چند فریم فوق العاده زیبا از دورترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی

باشگاه خبرنگاران
باشگاه خبرنگاران/ سياره پررمز و راز پلوتو سطحي يخ زده دارد و دانشمندان براي اولين بار جزئياتي دقيق از آن را منتشر کرده اند. دانشمندان ناسا اولين نقشه‌هاي توپوگرافي سه بعدي ۳D از سياره کوتوله پلوتو و قمر آن، شارون را منتشر کردند. اين تصاوير که جزئيات منحصربه فردي از سطح سياره و قمر شارون را نشان مي‌دهد به وسيله داده‌هاي ارسالي از کاوشگر افق‌هاي نو (New Horizons) به دست آمده است. تيم دانشمندان تکه‌هاي کوچک تصاوير (دراصطلاح موزائيک ها) را به هم متصل کرده و در نهايت به تصوير کلي از جزئيات سياره پس از 2 سال تلاش دست يافته اند. اين نقشه‌ها داراي ويژگي‌هاي منحصربه فردي از سياره کوتوله پلوتو مانند کوه‌هاي بلند و دره‌هاي عميق نزديک قطب شمال بزرگ‌ترين قمر آن شارون است. ايجاد نقشه از سياره پلوتو و بزرگ‌ترين قمر آن حاصل همکاري دانشمندان ناسا با محققان دانشگاه (USRA)، پروژه‌اي پيچيده و زمان بر بوده است. اين نقشه‌ها همچنين حاوي بخش‌هايي ناشناخته به وسعت ۱۰۰۰ کيلومتر از سياره کوتوله پلوتو است که در ناحيه‌اي به نام (Sputnik Planita) در جنوبي‌ترين قسمت سياره قرار دارد. کاوشگر افق‌هاي نو پس از 2 سال بررسي سياره پلوتو و ارسال اطلاعات بسيار ارزشمند به زمين در ادامه ماموريت خود به سوي کمربند کويپر در حرکت است تا به بررسي اجرام موجود در اين کمربند بپردازد. دانشمندان اميدوار هستند با بررسي نقشه به دست آمده بتوانند به اطلاعات بيشتري در خصوص سياره کوتوله پلوتو و عنصر‌هاي تشکيل دهنده آن دست يابند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar