم و گزارش‌هايي ارائه شد اما فعاليتي قابل قياس با فراکسيون زنان مجلس دهم فعلا وجود ندارد، البته ديدگاه اعضاي فراکسيون اميد نسبت به مسائل زنان و عملکرد معاونت بيشتر جنبه انتقادي داشت و شايد دليل ان هم اين باشد که نمايندگان تازه وارد مجلس يازدهم، با فضا به اندازه کافي آشنا نبودند، مباحث کمي کلي بود. در مجموع جلسه خوبي بود. پس از آن با برخي نماينده‌ها جلسه داشتم و همچنين پيگيري‌ها در موضوعات مختلف در کارگروه بند ت ماده ۸۰ که مربوط به زنان سرپرست خانوار است. ما از نماينده مجلسي که عضو اين کارگروه شده، دعوت کرديم و ايشان اين تعامل را با ما دارند. اميدواريم که مانند مجلس گذشته با اين مجلس هم تعامل خوبي داشته باشيم. مهم‌ترين اتفاقي که افتاد، رد لايحه پيشنهادي دولت براي اصلاح قانون در مورد زنان سرپرست خانوار بود. اين لايحه که در کميسيون مجلس گذشته تصويب شده بود و متاسفانه نوبتش به صحن نرسيد، دوباره به اين مجلس بازگشت و در کمال تعجب، در کميسيون رد شد. اميدواريم با تلاش فراکسيون بتوانيم‌ زودتر اين نواقص را حل کنيم و بخشي از بودجه زنان سرپرست خانوار را در دولت، فعال کنيم.

مجلس يازدهمي ها با فضاي اداره کشور آشنا نيستند

به نظر مي رسد تا به امروز لايحه‌اي کارآمد براي شرايط امروز کشور، به خصوص در رابطه با حوزه زنان در مجلس يازدهم ارائه نشده است. پيش بيني شما از اين ضعف عملکرد چيست؟

در مورد خانواده و فرزندآوري، طرحي از گذشته در اين دوره از مجلس وجود داشته که ما نيز اشکالاتي زيادي به آن طرح وارد کرده‌ايم. اما همچنان در جلسات مربوط به آن طرح حضور داشتيم و نظراتمان را داديم. لايحه تامين امنيت زنان هم که اکنون در کميسيون لوايح مراحل نهايي را مي گذراند، صلاح نيست به صورت طرح، مجددا مطرح و موازي کاري شود.

حقوق بازنشسته‌ها تا ۷۰ درصد افزايش يافت/ همه بدهي‌هاي دولت به ايثارگران تسويه شده است

در اين برهه بيشترين تهمت ها، تهديدها و عتاب ها نسبت به رئيس جمهور به عنوان شخص اول اجرايي کشور روا داشته مي شود، در گذشته هم مشابه همين اتفاق نسبت به شما رخ داده بود. آيا چنين رفتارهايي باعث دلسردي نمي‌شود؟

متاسفانه اين روند حاصل نگاهي سياسي به دور از انصاف و عدل است و اين موضوع هم دو دليل دارد. اول اين که در هر شرايطي اگر در مورد عملکردها قضاوت مي‌کنيم، اين قضاوت‌ها بايد جامع و به دور از جانب‌داري جريانات حزبي باشد. يکي از مهم‌ترين کارکردهاي حکمراني مطلوب، قدرت ارزيابي عملکردها، مبتني بر شاخص‌هاي واقعي و توجه به شرايط محيطي است. آن‌ها شرايط امروز کشور را نگاه و آن را به عنوان نقدي به دولت وارد و همچنين با تحريم‌هاي پيشين مقايسه مي‌کنند. مقامات آمريکايي خودشان به اين موضوع اذعان دارند که تحريم‌هاي جديد، سختگيرانه‌ترين تحريم‌ها در کل دوران بوده است. نکته بعدي اين است که در کنار اين تحريم، اصطلاح جنگ اقتصادي اين مفهوم را مي‌خواهد برساند که ماهيت اين تحريم‌ها، ماهيتي جنگي است. در کنار آن هم جنگ رواني به وسعتي زياد به وجود آمده است.  داستان ديگر، شرايط خاص کرونا است که مزيد بر علت شده و لطمات زيادي به اقتصاد وارد کرده است. در چنين شرايطي، همچنان ارزاق مردم فراهم است و بيمارستان‌ها با همه فشاري که بر آن‌ها وارد مي آيد، به مردم خدمت مي‌کنند. حقوق بازنشسته‌ها تا ۷۰ درصد افزايش يافته و اتفاقات خوبي چون آزادسازي سهام عدالت رخ افتاده است. با وجود همه اين مشکلات، يارانه‌ها به همان شکل و حتي ويژه‌تر پرداخت مي‌شود. همه بدهي‌هاي دولت به ايثارگران تسويه شده است. اگر اين‌ها را ببينيم، تصوير متعادل‌تر مي‌شود. در طرح‌هايي که در  ۲۹ پنجشنبه اخير توسط رئيس جمهور افتتاح شده است، شاخص‌هاي توسعه انساني و معيشت را بهتر مي کند.

برخوردها با روحاني به دور از انصاف است

امروز قالب برخوردهاي سياسي به دور از انصاف، اخلاق و جانب‌دارانه عليه دولت است که از ابتداي دولت آقاي روحاني آغاز شد و در اين دولت به اوج رسيد. نا آرامي هايي در دي ۹۶ به راه افتاد که منشا آن داخلي بود. همه اين‌ هزينه‌ها از جيب دولت و ملت رفت. متاسفانه جنگ سايبري از سوي منافقان و سلطنت‌طلبان شکل گرفت. بخش‌هايي از سوي صدا و سيما هم در اين موضوع با القاي ناکارآمدي دخالت داشتند. اين القا تا جايي افزايش پيدا کرد که همه متوجه شدند بر آيندش عليه مردم است، نه دولت. به مردم تلقين کردند که راي آنها بي تاثير است و عملا از جامعه خواستند راي ندهيد و بگذاريد برايتان انتخاب کنند. اين القاها شالوده‌هاي اعتماد عمومي مردم را آسيب زد و در جلسه‌اي که دولت خدمت مقام معظم رهبري بود، ايشان به صدا و سيما يادآور شدند که خدمات دولت را تلويزيون بگويد. در بخش‌هايي، تغيير رويکرد ايجاد شد و بخش‌هايي هم کمترين فرصت در تلويزيون داده نشد. مثلا در هفته دولت که هيچ تريبوني نداشتيم. حوزه زنان در سه سال گذشته شايد حدود 10 درصد فعاليت‌هاي معاونت امور زنان و خانواده منعکس شده باشد؛ آن هم بيشتر در شبکه هاي استاني در سفرها. به بخشي مانند وزارت نيرو فرصت داده شد، اما براي ما اين مسئله وجود نداشته است.

تندروها سهم بيشتري در شرايط فعلي دارند

با اين اوصاف به اين نتيجه مي‌رسيم که موانعي که دولت هميشه از آن ياد مي‌کند، همين موارد است؟

بله همين‌ها است. در سياست خارجه، رشد اقتصادي ما پس از برجام مثبت شد و تحولات زيادي اتفاق افتاد اما هيچ کدام ديده نشد، چرا؟ چون که برخي نمي خواهند دولت تريبون داشته باشد و با اين شرايط در سياه نمايي هاي خود موفق تر هستند. با توجه به رفتارهاي اخيري که با رئيس جمهور صورت مي گيرد  اين سوال پيش مي آيد که آيا تماما ناکارآمدي هاي دولت موجب اين اتفاقات شده؟ تصميمات ترامپ معادلاتي را بر هم نزده است؟ مداخلان درون کشور چطور؟ سنگ اندازي هاي گروه هاي تندرو نقشي نداشته است؟ آيا مي توانند به اين سوالات پاسخ بدهند؟ مي توان نتيجه گرفت با اين اوصاف برخي تندروهاي داخلي سهم بيشتري در شرايط امروز دارند.

عده اي در داخل هميشه تيتر يک رسانه هاي معاند هستند

توسط بسياري از سياسيون بارها تاکيد شده برجام فقط توسط ترامپ باطل نشد بلکه هم نوايان او در داخل هم بر طبل مخالفت مدام کوبيدند و نتيجه همان شد که شرايط را به شکل امروز درآورد؟

دقيقا. همين حضور پيدا نکردن در اف اي تي اف، يکي از اين سنگ‌اندازي‌ها بود. اين مسئله به طور کامل بلاتکليف ماند و اسيب هاي زيادي از عدم تعهد به آن به کشور وارد شد. حتي آقاي لاريجاني هم به اين مسئله رسيد، اما مجمع کوتاهي کرد. اتفاقات تلخي هم که در مورد آقاي ظريف در مجلس رخ داد، از مهم ترين و اسيب زاترين رفتار تندروها توهم توطئه است. به نظر مي رسد برخي جاي دولت را با ترامپ  اشتباه گرفته اند، مقام معظم رهبري بارها در عمل و با درايت مانع بسياري از تهديدها که از سوي افراد کم‌خرد مطرح مي‌شد، شده‌اند. عده اي در داخل کشور به گونه اي اظهارنظر مي کنند که هميشه تيتر يک رسانه هاي معاند هستند، درک اين موضوعات بسيار فراتر از مسائل سياسي ساده است. نهايتا مي توان نتيجه گرفت هر نهادي که تندروي کند و با رفتارهاي افراطي نظم کشور را برهم بزند، فرقي با ترامپ ندارد و فرقي ندارد که نماينده مجلس تندروي کند يا افراد عادي، هيچ کدام از رفتارهاي مجلس انقلابي، ربطي به انقلاب ندارد.

روحاني به دنبال خفقان نيروهاي مدني نيست/ در دولت هاي نهم و دهم، عده‌اي به دليل نقد دولت حبس کشيدند

از ديدگاه شما اگر به جاي دولت حسن روحاني، يک دولت اصولگراي تندرو روي کار بود و يک اصلاح‌طلب نقد و توهين را به همين شکل ابراز مي کرد، اوضاع به چه منوال بود؟

هر نهاد و هر شخصي بود قطعا تاکنون از صحنه سياسي محو شده بود. همچنان اشخاصي وجود دارند که در حال پس دادن تاوان انتقاد از رئيس قوه هستند. امروز هم قوه قضاييه مي‌گويد که توهين‌ها و تهديد رئيس جمهور چون جزو جرايم قابل گذشت است، ورود نمي کنيم. آقاي روحاني به هيچ وجه به دنبال برخورد يا زنداني کردن نيروهاي مدني و منتقد نبوده است. البته که بايد اذهان خود را براي دريافت انتقادها باز کنيم. اما اين که عده‌اي بهتان را مجاز دانسته و به نام دين، مردم را عليه دولت مي شورانند، از کجا آمده‌ است؟ آن چه تاريخ و سيره ائمه مي‌گويد اخلاقي است. همواره به مسلمانان تاکيد شده است که يکديگر را مسخره و تحقير نکنيد. اين رواج چه نوع اخلاقياتي است؟ رهبر انقلاب بسيار زيبا در مورد بهتان‌ها به وزير خارجه و دولت، صحبت کردند. در دولت هاي نهم و دهم، عده‌اي به دليل نقد دولت حبس کشيدند و احکام سنگين متحمل شدند که هنوز هم ادامه دار است. هيچ کس ادعا ندارد که امروز شرايط کشور ايده ال است و نقدي به عملکرد تيم هيات دولت وارد نيست، همه ميدانند فساد وجود دارد و بايد با آن مبارزه کرد اما مبارزه ها و پيشروي در راه درست نبايد تبديل به بازي سياسي شود و با فساد نبايد برخورد سياسي کرد.

 قطعا برجام خواصي داشته که ترامپ با آن دشمني مي‌کند

با اين حساب معتقديد بخشي از تصميم گيري هايي که در حوزه بين الملل گرفته مي شود محصول سياسي کاري و دخالت هاي غير حرفه اي افراد غير مرتبط است؟

برخي افراد و گروه هاي سياسي بايد درک کنند که قرار نيست که فردي تسليم زورگويي شود. بخشي از  ديپلماسي و رفتار بين الملل به عنوان وزير خارجه، فن بيان و عملکرد حرفه اي است که وزير خارجه کشور ما همه اين مهارت ها را دارا است، برخي بايد به اين ادراک برسند که هر شخصي که از انقلاب و انقلابي گري سخن مي گويد، نمي‌تواند اين فن را داشته باشد، ظريف هم مهارتش را داشته و هم شجاعت و ايستادگي و مقاومتش را. چرا عده‌اي در پي ناديده گرفتن اين موارد هستند؟ اگر بخواهيم بر سلايق و ايدئولوژي هاي آنها تکيه کنيم بايد برجام را ناديده بگيريم اما به ياد داشته باشيم که قطعا برجام خواصي داشته که ترامپ با آن دشمني مي‌کند.

اگر روحاني نبود، فضاي کشور امنيتي بود/ دولت يازدهم چندين هزار دانشجوي ستاره‌دار را به تحصيل بازگرداند

با توجه به سبقه سياسي خودتان، اگر در چنين شرايطي، يک دولت تندرو روي کار بود، چه شرايطي به وجود مي‌آمد؟

شرايط سخت‌تر بود و به دليل اين که خود را محق مي‌دانند و ممکن بود تن به مذاکره پشت پرده بدهند، به دليل نداشتن مهارت‌هاي اوليه ديپلماسي هم موفق نمي‌شدند. فضا امنيتي‌تر بود. اکنون فضا رو به گشايش است. آن‌ها در پي تحت فشار قرار دادن آقاي آذري جهرمي بودند که کل فضاي اينترنت از جمله اينستاگرام را ببندند. اينکه نشد، همه ناشي از  ايستادگي دولت بود. دولت يازدهم چندين هزار دانشجوي ستاره‌دار را به تحصيل بازگرداند نه که مشکلات نداشته باشيم اما دولت تلاشش را کرده است. حافظه ميان مدتمان را از دست ندهيم.

تلاش براي آزادي زنان از زندان در شرايط کرونا/ در مورد دستبند الکترونيک براي مادران زنداني در حال رايزني با قوه قضاييه هستيم

با توجه به شرايط کرونا از وضعيت زنان در زندان‌ها اطلاع داريد؟

در اين دوره براي زنان زنداني با همکاري قوه قضائيه تلاش کرديم. يکي از کارها، بازديد از زندان زنان بود. اين بازديد را من به شخصه از ۱۵ استان انجام دادم و گزارش تهيه کردم. کارهاي خوبي هم در اين زمينه انجام شد. هر جا توانستيم کمک کرديم. خانم مولاوردي پويشي را تحت عنوان ارمغان شروع کرد که ما آن را ادامه داديم و تاکنون ۵ دوره اين پويش براي جلب مشارکت مردم در آزاد سازي زنان زنداني جرايم غيرعمد برگزار شده است. با قوه قضاييه در مورد دستبند الکترونيک براي مادران زنداني رايزني و پيگيري شد و در پي توسعه آن هستيم. در مورد مادران زنداني با قوه مکاتباتي انجام شد و تعداد زيادي از زندانيان در موج اول کرونا آزاد شدند. در جلسه اخير دولت در ارتباط با ضرورت بررسي وضعيت زنان زنداني صحبت‌هايي شد. در مجموع همکاري خوبي با قوه قضائيه داشتيم. علاوه بر لايحه منع خشونت عليه زنان، بعد از قتل رومينا لايحه ديگري براي تشديد مجازات پدر ارايه داديم. در همين دو سه روزه هم به کميسيون لوايح مي‌آيد. ما در تلاشيم و کار مي‌کنيم. سازمان زندان‌ها هم براي حمايت از زنان زنداني که آزاد مي‌شوند، کارهايي انجام داده است.

در شرايط مخاطره آميز موجود کسي بهتر از آقاي روحاني نمي توانست عمل کند

شرايط کرونا، تحريم و ساير عوامل فشار بر مردم در روزهاي اخير شدت گرفته و بيم اين وجود دارد که از لحاظ ميزان مشارکت مردم در انتخابات، آمار اسفند ماه تکرار شود. در اين رابطه چه ارزيابي داريد؟

 ما در اين شرايط افراد توانمندي داريم که مي توان به حضور آنها و تاثير گذاري آنها اميدوار بود اما پيش از گزينه، بهبود شرايط مردم در اولويت است که اعتماد مردم بازگردد. نتايج انتخابات مجلس يازدهم، نتايج خوبي نبود. هيج کس از اين نتايج راضي نيست. درصد مشارکت پايين مردم، قابل قبول نيست. آقاي روحاني فردي است که در دوران مختلف، تجربه مديريتي داشته، اما براي چنين شخصي، باز هم اينگونه تخريب ها و تهمت ها وجود دارد و  مدام سياست هاي اورا تخريب مي‌کنند. ما با نسل جواني مواجهيم که واقعيت هاي تاريخي را شخصا تجربه نکرده و از سوي ديگر در اين فضاي خاکستري شده، فقط با جناح‌بندي هاي سياسي مواجه است. در اين ميان هم برخي با تحريف تاريخ زمينه اي ايجاد مي کنند که آن‌ها ادبياتشان با ادبيات جريان ضدانقلاب همخواني داشته باشد. هنگامي که با آقاي روحاني اين طور برخورد مي‌شود، با ديگر گزينه‌ها چطور برخورد خواهد شد؟ مردم بايد به اين نتيجه برسند که راهي جز صندوق راي وجود ندارد. هر دفعه که مردم مشارکت جدي داشتند، شرايط بهتر بوده و جلوي بسياري از مخاطرات گرفته شده است. انتهاي تحليل‌ها به اين مي‌رسد که در شرايط مخاطره آميز موجود کسي بهتر از آقاي روحاني نمي توانست عمل کند و اين نتيجه صندوق راي است و شرايط مي توانست خداي نکرده خيلي بدتر از اين باشد. اين‌ها شعار نيست. اگر گزينه ديگري وجود دارد، مطرح کنيد. سوريه شدن يا پاره پاره شدن ايران؟ در حالي که با وجود همه مشکلات، ايران جزيره اي امن در ميان آتش است. اول فضاي اعتماد به صندوق راي بازگردد، بعد به مصداق‌ها فکر خواهيم کرد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر