نماد آخرین خبر

حیوانات بدون پاداش بهتر یاد می‌گیرند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حیوانات بدون پاداش بهتر یاد می‌گیرند
ايسنا/ پژوهشگران آمريکايي در مطالعه اخيرشان به اين نتيجه رسيده‌اند که عملکرد حيوانات در نبود پاداش نه تنها کاهش بلکه بهبود نيز مي‌يابد. مطالعه جديد پژوهشگران "دانشگاه جانز هاپکينز"(Johns Hopkins University) ايالات متحده آمريکا نشان مي‌دهد پاداش‌ها که اغلب براي بهبود يادگيري در حيوانات مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مي‌تواند دانش حقيقي آنها را پنهان کند. يافته‌هاي پژوهشگران طي اين مطالعه، تمايز بين دانش و عملکرد و ارائه بينش در مورد چگونگي تأثير محيط بر حيوانات را نشان داد. "کيشور کوچي بوتلا"(Kishore Kuchibhotla) استاديار گروه علوم انساني و علوم مغز دانشگاه جانز هاپکينز و نويسنده ارشد اين مطالعه گفت: بيشتر مطالعات يادگيري بر روي اينکه چگونه انسان‌ها و ديگر حيوانات محتوا يا دانش را ياد مي‌گيرند تمرکز مي‌کنند. ما طي اين مطالعه دو فرآيند يادگيري موازي را پيشنهاد داديم که يکي از آنها براي محتوا و ديگري براي محيط است. اگر ما بتوانيم اين دو راه را از يکديگر جدا کنيم شايد بتوانيم راه‌هايي براي بهبود عملکرد يادگيري پيدا کنيم. در حالي که محققان دانسته‌اند که حضور "تقويت"(reinforcement) يا "پاداش" (reward) مي‌تواند سبب تغيير رفتار حيوانات شود اما دقيقاً مشخص نيست که چگونه پاداش بر يادگيري و عملکرد تأثير مي‌گذارد. کوچي بوتلا در ادامه با اشاره به مثال تفاوت ميان يادگيري و عملکرد گفت: مثال تفاوت اين دو همانند تفاوت بين يک دانش آموز که در خانه تحصيل مي‌کند با آن دانش آموزي است که در مدرسه تحصيل مي‌کند. آنچه که ما در هر زمان معين مي‌دانيم مي‌تواند متفاوت از آنچه ما نشان مي‌دهيم، باشد. توانايي دسترسي به آن دانش در محيط مناسب چيزي است که ما بر آن متمرکز هستيم. طي اين مطالعه پژوهشگران موش‌ها، موش‌هاي صحرايي و راسوهاي اهلي را آموزش دادند و سپس اندازه گيري کردند که حيوانات مذکور دقيقاً چه کارهايي را همراه پاداش و چه کارهايي را بدون پاداش انجام مي‌دهند. در نخستين آزمايش، پژوهشگران به موش‌ها آموزش دادند تا با شنيدن يک زنگ تنها آبي که در يک ظرف بود را ليس بزنند و با شنيدن يک زنگ متفاوت ديگر، اين کار را متوقف کنند و اگر اين کار را انجام دهند به آنها به عنوان پاداش، ظرف آب را مي‌دهند. دو هفته طول کشيد تا موش‌ها اين کار را ياد بگيرند. در روزهاي سوم تا پنجم يادگيري، موش‌ها در حضور ظرف آب به عنوان پاداش با دقتي حدود ۵۰ درصد اين کار را انجام مي‌دادند. چند روز بعد پژوهشگران ظرف آب را برداشتند تا عکس العمل موش‌ها را بررسي کنند، آنها دريافتند موش‌ها اکنون اين کار را با دقتي حدود ۹۰ درصد انجام مي‌دهند و بنابراين نتيجه گرفتند گويي موش‌ها چند روز قبل از اينکه آن پاداش را به آنها بدهند، آن عمل را يادگرفته بودند. پژوهشگران چند آزمايش ديگر نيز انجام دادند و طي تمام آزمايشات حيوانات هنگامي که پاداش نبود بهتر عمل مي‌کردند. کوچي بوتلا در انتها افزود: به نظر مي‌رسد، پاداش به بهبود يادگيري حيوانات کمک مي‌کند، اما از طرفي ديگر پاداش مي‌تواند دانشي را که حيوانات در اوايل يادگيري به دست آورده‌اند را پنهان کند. يافته‌هاي اين مطالعه در مجله "Nature Communications" منتشر شد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره