بررسی عمیق مغز با کمک یک حسگر جدید

بررسی عمیق مغز با کمک یک حسگر جدید
ايسنا/ پژوهشگران دانشگاه "ام.آي.تي"، نوعي حسگر جديد ابداع کرده‌اند که مي‌تواند از اعماق مغز تصويربرداري کند. کلسيم براي بيشتر سلول‌ها، پروتئين مهمي به شمار مي‌رود و نقش بسيار مهمي نيز در رابطه با نورون‌ها بر عهده دارد. تصويربرداري از کلسيم موجود در سلول‌هاي مغز مي‌تواند نحوه ارتباط نورون‌ها با يکديگر را آشکار کند اما روش‌هاي کنوني تصويربرداري فقط مي‌توانند تا چند ميلي‌متر در مغز نفوذ کنند. پژوهشگران دانشگاه "ام. آي. تي"(MIT)، روش جديدي براي تصويربرداري از فعاليت کلسيم ابداع کرده‌اند که مبتني بر روش "ام‌.آر. آي" است و مي‌تواند عمق بيشتري از مغز را نشان دهد. با اين روش، امکان رديابي پردازش سيگنال‌دهي درون نورون‌هاي حيوانات زنده و مرتبط ساختن فعاليت نوروني با رفتارهاي خاص فراهم مي‌شود. "آلن جاسانوف"(Alan Jasanoff)، استاد مهندسي زيستي دانشگاه ام.آي. تي گفت: اين پژوهش، نخستين تشخيص مبتني بر سيگنال‌دهي بين سلولي کلسيم را ارائه مي‌دهد که دقيقاً مشابه روش‌هاي قدرتمند نوري مورد استفاده در علوم اعصاب است. اين نوع سنجش را مي‌توان در بافت عميق مغز مورد استفاده قرار داد. پژوهشگران براي ارائه اين نوع از تصويربرداري، حسگرهاي جديدي ابداع کردند و آنها را در ناحيه "استرياتوم"(striatum) که در قسمت‌هاي عميق مغز قرار دارد و مسئول برنامه‌ريزي براي حرکت و يادگيري رفتارهاي جديد است، به کار بردند. آنها براي ابداع اين حسگرهاي جديد، از موادي استفاده کردند که قابليت عبور از لايه‌هاي مغز را داشته باشند. سپس از يون‌هاي پتاسيم استفاده کردند تا فعاليت الکتريکي را در نورون‌هاي استرياتوم شبيه‌سازي کنند و نهايتاً موفق شدند واکنش کلسيم را در سلول‌ها مورد بررسي قرار دهند. جاسانوف اميدوار است که اين روش بتواند به شناسايي خوشه‌هاي نوروني که در رفتارها و عملکردهاي خاص نقش دارند، کمک کند. وي افزود: با اين روش مي‌توان نحوه کارکرد متفاوت ساختارهاي مغز را بررسي کرد تا چگونگي پردازش بسياري از رفتارهاي هماهنگ مشخص شود. اين پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسيد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد