درمان بیماریها با کمک بازیهای شناختی
ايرنا/ عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به توليد مجموعه اي از بازي هاي شناختي با حمايت ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، گفت: افراد مبتلا به مشکلات شناختي که هدفمند از اين بازي ها استفاده مي کنند اثرات مثبت آن را نيز دريافت خواهند کرد. بازي هاي شناختي را بايد تمريني هدفمند براي بهبود عملکرد مغز بدانيم اين بازي ها بر اساس نظريه هاي علوم شناختي براي بهبود عملکردهاي مغز طراحي شده اند که البته با توجه به اهميت اين بازي ها همچنان آگاهي از وجود آن به اندازه کافي نيست. هادي مرادي با اشاره به انجام مطالعاتي در حوزه بازي هاي شناختي و بررسي وضعيت ساير کشورها در اين حوزه گفت:با توجه به اينکه در چند سال اخير فعاليت شرکت هاي مختلف در اين حوزه گسترده شده است بنابراين در ادامه اين مسير با حمايت ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي مجموعه اي از بازي هاي شناختي توليد و روانه بازار شد. در حال حاضر دو مجموعه از اين بازي ها در بازار موجود است که مجموعه نخست افزايش توجه و تمرکز را مد نظر دارد و کودکان بيش فعال و ساير افرادي که مشکلات شناختي دارند مي توانند از اين مجموعه بهره ببرند و مجموعه دوم نيز حافظه کاري را در بازي درگير مي کند. مرادي ادامه داد:البته طراحي بازي هايي براي تطابق حرکات چشم و دست نيز شروع شده است. از اين بازي ها مي توان براي درمان مبتلايان به اتيسم و پارکينسون نيز استفاده کرد. اين بازي ها براي سنين کمتر از 14 سال طراحي شده است و طراحي و توليد بازي هايي براي بزرگسالاني که در معرض ابتلا به آلزايمر قرار دارند نيز انجام شده است. عضو هيات علمي دانشگاه تهران همچنين عنوان کرد: نتايج پروژه اي ارزيابي اثرات بازي ها بر روي مصرف کنندگان نيز نشان داد افراد مبتلا به مشکلات شناختي که هدفمند از بازي ها استفاده کردند و تنها نگاه سرگرمي به بازي ها نداشتند اثرات مثبت آن را نيز دريافت کردند، همچنين بسته هايي محتوي بازي ها براي کلينيک ها آماده شد تا افراد درگير با مشکلات شناختي از اين بازي ها استفاده کنند و نتايج و تاثيرات آن را ببينند. مرادي درباره اين موضوع که تاثيرگذاري بازي هاي شناختي به اندازه بازي هاي عادي است يا خير گفت: اين موضوع به عنوان سوال مطرح است و نظرات موافق و موافق در اين زمينه وجود دارد، در ايران به مسئله شناخت توجه زيادي نمي شود مگر افرادي که مشکل دارند و درباره وجود اين بازي ها آگاهي دارند چرا که نياز به آن را احساس کردند. بنابراين فرهنگسازي در اين زمينه نياز است، لذا اگر بازي ها با تمرکز انجام شود قطعا نتيجه بهتري نيز گرفته مي شود. عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينکه فرهنگسازي را از مدارس بايد آغاز کرد گفت:اگر با جاي دادن واحدي در مدارس مسئله شناخت و آگاهي از مغز افزايش يابد اين نگراني نيز رفع مي شود چرا که سطح آگاهي جامعه نسبت به مسئله مهمي همچون ارزش مغز افزايش مي يابد و شاهد بهبود برخي عملکردها باشيم. به گفته وي، بازي هاي شناختي تفاوتي با بازي هاي عادي ندارد در اين بازي ها تمرکز بر روي فاکتور خاصي است و شايد در ظاهر ساده تر باشند باعث ايجاد خستگي در مغز شده اما با تمرين توانايي در مغز ايجاد مي شود تا عملکرد خود را بهبود دهد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar