مجله ایلیاد/ ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ ۸ میلی‌متری سوبارو، توانسته‌اند ۱،۸۲۴ ابرنواختر جدید را شناسایی کنند. ۵۸ عدد از این کاندیداها، ابرنواخترهای نوع Ia هستند که بالغ بر ۸ میلیارد سال نوری از ما دور هستند. پروفسور «نائوکی یاسودا» از موسسه‌ی کایلی دانشگاه توکیو و همکارانش، می‌گویند: «دوربین ۸۷۰ مگاپیکسلی نصب شده بر روی تلسکوپ سوبارو تنها دستگاهی است که فوکوس اولیه دارد و روی تلسکوپ‌های بزرگ ۸ تا ۱۰ میلی‌متری نصب شده است. این دوربین از نظر میدان دید وسیع منحصر به فرد است و ۱۰۴ عدد CCD دارد.»

ستاره‌شناسان از این امکانات برای شکار انفجارات ستاره‌ای در فواصل دور استفاده می‌کنند. آن‌ها توضیح می‌گویند: «ابرنواخترها رخدادهای نادری هستند و تلسکوپ‌های کمی در دنیا هستند که می‌توانند تصاویر بسیار خوبی از ستاره‌های دوردست شکار کنند. ما با گرفتن عکس‌های متعدد از یک ناحیه‌ی تاریک در آسمان طی یک بازه‌ی شش ماهه، توانستیم ابرنواخترها را با جستجو به دنبال ستاره‌ها کشف کنیم.»

در نتیجه‌ی این مشاهدات، پروفسور یاسودا و همکارانش توانستند ۱،۸۲۴ ابرنواختر بالقوه را شناسایی کنند. ۵ عدد از این کاندیداها به‌عنوان ابرنواخترهای فوق درخشان دسته‌بندی شده‌اند و ۴۳۳ ابرنواختر نوع Ia تشخیص داده شده‌اند. ۵۸ عدد از این ابرنواخترهای نوع Ia بیش از ۸ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند.

پروفسور یاسودا می‌گوید: «تلسکوپ سوبارو و دوربین نصب شده بر روی آن به محققین کمک کرده تا نقشه‌ای سه بعدی از ماده‌ی تاریک خلق کنند. این تجهیزات همچنین رصد سیاه‌چاله‌های اولیه را ممکن کرده است. نتایج جدید نشان می‌دهد که این تجهیزات قابلیت‌های بسیار بالایی در یافتن ابرنواخترهای بسیار دور دارد. ما قصد داریم با آنالیز داده‌های به‌دست آمده، بتوانیم تصویر جدیدی از کیهان مشاهده کنیم. مرحله‌ی بعدی کار ما، استفاده از داده‌های به‌دست آمده برای محاسبه‌ی دقیق‌تر انبساط کیهانی و مطالعه‌ی نحوه‌ی تغییر انرژی تاریک با زمان است.»

مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی آماده کرده است در مجله‌ی the Astronomical Society of Japan به چاپ رسیده است.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید