تولید برق از باکتری عامل اسهال!

تولید برق از باکتری عامل اسهال!
ايسنا/ تحقيقات جديد پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا برکلي نشان مي‌دهد مي‌توان از باکتري عامل اسهال، برق توليد کرد. اکثر ما فقط زماني که دچار مسموميت غذايي مي‌شويم، در مورد نقش باکتري‌هاي روده فکر و تلاش مي‌کنيم تا بيماري خود را به آن پيوند دهيم. ميکروبيوم روده چندين هدف را دنبال مي‌کند که بسياري از آنها، از نقش آنها در تعيين گروه خون تا نقش عصبي آنها به عنوان بخشي از عملکرد سيستم عصبي روده، تازه در حال کشف شدن هستند. يک گروه از دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا برکلي(UC Berkeley) اکنون دريافته‌اند که برخي از باکتري‌هاي خاص داراي خواص الکتريکي هستند. محققان از باکتري "Listeria monocytogenes"، باکتري بيماري‌زا که سبب عفونت رايج "ليستريا" مي‌شود، استفاده کردند که هر ساله تنها در ايالات متحده موجب 260 مورد مرگ مي‌شود. آنها دريافتند که باکتريوم از يک فرآيند به نام انتقال الکترون خارج سلولي(EET) استفاده مي‌کند که شامل انتقال عناصر از سيتوزول(cytosol) يا مايع داخل سلولي به قسمت بيروني سلول مي‌شود. اگرچه محققان مطالعه خود را صرفا بر روي اين باکتري متمرکز کرده‌اند، اما احساس مي‌کنند که چنين فرآيند انتقال الکتروژنيکي در تعدادي از باکتري‌هاي ديگر روده نيز وجود دارد. محققان همچنين بر اين باورند که با توجه به پتانسيل استفاده از اين تحقيق براي تقويت درک اثر متقابل باکتري‌ها با پروبيوتيک‌هاي مختلف، به سوالاتي در مورد برخي از فرآيندهاي اين باکتري‌ها براي افزايش طول عمر خود پاسخ خواهند داد. "سم لايت" نويسنده اصلي اين مقاله گفت: به نظر مي‌رسد ساختار سلولي اين باکتري‌ها و محيط غني از ويتاميني که آنها اشغال مي‌کنند، باعث مي‌شود که انتقال الکترون‌ها را از سلول به طور قابل توجهي ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر کنند. وي افزود: بنابراين ما فکر مي‌کنيم که باکتري‌هاي تنفسي معدني که به طور معمول مورد مطالعه قرار مي‌گيرند، از انتقال الکترون خارج سلولي استفاده مي‌کنند، زيرا براي بقاي آنها بسيار مهم است. در حالي که اين باکتري‌هايي که به تازگي شناخته شده‌اند، از آن استفاده مي‌کنند، زيرا آسان است. هنگامي که چگونگي انجام اين فرآيند روشن‌تر شود، آنگاه آسان‌تر خواهد بود که نقش احتمالي که باکتري مي‌تواند به عنوان يک کانال براي توليد و سپس انتقال جريان الکتريکي کوچک بازي کند، ارزيابي کرد. نقش باکتري در توليد برق "کارولين آجو-فرانکلين" دانشمند آزمايشگاه ملي لارنس برکلي(LBNL)، براي آزمايش اين ايده يک الکترود را به خدمت گرفت. با وجود اينکه جريان‌هاي الکتريکي نسبتا کوچکي مشاهده شد که از 500 آمپر تجاوز نمي‌کرد، وي يک توليد مستمر الکتريسيته را توسط اين باکتري الکتروژنيک مشاهده کرد. اين نشان مي‌دهد که اگرچه ما نبايد فعلا به فکر کمک گرفتن از باکتري‌ها براي حل مشکل کمبود انرژي باشيم، اما مي‌توان روي آن به عنوان يک راه حل پايدار و مهم‌تر از همه يک گزينه قابل اتکا حساب کرد. با توجه به گفته‌هاي گروهي که در اين تحقيق شرکت داشتند، تحقيقات آنها تنها آغاز نمايش پتانسيل اين باکتري‌ها است و در طول زمان، پيوندهاي بيشتري با ساير زمينه‌هاي علمي ايجاد خواهد شد. "لايت" گفت: اين بخش بزرگي از فيزيولوژي باکتري‌هايي است که مردم نمي‌دانستند آنها وجود دارند و مي‌توان آنها را دستکاري کرد. جزئيات اين مطالعه در مقاله‌اي با عنوان "مکانيزم انتقال الکترون خارج سلولي در باکتري‌ها" منتشر شد که در مجله Nature منتشر شده است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar