ناسا سطح یک سیاره فراخورشیدی را بررسی می‌کند

ايرنا
ناسا سطح یک سیاره فراخورشیدی را بررسی می‌کند
ايرنا/ سازمان فضايي آمريکا روز دوشنبه با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: يک مطالعه جديد با استفاده از داده‌هاي تلسکوپ فضايي «اسپيتزر»، نماي نادري را از سطح يک سياره سياره سنگي ارائه داده است. اين مطالعه که روز دوشنبه در مجله Nature منتشر شده است نشان مي‌دهد که سطح اين سياره فراخورشيدي ممکن است شبيه سطح قمر زمين و يا عطارد باشد. بر اساس يافته‌هاي اين مطالعه، سياره فراخورشيدي که به LHS ۳۸۴۴b نام دارد، داغ است، هيچ گازي همانند عطارد اطراف آن نيست و فاقد اتمسفر نازکي است که به تسهيل حيات روي زمين کمک مي‌کند. اين سياره احتمالا داراي «قفل جذر و مدي» است به اين معني که يک سمت اين سياره دائما به سمت ستاره‌اي است که به دور آن مي چرخد به‌طوريکه دما در اين سمت به هزار و ۱۴۰ درجه مي‌رسد. قفل جزر و مدي (Tidal locking) زماني پيش مي‌آيد که در اثر شيب نيروي کشندي، يک کره يا جرم آسماني هميشه به سوي کره يا جرم آسماني ديگري رو کرده باشد. LHS ۳۸۴۴b که در سال ۲۰۱۸ توسط تلسکوپ فضايي ناسا TESS کشف شد، در فاصله ۴۸.۶ سال نوري از سطح زمين قرار دارد و شعاع آن ۱.۳ برابر شعاع زمين است. اين سياره فراخورشيدي به دور يک نوع ستاره کوچک و سرد موسوم به کوتوله M مي‌چرخد که ممکن است ميزبان درصد بالايي از تعداد کل سياره‌ها در اين کهکشان باشد. تلسکوپ فضايي TESS، اين سياره را از طريق روش گذر کشف کرده است؛ در اين روش شناسايي در زماني صورت مي‌گيرد که نور يک ستاره والد به دليل چرخش يک سياره ميان اين ستاره و زمين کم نور مي‌شود. در بيانيه ناسا آمده است، پيش از اين اسپيتزر و تلسکوپ فضايي هابل ناسا اطلاعاتي در مورد جو چند سياره گازي جمع‌آوري کرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد که LHS ۳۸۴۴b کوچک‌ترين سياره‌اي است که دانشمندان از نور بازتاب شده از سطح آن براي فراگيري در مورد اتمسفر ان استفاده کرده‌اند. تلسکوپ فضايي اسپيتزر « Spitzer » متعلق به اداره ملي هوانوردي و فضايي (NASA) در سال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد