روایت «چرخ» از مهم‌ترین نوبل‌هایی که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد!

روایت «چرخ» از مهم‌ترین نوبل‌هایی که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد!
ايسنا/ سي‌ونهمين قسمت از فصل ششم «چرخ» ساعت ۱۹ دوشنبه (۲۲ مهر ماه) با موضوع «جايزه‌ي نوبل فيزيک امسال» از شبکه‌ چهار سيما پخش خواهد شد. در اين برنامه حافظ آهي مجري «چرخ» با سهراب راهوار، کيهان‌شناس و عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف درباره‌ي نوبل فيزيک ۲۰۱۹ گفت‌وگو خواهد کرد. کميته‌ي نوبل «جيمز پيبلز»، کيهان‌شناس آمريکايي ـ کانادايي و دو اخترشناس سوييسي به نام‌هاي «ديديه کلاز» و «ميشل مايور» را به‌عنوان برندگان جايزه‌ي نوبل فيزيک ۲۰۱۹ اعلام کرد. اين جايزه به پاس مطالعات اين سه متخصص در زمينه‌ي تکامل جهان و جايگاه زمين در کيهان به آنها اهدا شده است. بر اساس بيانيه‌ي «آکادمي سلطنتي علوم سوئد» جيمز پيبلز، پژوهشگر دانشگاه پرينستون به خاطر «کشفيات نظري در زمينه‌ي کيهان شناسي فيزيکي» نيمي از اين جايزه‌ي ۹۱۸ هزار دلاري را دريافت خواهد کرد و نيم ديگر آن به واسطه‌ي «کشف اگزوپلنت پگاسي۵۱ در اطراف ستاره‌اي شبيه خورشيد» به مايور و کلاز، اساتيد دانشگاه ژنو خواهد رسيد. اين اگزوپلنت که در سال ۱۹۹۵ کشف شده بود، نخستين سياره‌ي فراخورشيدي محسوب مي شود. پس از اين اکتشاف اخترشناسان حدود ۴ هزار سياره با ويژگي‌هاي مشابه را کشف کردند که برخي از آنها روي کاغذ شرايط لازم براي حيات را دارند. در بخش ديگري از برنامه، احسان يوسفي، کارشناس نجوم «چرخ»، داستان مهم‌ترين نوبل‌هايي را که به برنده‌هاي واقعي‌اش اهدا نشد، مرور خواهد کرد. مجله‌ي تصويري «چرخ» مهم‌ترين رويدادهاي علم و فناوري و مسائل روزمره‌ي زندگي را با نگاهي تخصصي و به‌زباني ساده و با حضور کارشناسان، اساتيد دانشگاه و نخبگان بررسي و واکاوي مي‌کند. «چرخ»در روزهاي يکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ي چهار پخش مي‌شود. مجري «چرخ» حافظ آهي است و محمد جباري سردبيري برنامه و الهه بهبودي تهيه‌کنندگي «چرخ» را بر عهده دارند. ا