مبدا انفجار رادیویی فضایی شناسایی شد

ايرنا
مبدا انفجار رادیویی فضایی شناسایی شد
ايرنا/ محققان با تجزيه و تحليل ساختار گردش منحصر به فرد يک انفجار راديويي فضايي به نام FRB 121102 که اولين بار توسط ستاره شناسان دانشگاه کرنل شناسايي شد، توانستند مبدا فضايي اين انفجار را شناسايي کنند. هنگام مطالعه اين امواج راديويي عظيم، مشخص شد امواج داراي چرخش و صداي منحصر به فردي هستند که چرخش آن‌ها با عنوان چرخش فارادي و صداي آنها به عنوان انفجار شناخته مي‌شود. محققان از طريق اندازه‌گيري اين دو پديده درک بهتري از شرايط فضايي که موجب تشکيل امواج راديويي شده‌اند، به دست مي‌آورند. بر اساس اين مطالعات مبدا امواج راديويي در فاصله 3 ميليارد سال نوري از زمين است. اولين انفجار راديويي که Lorimer Burst FRB 010724 نام داشت، در سال 2007 ميلادي شناسايي شد و پس از آن ده‌ها انفجار راديويي ديگر نيز شناسايي شدند. اما FRB 121102 يک انفجار منحصر به فرد است. چرخش اين موج 500 بار بيشتر از تمام انفجارهاي راديويي شناخته شده است. به اعتقاد محققان اين شدت دوران نشان دهنده عبور امواج از يک ميدان مغناطيسي بسيار قوي است که در اثر لايه‌اي از پلاسما ايجاد شده است. در اين تحقيقات مشخص شد مبدا اين انفجار راديويي در نزديکي يک سياهچاله بسيار عظيم يا يک ستاره نوتروني است. گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature منتشر شده است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar