برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وزیر ارشاد: شهادت یکی از نماد‌های همزیستی در ایران است

منبع
ميزان
بروزرسانی
وزیر ارشاد: شهادت یکی از نماد‌های همزیستی در ایران است

ميزان/ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تجليل از شهيد ترور ماموستا قديمي با اشاره به اينکه شهادت حلقه اتصال مذاهب و اقوام ايران است، گفت: شهادت يکي از نماد‌هاي همزيستي در تمام مناطق جفرافيايي ايران است.

طبق گزارش مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه طرح سه‌شنبه‌هاي تکريم، پانزدهمين هفته از اين طرح به صورت ارتباط زنده تصويري با حضور سيد عباس صالحي و تجليل از خانواده شهيد ماموستا ارکان قديمي از کردستان برگزار شد.
در ابتدا اين ارتباط زنده تصويري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن اداي احترام به خانواده شهيد ترور ماموستا قديمي اظهار داشت: يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي ايران عزيز وحدت بين اقوام و مذاهب در تمام مناطق جفرافيايي کشور است، اگر شهادت را به عنوان عالي‌ترين فضليت معنوي و انساني بشناسيم در اين کشور قطرات خون مذاهب مختلف در کنار هم ريخته و باهم عجين شد تا ايران براي هميشه ماندگار بماند.
وي ادامه داد: وجود ۱۱هزار شهيد اهل‌سنت در کنار شهيدان شيعه نشان مي‌دهد که اين خون‌ها چگونه به يک اقيانوس تبديل شده است، يکي از مناطق که جلوه زيباي از همزيستي حول محور شهادت را به نمايش گذاشته کردستان است، اين استان در چهل سال گذشته از زمان انقلاب و پس از آن در مبارزه با گروه‌هاي ترو‌ريستي و تکفيري هميشه در صحنه بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: کردستان در طول دفاع مقدس با ۲۰۰کيلومتر مرز مشترک با عراق همواره خط مقدم دفاع از کشور بوده و شهادت ۲۵هزار شهيد از سراسر ايران در اين استان در کنار نثار پنج هزار شهيد کرد نشان داد که شها‌ت حلقه اتصال مذاهب و اقوام ايراني است.

صالحي يادآور شد: در چهل سال گذشته ايران قرباني تروريست بوده و جاي جاي ميهن اسلامي ما رد پاي خشونت‌طلبان تروريست ديده مي‌شود، وجود ۱۷هزار شهيد ترور اعم از زن، مرد، کودک، نوجوانان و جوانان و پيرمردان بي‌گناه از ابتداي انقلاب تا کنون که شمار زيادي از آن‌ها در کردستان عزيز به شهادت رسيدند نشان روشني از مظلوميت مردم ايران است.

وي با اشاره به نقش و جايگاه ماموستا قديمي شهيد ترور کردستان افزود: ماموستا ارکان قديمي يکي از شهيدان ترور کردستان است که با مظلوميت در مقابل چشمان همسر و فرزند خود به شهادت رسيده و اين يک داستان غم‌انگيزي است که هيچگاه از حافظه خانوا‌ده اين شهيد بيرون نمي‌رود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان کرد: اين شهيد آن طوري که در فضاي روايت زندگي او مي‌خوانيم تعلقات ديني خاصي داشته و به دين و خانواده توجه زيادي مي‌کرده و اين‌ها نماد‌هايي هستند که تبديل به جوانه شده و اين جوانه‌ها نهايتا به يک بوستان در هر منطقه تبديل مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين حبيب‌رضا ارزاني دبير ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در ادامه اين ارتباط زنده تصويري با ارائه گزارشي از برگزاري طرح ملي سه‌شنبه‌هاي تکريم در سراسر کشور گفت: تاکنون ۴۴۰۰ جلسه براي تکريم شهدا در سراسر کشور دز طول چهارده هفته برگزار شده است. با توجه به اهتمام ويژه وزير محترم به اين طرح مرحله دوم نيز باتوجه به تاکيد ايشان از هفته وحدت آغاز به کار کرد.

وي در مورد تجليل از شهيد ترور ماموستا قديمي نيز خاطرنشان کرد: استان کردستان هميشه به عنوان استان مهمان‌نواز، غيور و ولايت‌پذير شناخته مي‌شود. باتوجه به هفته وحدت نيز امروز ميزبان يک خانواده شهيد از اين استان هستيم.

در ادامه اين ارتباط زنده تصويري عبيدالله رستمي مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کردستان تصريح کرد: اين استان بيش از ۲۵۰۰ مسجد و ۶۰۰ کانون فرهنگي هنري مساجد در سطح شهر و روستا وجود دارد که توانسته برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و مذهبي زيادي را برگزار کند.

وي با بيان اينکه ۸۰ کانون فرهنگي هنري در مساجد شهرستان‌هاي مريوان و سروآباد فعال است، افزود: کانون‌هاي مساجد خدمات تاثيرگذاري در حوزه‌هاي مختلف و در مناطق صفر مرزي استان ارائه مي‌کنند که از جايگاه و اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي کردستان از حمايت‌هاي فرمانداران و روحانيت شهرستان‌هاي مريوان و سروآباد از برنامه‌هاي حوزه فرهنگ و هنر قدرداني و اضافه کرد: کتاب تقريب کردستان در دست تدوين است که اميدواريم با حمايت‌هاي وزارت متبوع و ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور اين خدمت شايسته را در آينده نزديک روانه بازار نشر کنيم.

رستمي با اشاره به جشنواره خياباني مريوان نيز خاطرنشان کرد: اين جشنواره هميشه با تعداد انبوهي از مردم و با امنيت کامل در نقطه صفر مرزي برگزار شده است، البته اين دوره از جشنواره باتوجه به شيوع ويروس کرونا به صورت پراکنده برگزار مي‌شود تا براي کسي مشکلي پيش نيايد.

وي همچنين با اشاره به برنامه‌هاي گراميداشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس در کردستان تصريح کرد: برگزاري ويژه برنامه آيين فتوت، تجليل از مروجان ادبيات پايداري در راستاي ترويج فرهنگ و ادبيات پايداري، برگزاري عصر شعر و داستان پايداري و توزيع پنج هزار پوستر و تقويم ديواري مزين به نام و تصوير شهداي دفاع مقدس استان از جمله برنامه‌هاي گراميداشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس در اين استان شهيدپرور بود.

ماموستا شيرزادي امام جمعه شهر مريوان نيز در ادامه اين ارتباط زنده تصويري با بيان اينکه شهدا هميشه زنده هستند، اظهار کرد: مريوان شهر شهيدپرور است و هميشه از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي حفاظت کرده است.


وي افزود: مريوان به سهم خود شهداي انقلاب، دفاع مقدس و ترور دارد. البته در اين دوران کرونا نبايد شهداي سلامت را فراموش کنيم که در جبهه‌ي ديگر تمام توان خود را گذاشته و در مريوان نيز پزشکان و کادر درماني با همه وجود در صف مقدم ايستاده‌اند.

در پايان اين ارتباط زنده تصويري برادر شهيد ماموستا ارکان قديمي نيز با اشاره به مشکلات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي که امروز گريبان کشور را گرفته است، گفت: تمام مردم کشور در اين شرايط موجود بايد در کنار همديگر و تحت زعامت رهبر معظم انقلاب تلاش کنند تا از اين بحران هم سربلند بيرون بياييم.

در خاتمه اين ديدار از مادر و همسر شهيد ارکان قديمي با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.

«شهيد ارکان قديمي» متولد اول فروردين ۱۳۶۲ در روستاي گوشخاني بود که ۲۳ تيرماه سال ۹۷ گروه‌هاي تروريستي، وي را در مقابل چشمان همسر و فرزند خردسالش به شهادت رساندند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره