logo

تبریز؛ بهترین نقطه جهان برای رصد ماه‌گرفتگی قرن

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تبریز؛ بهترین نقطه جهان برای رصد ماه‌گرفتگی قرن
ايرنا/ استاد برجسته نجوم دانشگاه تبريز اعلام کرد: تبريز بهترين و طلايي‌ ترين نقطه عرض جغرافيايي در جهان براي رصد طولاني‌ ترين ماه گرفتگي قرن حاضر در روز پنجم مردادماه است. علي عجب‌شيري ‌زاده با بيان اينکه اين ماه گرفتگي بزرگ روز جمعه 5 مرداد از ساعت 21 و 44 دقيقه آغاز و سحرگاه شنبه ششم مرداد به پايان مي ‌رسد، اظهار داشت: اين اتفاق نادر در تبريز از ساعت 24 و 15 ثانيه آغاز شده و در ساعت 24 و 51 دقيقه و 44 ثانيه به بيشترين ميزان گرفتگي در اين شهر خواهد رسيد. وي اضافه کرد: کل ماه ‌گرفتگي در تبريز يک ساعت و 43 دقيقه و 11 ثانيه طول خواهد کشيد و با توجه به ساعات اشاره شده، ماه‌ گرفتگي در تبريز، ششم مرداد اتفاق خواهد افتاد. عجب شيري زاده يادآور شد: در طولاني ‌ترين خسوف قرن 21، ماه از مرکز سايه زمين خواهد گذشت و در کل دنيا يعني قاره هاي آسيا، اروپا، آفريقا، استراليا و بخش‌هاي جنوبي آمريکا قابل مشاهده خواهد بود. وي از برگزاري کارگاه 2 روزه در حاشيه اين رخداد علمي در تبريز خبر داد و گفت: در اين کارگاه امکان شرکت براي تيم‌هاي حرفه‌ اي و افراد آماتور وجود دارد و متقاضيان مي ‌توانند با مراجعه به سايت دانشکده فيزيک دانشگاه تبريز براي شرکت در کارگاه‌هاي نجوم اقدام کنند. به گزارش ايرنا، ماه گرفتگي پنجم مرداد 1397 برابر با 27 جولاي 2018 يکي از خاص‌ ترين رويداد‌هاي نجومي سال‌هاي اخير است و همزمان با اين ماه ‌گرفتگي مي‌توان مريخ را از نزديک ‌ترين فاصله مشاهده کرد.
در اين ماه گرفتگي، ماه در اولين مرحله گرفت وارد نيم سايه زمين مي شود که نشان از آغاز گرفت است و سپس ماه به تدريج بيشتر داخل نيم سايه زمين فرو مي رود تا در نهايت لبه ماه وارد تمام سايه زمين مي شود.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar