حمل و نقل شهری با قایقهای هوشمند خودران
ايسنا/ پژوهشگران دانشگاه امآيتي و موسسه آمستردام، براي رفع مشکل ترافيک، قايقهاي هوشمند خودران ابداع کردهاند. ترافيک، يکي از خستهکنندهترين مشکلات زندگي شهري است. با اين که برخي شرکتها وعده دادهاند در آينده تردد با تاکسيهاي پرنده ممکن خواهد شد، شهرهايي مانند آمستردام، به فکر جايگزينهاي بهتري هستند. برنامه پروژه "روبوت" (RoBoat)، استفاده از قايقهاي خودران در کانالهاي آبي براي رساندن مسافران و خدمه به مقصد، ملحق کردن قايقها به يکديگر براي تشکيل ساختارهاي شناور موقت و بررسي محيط است. اين برنامه طوري طراحي شده که قايقها، هوشمندتر و چابکتر شده و ساخت آنها سادهتر باشد. اجراي اين پروژه، با همکاري دانشگاه "امآيتي" (MIT) و "موسسه آمستردام" صورت ميگيرد. هدف از انجام پروژه روبوت، استفاده از قايقهاي خودکار به جاي تاکسي، وانت و کاميونهاي حمل زباله است تا ازدحام خيابانهاي شلوغ، کاهش يابد. حتي، انجام بعضي از اين خدمات شهري در شب ميتواند به پاکسازي بيشتر جادهها کمک کند. "دنيل راس" (Daniela Rus)، از نويسندگان اين پژوهش ميگويد: تصور کنيد همه اين خدمات زيرساختي که معمولا در طول روز صورت ميگيرند، در نيمه شب و روي آب به کار روند. پژوهشگران اين پروژه، قايقهاي هوشمند کوچکي را ابداع کردهاند که به تعداي حسگر و لوازم الکتريکي مجهز هستند. آنها به اين قايقها، توانايي محلق شدن به يکديگر را دادهاند تا ساختارهاي شناور موقتي مانند پلها يا حتي پلتفرمهايي براي کنسرتها و فروشگاهها بسازند. نخستين نمونه اين قايقها در سال 2016 ارائه و به مسيري در کانال آمستردام فرستاده شد. اکنون، اين گروه پژوهشي، طراحي قايق ها را بهبود بخشيده و ساخت قايقها با استفاده از چاپ سهبعدي بدنه کشتي، سادهتر شده است. اين کار، با استفاده از چاپگر تجاري، 60 ساعت زمان برد. اين چاپگر، 16 قطعه توليد کرد که پس از توليد، به يکديگر ملحق و با چندين لايه پشمشيشه مهر و موم شدند تا بدنه قايق را شکل دهند. هرکدام از قايقها، حامل يک منبع انرژي، آنتن وايفاي، "سيستم تعيين موقعيت" (GPS)، يک "واحد اندازهگيري دروني" (IMU)، يک رايانهٔ کوچک و يک ريزکنترلگر هستند. واحدهاي سيستم تعيين موقعيت ميتوانند موقعيت بيروني را مشخص کنند و رديابي داخلي هم با استفاده از سيستم بيسيم مافوق صدا انجام ميشود. پژوهشگران براي چابکي قايقها، پرههايي در مرکز هر چهار گوشه آنها گذاشتند. اين کار، امکان حرکت آسان به جلو و عقب را فراهم ميکند. نکته ديگر در ساخت اين قايقها، الگوريتم راندن آنهاست که براي استفاده از عواملي مانند نيروي گريز از مرکز، کشش و تغيير جرم طراحي شده است. "وي وانگ" (Wei Wang)، نويسنده ارشد اين پژوهش ميگويد: کنترلکننده، پويايي قايق، موقعيت کنوني آن، محدوديتهاي رانندگي و موقعيت مقصد را براي چند ثانيه بعد در نظر ميگيرد تا راندن قايق را در مسير مورد نظر بهبود بخشد. پژوهشگران، براي اطمينان از عملکرد الگوريتم هاي جديد کنترل، نخستين نمونه قايق را در مسيرهاي مشخص، آزمايش کردند. پس از انجام 10 آزمايش، اشتباهات رديابي قايق از آنچه انتظار ميرفت، کمتر شد. بررسيهاي آينده اين قايقها، در مواجهه با امواج، جريان آب و تعداد بسياري از مسافران و خدمه انجام خواهند شد. مقاله اين پژوهش، اين هفته در کنفرانس بينالمللي " IEEE" ارائه ميشود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar