آتشفشان ناشناخته در قمر مشتری

آتشفشان ناشناخته در قمر مشتری
ايسنا/ محققان بر اين باورند که بنابر داده‌هاي فضاپيما "جونو" (Juno) ناسا ممکن است يک آتشفشان در يکي از اقمار مشتري وجود داشته باشد. داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط فضاپيماي "جونو" (Juno) ناسا که با استفاده از ابزار (JIRAM) انجام شده است، نشان مي‌دهد يک منبع حرارت جديد نزديک به قطب جنوب قمر "آيو" (Io) مي‌تواند حاکي از وجود يک آتشفشان ناشناخته در قمر کوچک مشتري باشد. آيو نام يکي از قمرهاي سياره مشتري و يکي از اقمار گاليله‌اي است. آيو نزديکترين قمر از اقمار گاليله‌اي مشتري به اين سياره است. "جونو" نام فضاپيماي روباتيکِ بدونِ سرنشينِ ناسا است که در چهارم ژوئيه ۲۰۱۶ در مدار قطبي سياره مشتري قرار گرفت. اين کاوشگر فضايي در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوريدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهيد مارتين و موسسه تحقيقات جنوب غربي سازنده و پيمان‌کار هدايت آن هستند. اين داده‌ها در تاريخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۷ جمع آوري شد، زماني که جونو حدود ۴۷۰ هزار کيلومتر از ماه دور بود. "آلساندرو مورا" (Alessandro Mura) يکي از محققان فضاپيما جونو از موسسه ملي اخترفيزيک رم گفت: نقطه کانوني جديد آيو توسط ابزار JIRAM و حدود ۲۰۰ مايل (۳۰۰ کيلومتري) از نزديکترين نقاط که پيش‌تر نقشه برداري شده بود، شناسايي شده است. تيم جونو همچنان به ارزيابي داده‌هاي جمع‌آوري شده در "پرواز کناري" ۱۶ دسامبر و همچنين داده‌هايي که ممکن است در پروازهاي آينده جمع‌آوري کنند، خواهند پرداخت. پرواز کناري يا از کنار سياره‌گذري در پروازهاي فضايي فرستادن يک فضاپيما به فضا به منظور نزديک شدن و گذشتن از کنار يک سياره تا يک سياره کوتوله يا ديگر اجرام آسماني است؛ فاصله‌اي که به اندازهٔ کافي نزديک است که ثبت داده‌هاي علمي ممکن مي‌شود. محققان توسط داده‌هاي مأموريت‌هاي پيشين ناسا موفق به کشف بيش از ۱۵۰ آتشفشان فعال در منطقه آيو شده‌اند و اکنون نيز دانشمندان تخمين مي‌زنند که حدود بيش از ۲۵۰ آتشفشان فعال ديگر نيز وجو دارد که مي‌بايست کشف شوند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar