برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چند نکته طلایی در روزهای پایانی مانده به «کنکور»

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ در واپسين روز‌هاي نزديک به کنکور سراسري علاوه بر آمادگي تحصيلي براي دستيابي به نتيجه‌اي مطلوب هنر چگونه آزمون دادن و مديريت شرايط از اهميت بسزايي برخوردار است و مي‌توان آن را حلقه‌اي مفقوده در کسب موفقيت دانست بنابراين داوطلبان بايد با آمادگي کامل در جلسه کنکور شرکت کنند. در آزمون‏‌هاي سراسري ۲ عامل IQ (هوش تحصيلي) و EQ (هوش هيجاني) مورد سنجش قرار مي‌گيرد که IQ ثابت و منتقل شده توسط ژن‏‌هاي وارثتي و EQ با تمرين قابل افزايش است که مي‌توان با به کارگيري روش‌هايي تقويت EQ و چگونگي استفاده از آن را در آزمون سراسري مورد توجه قرار داد. آزمون سراسري، محلي براي سنجش هوش هيجاني توانايي کنترل انواع هيجانات اعم از شادي، اميدواري، غم، نا اميدي و مواردي از اين قبيل همچنين اجراي بهترين تصميم در شرايط مختلف نشان از هوش هيجاني بالا در افراد مختلف است در واقع اگر منطقي و عقلاني رفتار کنيم عملکردي هوشمندانه داشته ايم که نشان از شرايط رضايت بخش هوش هيجاني محسوب مي‌شود. محمدرضا پور دستمالچي مشاور تحصيلي در خصوص ضرورت هوش هيجاني در آزمون سراسري با بيان اينکه هوش هيجاني به شکل‏‌هاي مختلف در آزمون سراسري سنجيده مي‌شود، مطرح کرد: با تغيير نگرش خود مي‌توان هوش هيجاني را براي آزمون سراسري تقويت کنيم. وي ادامه داد: کنترل هيجان نااميدي، کنترل هيجان ايده آل گرايي، کنترل هيجان اضطراب و مقايسه، کنترل هيجان بي خيالي، کنترل هيجان بي تفاوتي و مواردي از اين قبيل مي‌تواند مسير موفقيت در آزمون سراسري براي داوطلبان را هموار کند. عملکردي هوشمندانه در جلسه کنکور داشته باشيم پور دستمالچي با اشاره به اينکه براي يک داوطلب آزمون سراسري تقويت هوش هيجاني تاثير بسزايي در روند نتيجه گيري وي دارد، بيان کرد: اين مساله موجب مي‌شود تا در جلسه آزمون رفتار هوشمندانه داشته باشد، با نگاهي منطقي آزمون‌ها را تحليل کرده و رفتار خود را اصلاح کند، رفتار ديگران تأثيري در عملکرد او نداشته باشد و با تمام توان براي رسيدن به هدفش تلاش کند. اين مشاور تحصيلي با بيان اينکه داشتن رفتار هوشمندانه در جلسه آزمون به معني کنترل ذهن است، افزود: به عنوان مثال مهم نيست که به همه سؤالات پاسخ داده شود و برخلاف شايعه‌هاي موجود، درصد ۱۰۰ نسبت به ساير درصد‌ها هيچ برتري و امتيازي ندارد. وي تصريح کرد: در واقع تمامي سؤالات در آزمون سراسري براي سنجش علمي داوطلبان نيست برخي سؤالات براي سنجش هوش هيجاني است و داوطلباني که روي اين سؤالات (سؤالات مبهم) مکث مي‌کنند درصد کمتري کسب کرده بنابراين هوش هيجاني کمتري دارند که با تمرين و يادآوري اين مهارت (هنر آزمون دادن) در آزمون‏‌هاي آزمايشي مي‌توان هوش هيجاني را تقويت کرد. هنر چگونه آزمون دادن، کليدي طلايي براي موفقيت در کنکور موفقيت در آزمون سراسري تنها با بالا بودن اطلاعات ميسر نيست و نيازمند به کارگيري هنر آزمون دادن است که اين مساله بايد در آزمون‌هاي پاياني مورد توجه و تمرين دانش آموزان قرار گيرد تا ميزان تسلط بر آن افزايش يافته و شکلي عملياتي در جلسه کنکور پيدا کند. پور دستمالچي در اين باره با بيان اينکه هنر آزمون دادن شامل ۱۰ تکنيک است، اظهار کرد: اين حق را براي خود قائل شويم که به تعدادي از سؤالات پاسخ ندهيم، در مرحله اول فقط سؤالاتي که مطمئن هستيم را پاسخ دهيم، وقت هر درس را فقط به همان درس اختصاص داده و از زمان پاسخ‌گويي به هر درس را کاهش داده تا در انتها زمان براي مرور ايجاد شود. وي ادامه داد: زمان شروع پاسخگويي به هر درس را در ابتداي همان درس بنويسيم، هر ۱۰ سوال يک بار زمان و شماره پاسخ برگ را کنترل کنيم، اگر زمان پاسخ گويي به سؤالات يک درس به اتمام رسيد و برخي سؤالات آن هنوز باقي‌مانده بود تست هاي مربوطه را ر‌ها کنيم، در زمان مرور ابتدا سؤالات را نخوانده و بعد به سؤالات علامت دار جواب دهيم، هر زمان که دچار آشفتگي ذهني شديم با مصرف مواد قندي، تنفس عميق، کشش عضلاني، رعايت وضعيت نشستن و ايجاد افکار مثبت حدود انرژي اوليه را در خود ايجاد کنيم و فراموش نکنيم ديگران هيچ تأثيري روي نتيجه ما نخواهند داشت و کافي است ما به درصد دلخواه خود دست يابيم. چگونه آزمون سراسري را در منزل شبيه سازي کنيم؟ توجه به هنر آزمون دادن و دستيابي به اين مهارت نياز به تمرين دارد تا در جلسه کنکور به طور کامل قابليت اجرايي پيدا کند بنابراين در اين روز‌هاي باقي مانده بايد خود را با اين شرايط هماهنگ کرد تا مسير حرکت به سمت رشته و دانشگاه دلخواه فراهم شود که اين کار نياز به شبيه سازي شرايط کنکور و پياده کردن مهارت‌هاي يادشده دارد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد