جذاب ترین ها

هوش مصنوعی ۷۲ سیگنال رادیویی مرموز کشف کرد

بيگ بنگ
هوش مصنوعی ۷۲ سیگنال رادیویی مرموز کشف کرد
بيگ بنگ/ محققان با استفاده از يک سيستم هوش مصنوعي سيگنال‌هايي از يک کهکشان کوتوله را کشف کردند که تقريبا ۳ ميليارد سال نوري از زمين فاصله دارد. هرچند، دانشمندان هنوز به دنبال بررسي اين مسئله هستند که چه چيزي اين سيگنال‌ها را ايجاد کرده است – حتي ممکن است پاي يک تکنولوژي بيگانه در ميان باشد. موسسه‌ جستجوي هوش فرازميني-ستي(SETI) چند انفجار راديويي را کشف کرده که از يک کهکشان دوردست آمده است. هدف ويژۀ اين پروژه جستجو و کشف «نشانه‌هايي از حيات ِ هوشمند در کيهان» است. در يک يافته‌ جديد، ستي تأييد کرد که محققان از يادگيري ماشيني استفاده کرده و هوش مصنوعي توانسته ۷۲ انفجار راديويي سريع و جديد(FRB) را کشف نمايد، اين سيگنال‌هاي «تکرار شونده» FRB 121102 نام دارند. ستي توضيح داد که FRBها در واقع پالس‌هاي انفجار راديويي هستند که هربار فقط چند ميلي‌ثانيه باقي مي‌مانند و به نظر از کهکشان‌هاي دوردست مي آيند. در حاليکه “انفجارهاي راديويي سريع” در بيشتر مواقع فقط با يک سيگنال ثبت مي شوند، اما FRB 121102 تنها چيزي است که تکرار مي‌ شود. در اينجا يک دوره وجود دارد که در آن، ۲۱ انفجار در سال ۲۰۱۷ با استفاده از تلسکوپ گرين بنک(GBT) در ويرجينياي غربي بعنوان بخشي از پروژه‌ مطالعاتي ثبت شدند. “گري ژانگ” از برکلي و نويسنده‌‌ ارشد اين مقاله گفت: «اين گزارش نشان مي‌دهد که يافته‌هاي جديد از FRB 121102 بدست آمده‌اند، اما محققان آنها را کشف نکردند. در واقع هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني ايفاي نقش کردند. منشاء اين انفجارها يک کهکشان کوتوله است که ۳ ميليارد سال نوري از زمين فاصله دارد. هرچند، دانشمندان در حال بررسي ساختار ِ اين سيگنال‌ها هستند، ولي نظريات فراواني وجود دارد و يکي از آنها اين است که احتمالا اين سيگنال‌ها از سوي يک تمدن علمي پيشرفتۀ فضايي ناشي شده باشد و مي‌تواند نشانه‌اي از تکنولوژي آنها باشد. يا شايد به ستارگان نوتروني مربوط باشد. اين سيگنال در ابتدا در آگوست سال ۲۰۱۷ توسط تيم پروژۀ Breakthrough Listen که در مرکز تحقيقاتي ستي برکلي مشغول به کار بودند، کشف شد. FRB 121102 که توسط تلسکوپ گرين بنک ثبت شد، فقط به مدت پنج ساعت دوام آورد. جلسۀ پنج ساعته‌ انفجار راديويي سريع توانست ۴۰۰ ترابايت داده را توليد کند و اين تيم ۲۱ انفجار را گزارش داد. تمامي آنها ظرف يک ساعت صورت گرفتند، اين امر نشان مي‌دهد که فوران‌هاي ديوانه‌وار با دوره‌هاي کوتاهي از آرامش آميخته شده‌اند. در ادامه يک الگوريتم يادگيري ماشيني جديد که توسط محققان طراحي شد، داده‌ها را مجددأ تجزيه و تحليل کرد. آنها توانستند ۷۲ انفجار راديويي ديگر را به علاوۀ ۲۱ انفجار اصلي شناسايي کنند. اين شبکه که بعنوان يک شبکه‌ عصبي کانولوشن شناخته مي شود، به گونه‌اي تعليم ديده که FRBها را با همان اصولِ گاجر و همکارانش تشخيص دهد. سپس محققان هوش مصنوعي را به گونه‌اي تنظيم کردند که کل ۴۰۰ ترابايت داده را بررسي کند تا ببينند آيا چيزي وجود دارد که دور از چشم انسان باقي مانده باشد. رئيس و مديرعامل موسسه‌ ستي بيل دياموند گفت: «اين نتايج به اين موضوع اشاره دارد که ممکن است تعداد بسيار زيادي سيگنال اضافي وجود داشته باشد که الگوريتم‌هاي فعلي ما آنها را از قلم انداخته باشند و قدرت استفاده از ابزار هوش مصنوعي و تحليل دادۀ مدرن براي تحقيقات نجومي در اينجا مشخص مي‌شود.» وي توضيح داد: «استفاده از اين تکنيک‌ها در جستجوي شواهدي از تکنولوژي‌هاي فرازميني يا تکنوامضاها قانع‌کننده است و بايد به پديده‌هاي وسوسه‌انگيزِ FRBها بپردازيم.» نتايج اين تحقيق در مجله‌ي نجومي منتشر خواهد شد و در حال حاضر نيز در arXiv در دسترس است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar