مجله علمي ايلياد/ پيشرفتهاي تکنولوژي در چند دههي اخير، انقلابي در سبک زندگي ما ايجاد کردهاند؛ اما مشخص شده که بسياري از نوآوريها اخلاقيات را قرباني کردهاند و چيزي که به نفع بعضيها است، براي ديگران بهاي گزافي داشته است.
مطالعهاي جديد که توسط دانشگاه دولتي کاليفرنياي شمالي، انجام شده به پاسخ اين سوال ميپردازد که کدهاي اخلاقي تا چه حد براي توسعهدهندگان نرمافزار اهميت دارند. اين مطالعه نتيجهگيري کرد که اخلاقيات هيچ تاثيري بر تصميمگيري اين افراد نميگذارد. اين کار بر اساس تحقيق انجمن ماشينهاي محاسبهگر «ACM»، بزرگترين انجمن محاسباتي دنيا، انجام شده است. اين انجمن کد اخلاقي خود را در جولاي گذشته بهروزرساني کرده است.
يکي از نويسندگان اين مطالعه به نام پروفسور «امرسون مورفيهيل»، به خبرگزاريها گفت: «از تصميممان براي بهروزرساني کد اخلاقي ACM خرسنديم؛ اما ميخواهيم بدانيم که آيا اين کد واقعاً تفاوتي ايجاد ميکند. با توجه به رسواييهاي اخلاقي مرتبط با تکنولوژي در اخبار سالهاي گذشته، مثل زماني که فولکس واگن تکنولوژياش را دستکاري کرد تا بر انتشارات وسايلنقليه نظارت داشته باشد، اين مساله زمانبر است و توسعهدهندگان همچنان با چالشهاي کاري مواجه ميشوند که با مسائل اخلاقي سر و کار دارند، مثل کاربرد مناسب هوش مصنوعي.»
اين مطالعه شامل ۱۶۸ نفر بود که ۱۰۵ نفر از آنها توسعهدهندگان نرمافزار آمريکايي با پنج سال يا بيشتر سابقه در اين زمينه بودند و ۶۳ نفر از آنها دانشجوي کارشناس ارشد در رشتهي مهندسي نرمافزار بودند. کدهاي اخلاقي ACM به نيمي از شرکتکنندگان داده شد، درحاليکه فقط به بقيه گفته شد که کدهاي اخلاقي بخش مهمي از آزمايش هستند. آنها ۱۱ سناريوي کتبي شامل چالشهاي اخلاقي را دريافت کردند و از آنها خواسته شد تا پاسخشان را بيان کنند.
مورفيهيل افزود: «هيچ تفاوت معناداري در نتايج مشاهده نشد؛ مرور کدهاي اخلاقي قبل از شروع آزمايش به نظر هيچ تاثيري بر پاسخهاي آنها نگذاشت. درحاليکه معتقد هستيم نگهداري کد اخلاقي قدرتمند و بهروز، مسالهي قابل تحسيني براي ACM است، نتوانستيم هيچ اثري از کدهاي اخلاقي بر تصميمگيري توسعهدهندگان کشف کنيم. اکنون اين سوال مطرح ميشود که حرفهي محاسبه براي ترويج رفتار اخلاقي چه کاري ميتواند انجام دهد؟» اخلاقيات در توسعهي نرمافزار و به طور کلي در تکنولوژي در سالهاي اخير به شدت تحت بررسي قرار گرفته است. از رسواييهاي حريم خصوصي در بسياري از شبکههاي اجتماعي گرفته، تا الگوريتمهايي که غرضورزيهايي شبيه انسان دارند، نياز به توسعهي کدهاي اخلاقي به طرز نااميدکنندهاي احساس ميشود.
يکي از محدوديتهاي چنين مطالعهاي اين بود که اين پرسشنامه فقط دو عمل ممکن را براي هر سناريو ارائه داد. نويسندگان نوشتند: «تصميمات در اين موقعيتها به ندرت فقط دو گزينهي موجود دارند، بنابراين ممکن است برخي از شرکتکنندگان مطمئن نباشند که چه کاري انجام ميدادند، زيرا هيچ يک از گزينههاي مد نظرشان ارائه نشده است.» با اين وجود، خوشبختانه وقتي اين کار در آينده در سمپوزيوم ACM براي بنيادهاي مهندسي نرمافزار ارائه شود، ميتواند يک تغيير گسترده و معنادار ايجاد کند.
بازار