مبارزه با آنفلوآنزا تنها با یک رژیم غذایی خاص

مبارزه با آنفلوآنزا تنها با یک رژیم غذایی خاص
ايسنا/ آنفلوآنزا هر ساله ميليون‌ها نفر را آلوده مي‌کند. در بيماران آسيب پذير مانند سالمندان، عفونت مي‌تواند کشنده باشد و در برخي موارد نيز عواقب فاجعه بار داشته باشد. با توجه به اينکه ويروس بسيار مسري است، در مورد شيوع بيماري خطرناک آنفلوآنزا، تشخيص سريع، حساس و دقيق بسيار مهم است. پژوهشگران اخيرا دريافته‌اند پيروي از يک رژيم خاص مي‌تواند موشها را از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت کند. البته برخي معتقدند از انجايي که اين مطالعه تنها بر روي موش‌ها انجام شده به همين دليل نمي‌توان با قاطعيت اعلام کرد که پيروي از اين رژيم بر روي انسان‌ها نيز چنين تاثيري خواهد داشت. رژيم غذايي کتوژنيک يا رژيم کيتو يا رژيم کتون‌زا يک گونه رژيم غذايي با چربي زياد، پروتئين کافي و قند اندک است که بدن را وادار مي‌کند تا به جاي قند، از چربي براي تأمين انرژي استفاده کند. در حالت عادي، قندهاي موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن — به‌ويژه مغز — پخش مي‌شود تا به عنوان منبع انرژي، سوزانده شود. حال اگر در رژيم غذايي، مقدار قند کم باشد، کبد، چربي را به اسيد چرب و اجسام کتوني مبدل مي‌کند. اين اجسام کتوني به مغز رفته و جايگزين گلوکز مي‌شود. اجسام کتوني سه ترکيب شيميايي محلول در آب هستند که محصول بينابيني و فرعي متابوليسم و شکست اسيدهاي چرب در بدن محسوب مي‌شوند. اخيراً بسياري از افراد سراسر جهان به اين رژيم روي آورده‌اند و به همين دليل نيز دانشمندان تصميم گرفتند تاثيرات اين رژيم بر روي سلامت و متابوليسم بدن را مورد بررسي قرار دهند. مطالعه اخير پژوهشگران دانشگاه ييل در ادامه يک مطالعه ديگر است که طي آن پژوهشگران دريافته بودند رژيم کتوژنيک در سرکوب تشکيل التهاب مؤثر است. طي اين مطالعه براي پژوهشگران اين سوال پيش آمد که آيا اين رژيم غذايي مي‌تواند از بدن انسان در برابر بيماري آنفلوآنزا نيز محافظت کند يا خير. طي اين مطالعه در گام نخست پژوهشگران دو گروه از موش‌ها را در معرض ويروس آنفلوآنزا قرار دادند. يک گروه به مدت هفت روز قبل از قرار گرفتن در معرض اين ويروس، رژيم غذايي کتوژنيک(۹۰ درصد چربي ، ۹ درصد پروتئين ، ۱ درصد کربوهيدرات) را شروع کرده بودند در حالي که گروه ديگر رژيم غذايي استاندارد "چو"(chow ) که شامل ۱۸ درصد چربي ، ۵۸ درصد کربوهيدرات و ۲۴ درصد پروتئين بود را آغاز کرده بودند. نتايج حاکي از آن بود حيواناتي که از رژيم غذايي کتوژنيک پيروي کرده بودند کمتر از گروه ديگر که رژيم غذايي عادي داشتند، مستعد ابتلا به عفونت بودند. محققان پس از بررسي‌هاي بيشتر متوجه سطح بالايي از سلول‌هاي "تي دلتا گاما"(gamma delta T ) در ريه هاي موش‌هاي پيرو رژيم غذايي کتوژنيک شدند. آنها پس از مشاهده اين موضوع دريافتند که پيروي از رژيم مذکور تاثير چشمگيري در محافظت از بدن موش‌ها داشته است. پژوهشگران پس از مشاهده اين موضوع، موش‌ها را مجددا در معرض ويروس آنفلوآنزا قرار دادند و مشاهده کردند که موش‌ها در برابر ابتلا به اين ويروس بسيار مقاوم هستند و پس از آن اين فرضيه را تأييد کردند. "ويشا ديپ ديگزيت"( Visha Deep Dixit) پژوهشگر اين مطالعه گفت: اين مطالعه نشان مي‌دهد که نحوه سوختن چربي بدن براي توليد اجسام کتون از مواد غذايي که مصرف مي‌کنيم، مي‌تواند سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با عفونت آنفلوآنزا تقويت کند. اين مطالعه در حال حاضر بر روي موش‌ها انجام شده است و بنابراين پژوهشگران قصد دارند بتوانند در آينده اين آزمايش را بر روي انسان‌ها نيز انجام دهند. يافته‌هاي اين مطالعه در مجله "Science Immunology" منتشر شد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد