نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ادعای جنجالی یک نماینده درباره رای اعتماد به وزرا؛ نمایندگان شاکی شدند

منبع
مهر
بروزرسانی
ادعای جنجالی یک نماینده درباره رای اعتماد به وزرا؛ نمایندگان شاکی شدند

مهر/ نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به ادعاي يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس مبني بر اينکه محمد باقر قاليباف جلساتي تشکيل مي دهد و در خصوص راي اعتماد يا عدم راي اعتماد «خط دهي» مي کند، گفت: از جلساتي که مي فرماييد خبر نداريم.

در جلسه علني نوبت صبح روز سه شنبه (۲ شهريور) و در جريان بررسي رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت سيزدهم، محمود احمدي بيغش نماينده مردم شازند در تذکري گفت: بنده يک سال پيش تذکري دادم مبني بر اينکه نمايندگان با هم عهد ببندند که در مجلس يازدهم نماينده‌تر وجود نداشته باشد و رويه رئيس گذشته تکرار نشود.

بيغش ادامه داد: رئيسي تعدادي از افرادي که برايش مورد وثوق بودند به عنوان وزير پيشنهادي معرفي کرد يا نمايندگان به اين افراد رأي اعتماد مي‌دهند يا نمي‌دهند.

وي افزود: چرا بايد رئيس مجلس جلساتي را برگزار کند و افرادي را فرا بخواند و خط دهي کند که چه وزرايي راي بياورند و چه وزرايي راي اعتماد نياورند. همه ما مي توانيم مخالف يا موافق وزرا باشيم، مي توانيم نظرات خود را به صورت علني بيان کنيم. اگر نمي خواهيد اين مواضع علني بيان شود در جلسه غيرعلني نمايندگان را نصيحت و استدلال کنيد که به اين چند نفر راي ندهيد.

نماينده مردم شازند اظهار داشت: اينکه عده‌اي گلچين شوند و به آنها خط دهي کنند که اين چند وزير بيفتند و چند وزير ديگر رأي بياورند روا نيست. همه نمايندگان اهل فهم هستند و مي‌دانند موافقت و مخالفت يعني چه.

در ادامه نمايندگان با فرياد «دو دو» به اين تذکر انتقاد کردند.

در اين ميان، احمد اميرآبادي نماينده مردم قم با صداي بلند گفت: «الکي مي‌گويد، دروغ مي‌گويد.»

نيکزاد نايب رئيس مجلس که رياست جلسه را بر عهده داشت خطاب به اميرآبادي گفت: چه خبر است چرا عصباني هستيد؟

وي ادامه داد: آقاي بيغش از جلساتي که شما مي‌گوييد ما خبر نداريم. نمايندگان در بسياري از جلسات دعوت مي‌شوند اما مستقل هستند، فکر دارند، بررسي مي‌کنند و تصميم مي‌گيرند.

نيکزاد اظهار داشت: جلسات متعددي نيز برگزار مي‌شود و اين جلسات مانع [ابراز نظر نمايندگان] نيست.

بعد از اظهارات نيکزاد، اميرآبادي با عصبانيت به سمت جايگاه رفت و خطاب به وي گفت: «اظهارات بيغش را تاييد کردي.»

در ادامه نمايندگان اطراف اميرآبادي و نيکزاد جمع شدند و مجتبي ذوالنور نيز خطاب به نيکزاد اعتراض کرد.

ماجرا به جلسه صبح ختم نشد و در جلسه عصر مجلس نيز احمد اميرآبادي فراهاني در صحن علني مجلس در تذکر ماده ۷۵، اظهار کرد: نسبت به بحثي که صبح مطرح شد بايد بگويم که آنچه که امروز در حال اتفاق افتادن است، اعلام نظرات موافقان و مخالفان با وزرايي است که رئيس‌جمهور محترم به مجلس معرفي کرده است.

وي افزود: همکاران حق دارند براساس سوگندي که ياد کردند نسبت به وزرا نظر مخالف و موافق اعلام کنند اما اينکه نسبت سوئي به رئيس مجلس و نمايندگان محترم اعلام شود، اين بي‌انصافي است. مي‌دانيد که جلسات زيادي در مجلس برگزار مي‌شود. پس از اينکه همکاران از جلسات رسمي فارغ مي‌شوند، تا پاسي از شب با وزراي پيشنهادي جلسه دارند و صلاحيت آنها را بررسي مي‌کنند تا به حجت شرعي برسند اما اينکه عزيزي اينجا مطرح کند که رئيس قوه مقننه در حال طراحي براي رد سه يا چهار وزير است، موجب اختلاف‌افکني بين دو قوه مي‌شود و آدرس غلط دادن است و دودش به چشم مردم مي‌رود.

نماينده قم در مجلس بيان کرد: تلاش مجلس اين است که هرچه سريع‌تر به نمايندگان رأي اعتماد داده شود؛ مردم گرفتارند و مشکلات اقتصادي دارند. امروز رسانه‌هاي دنيا و مردم مي‌بينند که عملکرد ما چگونه است. مگر نمايندگان عروسک خيمه شب‌بازي هستند که اينگونه مي‌گوييد؟


وي ادامه داد: اگر خدايي نکرده اين پيام به دولت برسد که رئيس مجلس در حال طراحي است، باعث اختلاف رؤساي دو قوه مي‌شود اين درست نيست و ما اين اظهارات را محکوم مي‌کنيم. البته نسبت به آقاي احمدي بيغش من قبلاً يک ۷۵ طلبکار بودم. آقاي احمدي بيغش شما در صحبت‌هايتان وضعيت منافع ملي را در نظر داشته باشيد. خواهش مي‌کنم در گفت‌وگو‌ها و صحبت‌ها پشت تريبون مسائل وحدت و انسجام قوا را در نظر بگيريد.

در ادامه محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس هرگونه طرح و تصميم از پيش تعيين شده درباره راي اعتماد به وزراي پيشنهادي را رد کرد.

محمدباقر قاليباف با بيان اينکه اخبار پنهان و آشکار نشان مي دهد که دشمن به دنبال ايجاد انشقاق بين قوا و اختلاف در جبهه خدمتگذاران کشور است، گفت: هرکسي که به اين موضوعات دامن بزند، ظلم به کشور، انقلاب و مردم کرده است.

وي با بيان اينکه ما تازه اول کار هستيم و دوستانمان در جبهه انقلاب بدانند که ديگر هيچ بهانه اي براي کار نکردن نداريم، خاطرنشان کرد: مهمترين دغدغه مردم سلامت و اقتصاد است و مجلس بايد اطمينان حاصل پيدا کند که وزيران پيشنهادي مي توانند در اين عرصه فعاليت کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر