آب‌ و هوایی عجیب در سیاره‌ای فراخورشیدی

آب‌ و هوایی عجیب در سیاره‌ای فراخورشیدی
مجله علمي ايلياد/ اخترشناسان پس از تجزيه و تحليل جو سياره‌اي از نوع غول‌گازي به اين نتيجه رسيدند که در آسمانِ سياره‌ي «WASP-96b» هيچ‌گاه ابري ديده نمي‌شود. دانشمندان در دانشگاه اکستر از تلسکوپ خيلي بزرگ ۸.۲ متري در شيلي براي عکس‌برداري از اين سياره‌ي فراخورشيدي استفاده کردند. سياره‌ي WASP-96b در فاصله‌ي ۹۸۰ سال نوري از زمين و در صورت‌فلکي ققنوس قرار دارد. محققان با تجزيه و تحليل الگوهاي طيفي ايجاد شده در هنگام عبور نور ناشي از ستاره‌ي ميزبان از جو اين سياره‌ي فراخورشيدي توانستند ترکيبات آن‌را شناسايي کنند. چون مولکول‌هاي مختلف، نور را به شيوه‌هاي منحصربه‌فردي جذب و بازنشر مي‌کنند، اندازه‌گيري‌هاي طيفي مي‌تواند از وجود مواد شيميايي خاصي پرده‌برداري کند. تحليل جديد WASP-96b که اخيراً در مجله‌ي معتبر Nature به چاپ رسيد، نشانه‌هاي طيفي سديم را برملا کرد. ردپاي سديم فقط مي‌تواند در جوهاي بدون ابر اندازه‌گيري شود. اين غول‌گازي ۲۰ درصد بزرگتر از مشتري است، جرمي مشابه با جرم زحل دارد و دماي آن به ۱،۳۰۰ درجه‌ي کلوين مي رسد. اخترشناسان از اين غول‌گازي با عنوان زحل داغ ياد مي‌کنند. محقق دانشگاه اکستر «نيکولاي نيکولوف» در مصاحبه‌اي خبري، گفت: «ما در حال بررسي بيش از بيست طيف‌سنج فراخورشيدي بوده‌ايم. WASP-96b تنها سياره‌ي فراخورشيدي است که به‌طور کامل عاري از ابر است و نشانه‌هايي از سديم دارد. يافته‌هاي جديد اين امکان را به اخترشناسان خواهد داد تا به شکل دقيق‌تري جو ساير سياره‌هاي فراخورشيدي را مورد شناسايي قرار دهند.» «جاناتان جي.‌فورتني» اخترشناس در دانشگاه کاليفرنيا، بيان کرد: «پيش‌بيني اين موضوع سخت است که کداميک از اين جوهاي داغ داراي ابرهاي ضخيم خواهند بود. با بررسي دامنه‌ي کامل جوهاي احتمالي، ما درک بهتري از اين ابرها و ترکيبات آن‌ها به‌دست خواهيم آورد.» تجزيه و تحليل WASP-96b حاکي از آن است که جو اين سياره حاوي غلظت‌هاي سديم مشابه با آنچه در منظومه‌ي شمسي خودمان يافت مي شود، است. دانشمندان اميدوار هستند در طول گذرهاي بعدي بتوانند مقدار آب، کربن مونو اکسيد و کربن‌دي‌اکسيد را در جو اين زحل داغ اندازه بگيرند.