کشف یک سیاره عجیب که «جو» ندارد

فارس
کشف یک سیاره عجیب که «جو» ندارد
فارس/ ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضايي اسپيتزر يک سياره عجيب کشف کرده‌اند که «جو» ندارد. تلسکوپ فضايي اسپيتزر يک تلسکوپ فضايي در آغاز (SIRTF اس‌آي‌آرتي‌اف)، در طول موج مادون قرمز بود. اين چهارمين و آخرين مرحله از پروژه برنامه بزرگ تلسکوپ‌هاي ناسا است؛ در حال حاضر تيم نجومي اين تلسکوپ تحت سرپرستي رابرت گوترموث از مرکز اخترفيزيک هاروارد-اسميت‌سونيان اداره مي‌شود. اسپيتزر تصويري از سيارات فراخورشيدي LHS 3844b ارائه کرده که ممکن است آنها داراي يک سطح صخره اي شبيه به ماه کره زمين باشند. اين تصوير از يک نظريه که سيارات در مدار ستاره‌هاي کوچک و دور مستعد فقدان جو هستند را پشتيباني مي‌کند. ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضايي Spitzer ناسا، سياره‌اي به نام LHS 3844b را مشاهده کردند و در حالي‌که به دنبال نشانه‌هاي جو بودند، متوجه شدند در اين سياره «جو» وجود ندارد. اين يافته ها از اين تئوري پشتيباني مي‌کند که سيارات در مدار ستاره‌هاي کوچکتر (در حدود 60٪ از شعاع کمتر از خورشيد) از جو قابل توجهي برخوردار نيستند. لورا کريدبرگ ، محقق مرکز نجوم هاروارد و اسميتسونيان در کمبريج ، ماساچوست ، و نويسنده اصلي اين مطالعه جديد ، در بيانيه اي گفت: "کنتراست دما در اين سياره به اندازه‌اي است که بايد باشد و اين دقيقا با الگوي ستاره‌شناسي براي سياره بدون جو مطابقت دارد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد