برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مراحل ساخت بالگرد مریخی را به صورت زنده ببینید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مراحل ساخت بالگرد مریخی را به صورت زنده ببینید
ايسنا/ به تازگي يک دوربين در آزمايشگاه پيش‌رانش جت ناسا در پاسادنا کاليفرنيا نصب شده است که مي‌توان به صورت ۲۴ ساعته مراحل ساخت مريخ‌نورد "مارس ۲۰۲۰" را مشاهده کرد. با نصب يک وب‌کم در آزمايشگاه پيش‌رانش جت ناسا(JPL) اين امکان براي عموم مردم در سراسر دنيا فراهم شده است که نظاره‌گر کار تکنسين‌ها و مهندسان ناسا در مراحل ساخت مريخ‌نورد "مارس 2020"(Mars 2020) باشند. اين کاوشگر رباتيک سال آينده همراه با يک بالگرد مجهز به يک دوربين با وضوح بالا و سوار بر موشک "اطلس V" به سمت سياره سرخ پرتاب خواهند شد. مريخ‌نوردها بايد براي زنده ماندن در شرايط سخت سفر به مريخ به شدت مقاوم و در عين حال منعطف باشند. آنها بايد از ارتعاشات صوتي مهيب در هنگام پرتاب و خروج از جو زمين و همچنين فضاي بسيار سرد بين سياره‌اي جان سالم به در ببرند. اين سختي‌ها با ورود پيچيده اين ربات ۱۰۴۰ کيلوگرمي به اتمسفر مريخ و فرود بر سطح آن تکميل خواهد شد. ناسا براي هر يک از اين خطرات بالقوه راه‌حل‌هاي هوشمندانه‌اي را طراحي کرده است تا بتواند مريخ‌نورد را سالم نگه دارد و با موفقيت به سطح مريخ و در مورد "مارس ۲۰۲۰" به زير سطح مريخ برساند. قرار است "مارس ۲۰۲۰" سرنخ‌هايي براي پرده برداشتن از اسراري که هنوز در مورد سياره سرخ سر به مهر باقي مانده‌اند بيابد. بزرگترين سوال اين است که آيا همسايه قرمز رنگ ما در گذشته باستاني خود ميزبان زندگي ميکروبي بوده است؟ دوربين که در اتاق ساخت و سرهم‌بندي "مارس ۲۰۲۰" نصب شده "ديدن 2020"(Seeing 2020) نام‌گذاري شده است و به مردم فرصت مي‌دهد تا مهندسان را در حال توسعه و ساخت اين مريخ‌نورد ببينند. اين دوربين به استثناي دوره‌هاي نگهداري و يا مشکلات فني به صورت ۲۴ ساعته پخش زنده دارد. همچنين دوشنبه تا پنجشنبه هر هفته بين ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر به وقت PDT امکان گفتگو با سازندگان براي کاربران فراهم است. در اين مدت عموم مردم مي‌توانند سوالات خود را در مورد "مارس ۲۰۲۰" از اعضاي تيم سازنده بپرسند تا آنها جواب دهند. بالگردي که قرار است همراه اين مريخ‌نورد به مريخ سفر کند به تازگي تعدادي از تست‌هاي آمادگي براي زندگي در مريخ را پشت سر گذاشته است. اين هليکوپتر بر خلاف کاوشگر هيچ ابزار علمي را با خود حمل نخواهد کرد و هدف اصلي آن تنها اثبات اين است که وسايل نقليه سنگين‌تر از هوا در اتمسفر نازک مريخ کار مي‌کنند. چگالي جو مريخ حدود يک صدم جو زمين است. اين بالگرد از حدود ۱۵۰۰ قطعه از جنس‌هاي مختلف نظير الياف کربن و هواژل ساخته شده است. کل اين هليکوپتر به همراه دوربين، تنها ۱.۸ کيلوگرم وزن دارد و براي ارسال به مريخ به زير شکم مريخ‌نورد متصل مي‌شود. اين بالگرد در ماه ژانويه يک سري از پروازهاي آزمايشي را پشت سر گذاشت و به پايگاه شرکت لاکهيد مارتين در دنور کلرادو منتقل شد. مهندسان لاکهيد مارتين در آنجا اتصالات الکتريکي بالگرد و ملخ‌ها را بررسي کردند و آزمايش ارتعاش و آزمايش تحمل حرارت را در دماي منفي ۱۲۹ درجه سانتي‌گراد روي آن انجام دادند. پس از انجام آزمايشات، بالگرد به JPL بازگردانده و يک پنل خورشيدي جديد روي آن نصب شد. انتظار مي‌رود اين بالگرد در تابستان امسال براي اتصال نهايي با "مارس ۲۰۲۰" به اتاق اصلي سرهم‌بندي اين کاوشگر آورده شود. اگر اين بالگرد عملکرد موفقيت آميزي داشته باشد مي‌توان در مأموريت‌هاي آينده از بالگرد براي کاوش مناطق خطرناک و صعب العبور مريخ مانند غارها و يا حتي حمل بارهاي کوچک استفاده کرد. عموم مردم مي‌توانند با ثبت نام و آدرس ايميل خود در قسمت مخصوص کاوشگر "مارس ۲۰۲۰" در سايت ناسا نام خود را همراه اين کاوشگر به مريخ بفرستند. همه اين اسامي روي يک يا چند تراشه حک مي‌شود و روي بدنه "مارس ۲۰۲۰" چسبانده مي‌شود و توسط يک پوشش شيشه‌اي محافظت مي‌شود. آزمايشگاه پيش‌رانش جت موسوم به "جي‌پي‌ال"(JPL) يک آزمايشگاه علمي و فناوري ناسا است. اين آزمايشگاه مسئول پرتاب و کنترل مأموريت‌هاي بي‌سرنشيني است که به مسافت‌هاي بسيار دور از جمله مسافت‌هايي خارج از منظومه شمسي پرتاب مي‌شوند. آزمايشگاه پيش‌رانش جت در پاسادنا کاليفرنيا قرار دارد و زير نظر "کلتک" (مؤسسه فناوري کاليفرنيا) است. "شارل العشي" از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ رياست اين آزمايشگاه را بر عهده داشت. ايرانياني همچون بابک فردوسي، فيروز نادري، بهزاد رئوفي و مصطفي چمران در اين مؤسسه شاغل بوده يا هستند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره