برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

رضایی: ترور شهید فخری زاده با هدف ایجاد جنگ انجام شد

منبع
العالم
بروزرسانی
رضایی: ترور شهید فخری زاده با هدف ایجاد جنگ انجام شد

العالم/ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد که شهادت دانشمند هسته اي ما بيانگر آخرين دست و پا زدن هاي مثلث پليد ترامپ، نتانياهو و بن سلمان با کارگرداني پمپئو در ايجاد تنش و جنگ در منطقه است.

محسن رضايي در گفت وگويي به بيان اهداف ترور شهيد فخري زاده پرداخت که در ادامه مي‌خوانيد:

ارزيابي شما از هدف عاملان ترور شهيد فخري زاده چيست؟
شهادت دانشمند هسته اي ما بيانگر آخرين دست و پا زدن هاي مثلث پليد ترامپ، نتانياهو و بن سلمان با کارگرداني پمپئو در ايجاد تنش و جنگ در منطقه است. اين ترور با قصد توقف پيشرفت هاي علمي و فناورانه ايران اسلامي و با آرزوي ايجاد ترس در دل دانشمندان ما صورت گرفته است.


خبر ديدار بين مقامات ارشد رژيم صهيونيستي و آل سعود در شهر نئوم عربستان، هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شد؛ ديداري که در آن گفته شده بود نتانياهو به همراه يوسي کوهن رئيس سازمان جاسوسي موساد اسرائيل و مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا و بن‌سلمان حضور داشته‌اند. نظر شما دراين ارتباط چيست؟

معتقدم اين خبر فارغ از درست يا غلط بودن آن، با هماهنگي و برنامه ريزي آل سعود و صهيونيستها منتشر شد؛ نتانياهو، بن سلمان و ترامپ هر سه در سياست ملي درون کشور خود در وضعيت شکننده و لبه پرتگاه به سر مي برند و سعي مي کنند با مانورهاي سياسي، نگاه ملت ها را از مسائل اصلي به فرعي منحرف کنند. يکي از مسائل اصلي در نگاه ملتها حق تعيين سرنوشت و مراجعه به آراي عمومي است. در مساله فلسطين هم اين حق فلسطينيان است که در ابتکار جمهوري اسلامي و تاکيدات مقام معظم رهبري تکرار شده است و هر گونه توافق سياسي امنيتي که بخواهد جايگزين مراجعه به آراي مردم فلسطين شود ناپايدار و غيرانساني است.

آيا پيوند آشکار آل سعود و صهيونيستها مي تواند نشانه برنامه ريزي براي ضربه زدن به متحدان ايران يا حضور مستشاري ايران در کشورهاي همسايه باشد؟

آل سعود و رژيم صهيونيستي، حداقل در نيم قرن اخير، يکي از ابزارهاي اصلي تغيير نقشه ژئواکونوميک خاورميانه در خدمت سوداگري هاي آمريکا و اروپا بوده‌اند؛ هر دو، صدام را در حمله به ايران تشويق کردند تا منافع غيرانساني خود را در پرتو شعله هاي جنگ تقويت کنند. آشکار شدن همگرايي بين رياض و تل آويو، نه تنها قدرت اين ائتلاف ضدمردمي را افزايش نمي دهد بلکه به فضل الهي، امکانات آنها را کاهش مي دهد و محبوبيت جمهوري اسلامي بين ملتهاي منطقه را افزايش خواهد داد و انشاالله از اين طريق بر قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران خواهد افزود.

آيا آشکار شدن ارتباط بين رياض و تل آويو، سياستمداران را در تهران غافلگير مي کند؟

خير، کسي در تهران از آشکار شدن پيوند آل سعود و صهيونيستها غافلگير نشده ونميشود. اوايل دهه ۱۳۶۰ و در سالهاي جنگ تحميلي صدام عليه ايران، در جمع فرماندهان سپاه از روي نقشه تحولات ژئوپلتيک و ژئواکونوميک منطقه، پيشبيني کردم که به زودي آل سعود و رژيم صهيونيستي در کنار هم قرار مي گيرند و پيوند خود در دشمني با ملت ايران را آشکار مي‌کنند. فرماندهان مختلفي در اين نشست بودند و شهيد باقري اين را در يادداشتهايش از آن جلسه نقل کرده که مي توانيد به آن يادداشت ها در پايگاه نشر آثار شهيد حسن باقري مراجعه کنيد.


علت اين پيوند يا به تعبير شما علت آشکار شدن اين پيوند چيست؟

علتش هراس رژيم هاي وابسته به آمريکا پس از مشاهده افول هژموني آمريکا در منطقه آسياي جنوب غربي است. در ماه‌هاي اخير، آل سعود و رژيم صهيونيستي، سراسيمه از خروج آمريکا از منطقه، نه تنها دشمني با ايران را آشکار کرده‌اند بلکه قصد دارند که توطئه جديدي عليه ملت ايران شروع کنند.

توصيه يا پيام شما به همسايگان ايران در اين باره چيست؟

به آل سعود توصيه مي‌کنم اتکا بر منابع قدرت داخلي يعني مردم و خواست مردم کشورشان و عموم مسلمانان منطقه را مبنا قرار دهند تا منابع سرزميني و سرمايه‌هاي انساني منطقه به نفع همه ساکنانشان هزينه شود و صلح، آرامش و امنيت پايدار منطقه توسط ملت ها و دولت هاي منطقه توليد شود.

به نظرتان جمهوري اسلامي ايران چه تدابيري در اين مساله خواهد داشت؟

نيازمند درک جديدي از ژيواکونوميک منطقه هستيم که در اينجا مي توانم به اقتصاد همسايگي ايران يا پيوند اقتصاد ايران با ديپلماسي منطقه اي همجواري اشاره کنم. اقتصاد ملي و ديپلماسي، جدا از هم‌نيستند. اگر دغدغه هاي اصلي وزير اقتصاد ما با دغدغه هاي اصلي وزير خارجه ما دو چيز مختلف باشد، موفق نخواهيم شد.

از اين رو، معتقدم دولت بايد علاوه بر رصد تحرکات جاري در منطقه و افزايش هوشياري سياسي، برنامه جامعي براي تقويت اقتصاد ملي و افزايش پيوندهاي اقتصادي با همه همسايگان ايران داشته باشد و با تقويت کارآمدي و توانمندي و افزايش رضايتمندي در مردم، کاري کند که بدخواهان ملت هاي آزاده منطقه، فکر هرگونه توطئه را از سر بيرون کنند.

آيا اين سفر يا به تعبير شما انتشار خبر سفر، مقدمه عادي سازي روابط رياض و تل اويو خواهد بود؟

روابط رياض و تل آويو از قبل هم عادي سازي شده بود. الان فقط پوسيدگي دندان، آشکار شده است. آيا اين آشکار شدن پوسيدگي دندان ها، مردم فلسطين را قانع مي کند که از حق خود دست بکشند؟ سياست اصولي جمهوري اسلامي، دوستي با ملت‌هاي همسايه و تلاش براي برقراري صلح پايدار و توليد امنيت در منطقه به دست ملتهاي منطقه است. در مورد فلسطين هم سياست جمهوري اسلامي که بارها توسط مقام معظم رهبري اعلام شده روشن است و آن مراجعه به آراي ملت فلسطين و احترام به حق تعيين سرنوشت است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره