کشف روند ترمیم در بدن برای تکوین داروهای جدید توسط محققان

مهر
کشف روند ترمیم در بدن برای تکوین داروهای جدید توسط محققان
مهر/ بيماري هايي مانند مولتيپل اسکلروزيس بوسيله آسيب به غلاف ميليني بوجود مي آيند. غلاف ميليني يک پوشش حافظتي پيرامون زوائد سلول هاي عصبي است و به عنوان عايقي براي جريان الکتريکي عمل مي کند. محققان دانشگاه برلين کشف کرده اند که چگونه بدن مکانيسم هاي ترميمي را شروع مي کند تا ميزان و وسعت آسيب به غلاف ميليني را محدود شود. يافته آنها مي تواند پايه اي براي تکوين داروهاي جديد براي درمان مولتيپل اسکلروزيس باشد. مولتيپل اسکلروزيس يا MS‌ يکي از شايع ترين بيماري هاي اتو ايمن سيستم عصبي مرکزي است که روز به روز بر شيوع آن افزوده مي شود. افراد مبتلا به MS مشکلاتي را در توانايي هاي حسي و حرکتي و همچنين بينايي شان تجربه مي کنند. اين علايم به دليل اختلال در پالس هاي عصبي است که از مغز و نخاع صادر مي شوند. اين اختلال زماني ايجاد مي شود که سيستم عصبي بدن خود فرد به غلاف ميليني حمله مي کند و منجر به تخريب اين غلاف عايق مي شود. تخريب ميلين منجر به اختلال در روند انتقال پالس هاي الکتريکي مي شود. سال هاست که محققين به دنبال راهي براي جلوگيري از تخريب ميلين و يا بازسازي ميلين تخريب شده هستند. در اين راستا، محققين دانشگاه برلين به بررسي توانايي ذاتي بدن براي خود ترميمي پرداختند. آنها مي دانستند که تحت شرايط خاص، سيستم عصبي مرکزي قادر به ترميم آسيب غلاف ميليني است. پيام هاي مولکولي خاص موجب مي شوند که سلول هاي بنيادي به سلول هاي ترميم کننده ميلين موسوم به اوليگودندروسيت تمايز پيدا کنند. اين سلول هاي بنيادي در نيچ هاي کوچکي از مغز ساکن هستند. با ترک اين نيچ ها، سلول هاي بنيادي به نواحي آسيب ديده مهاجرت مي کنند تا عايق الکتريکي پيشين را ترميم کنند. اين مطالعه نشان داده است که پروتئيني موسوم به Chi۳l۳ نقش اساسي را در ظرفيت بدن براي توليد اوليگودندروسيت هاي ميلين ساز بازي مي کند. پروتئين Chi۳l۳ تمايز سلول هاي بنيادي عصبي به سلول هاي ترميم کننده ميلين را شروع مي کند و همين امر موجب احياي عايق الکتريکي پيرامون سلول هاي عصبي آسيب ديده مي شود. با استفاده از مدل موشي، محققين آلماني نشان دادند که کاهش سطح Chi۳l۳ در مغز، ظرفيت بدن براي توليد اوليگودندروسيت ها را به طور قابل توجهي کاهش مي دهد و اين در حالي است که تزريق Chi۳l۳ مي تواند منجر به افزايش سلول هاي ترميم کننده ميلين شود. آنها اميدوارند که اين دانسته ها منجر به توليد نسل جديدي از داروها براي درمان MS شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد