نگاه دکتر منصوری به مجله دانستنی ها و کمبودهایش
دانستني ها/ ترويج علم، يا به بيان دقيقتر برقراري ارتباطات علمي، نياز هر جامعهاي در دنياي مدرن است. حتي در گذشته هم اين نوع نوشتن باب بوده است. کتاب «کيهان شناخت» نوشتهي «قطانابنمروزي» در قرن هفتم از اين نوع است. دنياي صنعتي هم درصد چشمگيري از توليد ناخالص ملي خود را صرف اين نوع نوشتارهاي ادواري ميکند. آيا ما در مجلههاي ترويجي خودمان، از جمله دانستنيها، اداي ديگران را درميآوريم يا به يک نياز خودماني پاسخ ميدهيم؟ شايد هر دو! پاسخ وقتي جدي است که تأمل کرده باشيم که جامعهي ما چه نيازي دارد و نه اينکه بيواسطه با ديدن نشريههايي از اين نوع در يک جامعهي صنعتي مدلي بومي از آن بسازيم. ◽آنچه من در ايران جايش را خالي ميبينم، تأمل در زمينهي نياز جديتر و عميقتر جامعهي ماست. جامعههاي صنعتي، فرايندي پيچيده از درک دنياي مدرن يا ايجاد دنياي مدرن را پشت سر گذاشتهاند و بسيار اتفاقهاي ذهني در فرهنگ مردمشان افتاده است. ما هنوز در اين زمينه گامهاي اوليه را برميداريم و مردم ما، بدون استثنا، با مباني مرتبط با تفکر مدرن ناآشنا هستند. ما عدد و رقم را نميشناسيم؛ ما مفهوم آمار را نميشناسيم؛ ما اهميت نوشتن و گزارشنويسي ابتدايي را نميشناسيم؛ ما از اصل توافق روي مفاهيم در دنياي مدرن بيخبريم. ما از قراردادهاي منجر به استانداردهاي مختلف بيخبريم؛ ما مفهومهاي علمي را بيشناخت از فرايند علم مصادره ميکنيم و در قالب مفهومهاي منسوخ سنتي خودمان تعبير ميکنيم؛ ما معني قانون را در طبيعت و در صنعت و در اقتصاد درک نميکنيم؛ ما مديريت مدرن را با رياست اشتباه ميگيريم؛ ما هنوز متوجه نشدهايم «نتايج نامنظور» چيست و متوجه نشدهايم که نيت خوب بدون شناخت قانونهاي طبيعت يا جامعه ميتواند گاهي به فاجعه منجر بشود. بله، اينها همه بخشي از نتيجههاي علم مدرن است؛ اينها دانش مدرن هستند. ◽اما، نديدهام دانستنيها به اين نکتهها بپردازد. اين وظيفهي يک مجلهي ترويج علم است که به اين نکتهها چه به صورت صريح و چه ضمني بپردازد. رضا منصوري|مروج علم و عضو پژوهشکدهي نجوم آيپيام همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar