برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فیزیک کودکان شما را باهوش‌ می کند

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
سيناپرس/ تحقيقات اخير پژوهشگران نشان مي‌دهند که آموزش مسائل فيزيک و استفاده از ابزارهاي کاربردي و غيرکاربردي در آن، مي‌تواند ذهن کودکان را فعال‌تر و انعطاف‌پذيرتر سازد. اگر به کودکان فيزيک بياموزيد، اين آموزش به آن‌ها کمک مي‌کند تا کارايي و استفاده صحيح ابزارها را به بهترين نحو ياد بگيرند. پژوهشگران در بررسي‌هاي خود، کودکان بين 4 تا 11 ساله را با در دست داشتن ابزار مناسب و انجام يک تکليف مشخص موردبررسي قراردادند تا دريابند که آن‌ها چگونه مي‌توانند با انتخاب ابزار درست و روش مطمئن به نتيجه رسيده و جايزه دريافت کنند. در اين تحقيقات مشخص مي‌شود که اطلاعات مربوط به کسب جايزه هرگز پيش‌بيني قابل‌اعتمادي از انتخاب کودکان محسوب نمي‌شود. در عوض استفاده از اطلاعات کاربردي و قابل‌اطمينان با افزايش سن بيشتر مي‌شود به‌طوري‌که از سن هفت‌سالگي اين تأثير در تصميم‌گيري آن‌ها غالب است. درصورتي‌که اين کودکان يک نشانه شناور را که در ظرف آبي قرار دارد، دو بار به دست آورند به‌عنوان جايزه يک برچسب تصويري دريافت خواهند کرد. در اين آزمون، هر بار کودکان يک ظرف حاوي آب و ابزار لازم را براي استفاده تحويل مي‌گيرند. برخي از ابزارها کاربردي و برخي ديگر غيرکاربردي هستند. ابزار کاربردي ابزاري هستند که اگر در يک ظرف استاندارد قرار گيرند، سطح آب را افزايش مي‌دهند و نشانه را در دسترس کاربر قرار مي‌دهند درحالي‌که ابزار غيرکاربردي چنين کاري انجام نمي‌دهند چراکه آن‌ها نيز به‌نوبه خود شناور مي‌شوند. در اين آزمون مشخص مي‌شود که گاهي کودکان از ابزارهاي کاربردي استفاده مي‌کنند تا تلاش کنند سطح آب را در يک ظرف که سوراخ بوده و آب از آن نشت مي‌کند، بالا ببرند. در اين حالت، آب هرگز به‌اندازه کافي بالا نخواهد آمد تا نشانه را در دسترس قرار دهد. البته مهم نيست که از ابزار کاربردي استفاده‌شده و نتيجه لازم به دست نيامده است. در برخي موارد نيز کودکان بااينکه از ابزار غيرکاربردي استفاده مي‌کنند، نتيجه درست را به دست آورده و جايزه موردنظر را کسب مي‌کنند. پس‌ازاين مرحله که مرحله يادگيري استفاده از ابزارها بوده، محققان يک ظرف آب استاندارد و مجموعه‌اي از ابزار کاربردي و غيرکاربردي را در اختيار کودکان قرار مي‌دهند. در ادامه و با استفاده از الگوي انتخاب آن‌ها، پژوهشگران مي‌توانند محاسبه کنند که چه نوع اطلاعاتي اعم از پاداش يا عملکرد در تصميم‌گيري کودکان تأثيرگذار است. در اين تحقيقات مشخص مي‌شود که اطلاعات مربوط به کسب جايزه هرگز پيش‌بيني قابل‌اعتمادي از انتخاب کودکان محسوب نمي‌شود. در عوض استفاده از اطلاعات کاربردي قابل‌اطمينان با افزايش سن بيشتر مي‌شود به‌طوري‌که از سن هفت‌سالگي اين تأثير در تصميم‌گيري آن‌ها غالب است. به‌طورکلي مي‌توان گفت اگر کودکان تحت آموزش‌هاي مسائل فيزيک قرار گيرند، ذهن فعال‌تر و قابل‌انعطاف‌تري را به دست خواهند آورد و در مراحل مختلف زندگي تصميم‌گيري‌ها و انتخاب‌هاي بهتري را خواهند داشت. شرح کامل اين تحقيقات و نتايج حاصل از آن در آخرين شماره مجله پلاس وان (PLOS ONE)به چاپ رسيده و قابل‌دسترس است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره