مجله ایلیاد/ گروهی بین‌المللی به سرپرستی زیست‌شناسان دریایی دانشگاه شمال‌شرقی آمریکا، گونه‌ی جدیدی از کرم که درون سنگ‌های کف رودخانه‌ی آباتان جزیره‌ی بوهول فیلیپین تونل حفر می‌کنند را کشف کرده است. «کرم‌های کشتی» در واقع گروهی از حلزون‌های دو‌کپه‌ای سوراخ‌کننده‌ی چوب و تغذیه‌کننده از چوب هستند که درون دریا زندگی می‌کنند. این موجودات از ۴ قرن پیش از میلاد در نوشته‌ها به‌عنوان مصرف‌کننده‌های مواد چوبی در دریاهای جهان شناخته می‌شدند.

بر خلاف این دانسته‌ها، گونه‌ی جدید کرم کشتی کشف شده که «لیتوردو آباتانیکا» نام دارد، سازگاری‌های مربوط به حفر تونل در چوب و تغذیه از چوب را از دست داده است. دکتر «روبن شیپوی» از دانشگاه شمال‌شرقی و همکارانش می‌گویند: «لیتوردو آباتانیکا حفر کننده‌ی تونل در چوب نیست و مشخصه‌های ریخت‌شناسی و آناتومی مربوط به حفر تونل در چوب و تغذیه از چوب را ندارد. این موجود درون سنگ‌های آهکی را حفر می‌کند و آن‌را هضم می‌کند. این سنگ‌ها در شکم جانور جمع می‌شوند و از خروجی آن به شکل ذرات دانه‌بندی شده‌ی منظم خارج می‌شوند. تا جایی که ما می‌دانیم، این استراتژی در مورد حفر تونل درون سنگ‌ها از طریق هضم آن، در قلمرو حیوانات منحصر‌به‌فرد است.»
نمونه‌هایی از لیتوردو آباتانیکا بر روی سنگ‌های آهکی رودخانه‌ی آباتان در فیلیپین جمع‌آوری شد. دانشمندان می‌گویند: «این کرم‌های کشتی به‌طور کامل اکوسیستم کف رودخانه را تغییر داده‌اند. سنگ‌های موجود در کف رودخانه پوشیده از سوراخ‌های فراوان هستند و دانه‌های خارج شده از بدن کرم‌ها به وفور درون آب پیدا می‌شوند. هر حفره‌ای که توسط کرم‌های کشتی رها شده است، اکنون محل زندگی ماهی‌های کوچک و خرچنگ‌های ریز شده است.»
مقاله‌ای که دانشمندان در این زمینه نوشته‌اند در Proceedings of the Royal Society B به چاپ رسیده است.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید