کشف یک" دهانه شهاب سنگ " مدفون شده

کشف یک" دهانه شهاب سنگ " مدفون شده
ايسنا/ دانشمندان ناسا اخيراً موفق به کشف يک "دهانه شهاب سنگ" (meteorite crater) عظيم شده‌اند که در زير يخسار گرينلند مدفون شده است. پهناي اين دهانه بيش از ۳۶ کيلومتر (۲۲ مايل) است و در عمق ۲ کيلومتري (۱.۲ مايل) قسمت شمال غربي يخسار گرينلند واقع شده است. ناسا بر اين باور است که اين دهانه مي‌تواند يک دهانه برخوردي عظيم حاصل برخورد يک شهاب سنگ پنهان در زير يخسار گرينلند باشد. "آژانس فضايي آمريکا" گفت: کشف يک دهانه برخوردي جديد و عظيم ديگر در زمين واقعاً نادر بود. با استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي و اندازه گيري‌هاي رادار که وسط هواپيماها جمع‌آوري شده است، پژوهشگران موفق به کشف اين دهانه شدند. اين دهانه که به تارگي کشف شده است در فاصله ۱۸۳ کيلومتري (۱۱۴ مايلي) از يک دهانه ديگر که آن هم به تازگي کشف شده بود، قرار دارد. دهانه‌اي که چندي پيش پژوهشگران آن را کشف کرده بودند،" Hiawatha " نام داشت و پهناي آن ۳۱ کيلومتر و قدمت آن ۱۲ هزار سال بود. اما اين دهانه‌اي که آنها به تازگي کشف کرده‌اند مي‌تواند بيست و دومين دهانه بزرگ در زمين باشد. تاکنون دهانه وردفرت بزرگترين دهانه برخوردي در جهان است. دهانه وردفرت (Vredefort crater) بزرگترين دهانهٔ برخوردي شناخته شده بر روي زمين است که در زمان پديد آمدن و درست پس از برخورد بيش از ۳۰۰ کيلومتر پهنا داشته است. بازمانده‌هاي اين دهانه امروزه در ايالت آزاد کشور آفريقاي جنوبي جاي گرفته و به نام شهر وردفرت، که در نزديکي مرکز دهانهٔ برخوردي جاي گرفته، نام‌گذاري شده است. هر چند خود دهانه دچار فرسودگي‌هاي بسياري شده ولي ساختارهاي زمين‌شناختي بازمانده در مرکز دهانه با نام‌هايي چون گنبد وردفرت يا ساختار برخوردي وردفرت شناخته مي‌شود. دهانه وردفرت به جا مانده از دوره اوروسيرين است. دومين دهانه برخوردي بزرگ در زمين دهانه "دهانه چيکشلوب" (Chicxulub crater) در مکزيک است. دهانه چيکشلوب يا دهانه چيکسالوب يک دهانه برخوردي ماقبل تاريخ است که در پايين شبه‌جزيره يوکاتان در مکزيک مدفون است. مرکز آن در نزديکي شهر چيکشلوب، يوکاتان قرار دارد. پژوهشگران اکنون قصد دارند تعيين کنند که آيا دهانه کشف شده جديد به دهانه برخوردي "Hiawatha " مربوط است يا خير. يافته‌هاي اين مطالعه در مجله " Geophysical Research Letters " منتشر شده است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد