برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

پیشنهادات ضد تحریمی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای

منبع
فارس
بروزرسانی
پیشنهادات ضد تحریمی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای

فارس/ معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه اعمال تحريم هاي يکجانبه آمريکا به عنوان اقدامي عليه تجارت آزاد جهاني محسوب مي شود و مي تواند براي هر رقيب سياسي يا اقتصادي اين کشور نيز تکرار شود، جاي آن دارد که سازمان همکاري شانگهاي براي خنثي کردن اين دست اقدامات غيرقانوني تدابيري متناسب اتخاذ کند، گفت: بهترين راه مقابله در اين خصوص، يافتن سازوکارهاي بانکي و پولي بين منطقه اي است که بتواند کشورهاي مستقل منطقه را از چرخه تحريم هاي ظالمانه خارج نمايد و زمينه هاي لازم را براي تبادل تجاري و اقتصادي بين منطقه اي با استفاده از پول هاي ملي و يا تعريف ارز واحدي فراهم آورد که بتواند جايگزين مناسبي براي ارز واسط دلار در روابط تجاري کشورهاي منطقه باشد. همچنين مي توان با تاسيس مرکز ترانزيت و حمل و نقل منطقه اي در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي، زمينه تسهيل و توسعه همکاري هاي اقتصادي را بيش از گذشته فراهم کنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاون اول رئيس جمهور، اسحاق جهانگيري بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در نوزدهمين اجلاس شوراي نخست وزيران کشور‌هاي عضو سازمان همکاري شانگ‌هاي که به ميزباني کشور هند و از طريق ويدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: البته ايران در فرصت مناسب به اين جنايت ضد انساني پاسخ قاطع و پشيمان کننده خواهد داد و آمران و عاملان آن را مجازات خواهد کرد.
متن کامل سخنان معاون اول رييس جمهور در نوزدهمين اجلاس شوراي نخست وزيران کشور‌هاي عضو سازمان همکاري شانگ‌هاي به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي رئيس،
نخست وزيران محترم،
خانم ها و آقايان،
در ابتدا مايلم قدرداني خود را از آقاي ونکايا نايدو، معاون محترم رئيس جمهور هند به خاطر ميزباني اين نشست اعلام کنم. خرسندم فرصتي فراهم شد تا در اجلاس نخست وزيران محترم سازمان همکاري شانگهاي حضور يابم.
عالي جنابان،
در دنياي پرمخاطره امروز، نهادهاي منطقه اي يکي از موثرترين سازوکارهاي مديريت و حل و فصل مسائل منطقه اي، جهاني و حتي ملي هستند. به اين اعتبار، اعضاي سازمان همکاري شانگهاي مي توانند با بهره¬گيري از ظرفيت ها و فرصت¬هاي وسيع همکاري¬هاي چندجانبه، نقش مهمي در توسعه و پيشرفت ايفا کنند.

همکاران گرامي،
با پايان جنگ سرد، چندجانبه گرايي از سوي برخي از کشورها به ويژه آمريکا با چالش جدي مواجه شده است. برجام که به عنوان يکي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي بين المللي دهه اخير است، به رغم رويکرد برجام ستيزانه و خروج غيرقانوني دولت ترامپ و اعمال تحريم هاي ظالمانه عليه کشور ما و بي عملي کشورهاي اروپايي عضو، به واسطه سياست صلح طلبانه و صبر راهبردي ايران و با حمايت اعضاي جامعه بين المللي، از جمله اعضاي سازمان همکاري شانگهاي و البته با مقاومت ملت بزرگ ايران تاکنون پايدار مانده است. هر چند ايران منفعت قابل توجهي از اجراي آن نبرده است اما همچنان براي تقويت رويکرد چند جانبه گرايي، درصدد بازگشت توازن و تعادل در انجام تعهدات طرفين به اين توافق بين المللي است.
همکاران گرامي،
با کمال تاسف يکي از ابزارهايي که دولت آمريکا همواره از آن براي اعمال فشار بر کشورهاي مستقل بهره مي برد، تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه اي است که در نهايت مردم کشورها را هدف قرار مي دهد. ابزار مهم اين کشور در پيشبرد سياست تحريم، استفاده از سازوکارهاي بانکي و دلار است. از آنجايي که اعمال تحريم هاي يکجانبه آمريکا به عنوان اقدامي عليه تجارت آزاد جهاني محسوب مي شود و مي تواند براي هر رقيب سياسي يا اقتصادي اين کشور نيز تکرار شود، جاي آن دارد که سازمان همکاري شانگهاي براي خنثي کردن اين دست اقدامات غيرقانوني تدابيري متناسب اتخاذ کند.
بهترين راه مقابله در اين خصوص، يافتن سازوکارهاي بانکي و پولي بين منطقه اي است که بتواند کشورهاي مستقل منطقه را از چرخه تحريم هاي ظالمانه خارج نمايد و زمينه هاي لازم را براي تبادل تجاري و اقتصادي بين منطقه اي با استفاده از پول هاي ملي و يا تعريف ارز واحدي فراهم آورد که بتواند جايگزين مناسبي براي ارز واسط دلار در روابط تجاري کشورهاي منطقه باشد. همچنين مي توان با تاسيس مرکز ترانزيت و حمل و نقل منطقه اي در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي، زمينه تسهيل و توسعه همکاري هاي اقتصادي را بيش از گذشته فراهم کنيم.


خانم ها و آقايان،
حدود يکسال است، جهان درگير بيماري عالم گير کرونا شده است. ايران از ابتداي مواجهه با اين همه گيري، اقدامات همه جانبه اي براي مقابله با اين بيماري انجام داد. اين اقدامات در حالي است که ملت ايران علاوه بر رويارويي با اين ويروس مهلک با ويروس خطرناک تري به نام تحريم اقتصادي ظالمانه آمريکا نيز روبرو است. پديده اي که در مواردي حتي دسترسي به دارو و تجهيزات پزشکي را براي بيماران خاص، کودکان، سالمندان و زنان با دشواري مواجه ساخته است. هرچند با تکيه بر دانش داخلي به سرعت بسياري از نيازمندي هاي درماني بيماران را برطرف ساختيم، اما ننگ اين ظلم آشکار و اقدام غيرانساني و ضد حقوق بشري تا ابد بر پيشاني بانيان آن باقي خواهد ماند.
اعضاي محترم،
متاسفانه به رغم همکاري هاي موثر ايران با کشورهاي درگير با تروريسم داعش به ويژه دولت هاي عراق و سوريه که به سرکوبي يکي از خطرناک ترين تهديدات تروريستي در جهان منجر شد، امروز ايران خود در معرض تروريسم دولتي قرار گرفته است. ترور سال گذشته قهرمان ملي کشور ما در مبارزه با تروريسم، سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني و ترور چند روز اخير شهيد محسن فخري زاده از دانشمندان و مديران حوزه دفاعي کشورمان، نمونه هاي بارز بکارگيري ابزار تروريسم دولتي، عليه ايران است. انتظار داريم نهادهاي بين المللي، منطقه¬اي و دولت¬ها در برابر تروريسم دولتي سکوت نکنند و با محکوم کردن آ‌ن، مانع از تکرار اين دست اقدامات ضد انساني شوند. البته ايران در فرصت مناسب به اين جنايت ضد انساني پاسخ قاطع و حساب شده خواهد داد.
همکاران گرامي،
جمهوري اسلامي ايران امنيت و ثبات کشورهاي منطقه و همسايگان را امنيت و ثبات خود مي داند و از برقراري صلح در منطقه قره باغ استقبال مي کند. ما با جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان مرز مشترک و اشتراکات فراوان تاريخي داريم، اميدواريم پايان درگيري نظامي در اين منطقه، آغازي براي شکوفايي اقتصادي آن باشد. ايران آمادگي دارد تا با استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي خود به ويژه در حوزه ترانزيت و انرژي در بازسازي مناطق جنگ زده مشارکت کند.

آقاي رئيس، عالي جنابان،

جمهوري اسلامي ايران با عنايت به موقعيت جغرافيايي، تاريخي، فرهنگي و اقتصادي ويژه خود که پيوند دهنده مناطق گوناگون از جمله آسياي مرکزي و قفقاز، آسياي غربي و خاورميانه است و بين درياهاي مهم خزر در شمال و خليج فارس و درياي عمان در جنوب واقع شده، آمادگي دارد به عنوان يکي از کانون هاي غني انرژي و شاهراه هاي مواصلاتي منطقه با کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي براي پيشبرد اهداف اقتصادي مشترک از جمله انتقال و صادرات انرژي و ترانزيت کالا همکاري کند.
به اين منظور، بهره برداري از ظرفيت بندر چابهار در جهت رونق کريدور شمال- جنوب، سي پَک و ابتکار "يک کمربند، يک راه" چين مي تواند مورد توجه قرار گيرد. اهميت بندر چابهار و اتصالات ريلي آن، در مسير افغانستان و آسياي مرکزي، موجب شده است تا ايران به رغم تحريم هاي غيرقانوني آمريکا، احداث راه آهن چابهار به زاهدان را شروع نمايد. فرصت را مغتنم مي شمارم و از کشورهاي ديگر به ويژه اعضاي سازمان همکاري شانگهاي براي مشارکت در اين پروژه عظيم دعوت به عمل مي آورم.
در پايان يکبار ديگر از معاون محترم رئيس جمهور هند و همه دست اندرکاران برگزاري اين اجلاس تشکر مي کنم و براي دولت و مردم هند و ساير ملت هاي کشورهاي عضو سازمان آرزوي سربلندي و کامروايي مي نمايم.
موفق و سربلند باشيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر