تلاش موفق دانشمندان در احیای بافت زیستی یک ماموت

ديجياتو
تلاش موفق دانشمندان در احیای بافت زیستی یک ماموت
ديجياتو/ ماموت ها هزاران سال است که منقرض شده اند با اين حال اما در سال هاي اخير تلاش هاي زيادي براي بازگرداندن دوباره اين موجودات به حيات انجام شده است و کشف گونه اي از ماموت ها تقريبا حدود يک دهه قبل، دانشمندان را بيشتر از قبل به اين رويا نزديک کرده است. اين ماموت که يوکا نام داشت در سال ۲۰۱۰ ميلادي و در حالي که يخ زده بود در منطقه سيبري پيدا شد و حالا دانشمندان ژاپني اعلام کرده اند که به طرز معجزه آسايي موفق شده اند برخي از مواد بيولوژيکي اين جانور را با وجود آنکه هزاران سال پيش مرده مجددا زنده کنند. طبق گزارشي که CNN در اين باره منتشر کرده آکيرا ايريتاني، زيست شناس ۹۰ ساله ژاپني که همواره منتظر فرصتي براي احياي ماموت ها بوده با کمک تيمي از زيست شناسان توانسته نمونه هاي زيستي يوکا را جمع آوري کند با اين اميد که آنها را دوباره زنده نمايد. محققان دست اندرکار اين پروژه در مقاله اي که چندي پيش در نشريه Scientific Reports در اينباره منتشر کردند اظهار داشتند: ما ساختارهايي مشابه به نوکلئوس را از بقاياي اين جانور جمع آور کرديم و پويايي آنها را در تخمک هاي زنده موش مشاهده نموديم. اگر بخواهيم ساده تر بگوييم دانشمندان تحت فرايندي به نام انتقال هسته يا NT هسته سلول هاي ماموت مرده را درون سلول هاي توليدکننده بدن موش قرار دادند و در کمال تعجب ديدند که اين سلول ها دوباره زنده شده اند و به اين ترتيب توانستند ذره اي از يک ماموت مرده را دوباره احيا کنند. اين آزمايش گرچه بسيار اميدوار کننده به نظر مي آيد اما دانشمندان هنوز تا زنده کردن ماموت ها فرسنگ ها فاصله دارند. درواقع هنوز موانع بزرگي پيش رو هستند که بايد برداشته شوند. علاوه بر اين تکنيک هاي مدرن انتقال هسته احتمالا براي شبيه سازي و احياي يک جانور کافي نيستند. بنابراين آنطور که دانشمندان ژاپني گفته اند اين کار صرفا مبناي تلاش هاي آينده براي احيا کردن جانوران منقرض شده خواهد بود. طبق پژوهش هاي قبلي ماموت هاي پشمالو پيش از آنکه منقرض شوند دچار نوعي فرگشت ژني شده بودند و به همين خاطر قوه بويايي و پوشش مويي بدن خود را تا حدود زيادي از دست داده بودند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد