کشف بخار آب در قمر مشتری

ايرنا
کشف بخار آب در قمر مشتری
ايرنا/ محققان سازمان فضايي آمريکا (ناسا) براي اولين بار وجود بخار آب بر فراز سطح «اروپا» يکي از ۷۹ قمر سياره مشتري را تاييد کرده‌اند. اين مطالعه که روز دوشنبه در مجله Nature Astronomy منتشر شد، نشان داد که محققان انتشار آب از اروپا را با ميزان دو هزار و ۳۶۰ کيلوگرم در ثانيه کشف کردند. اين ميزان براي پر کردن يک استخر شنا به اندازه استخر شناي المپيک در عرض چند دقيقه کافي است. پيش از اين محققان نسبت به وجود آب مايع در زير سطح يخي اين قمر که برخي اوقات بتواند به ميزان زياد در فضا فوران کند، شک داشتند. تا اين زمان هيچ کس قادر نبود که حضور آب را در ستون‌هاي بخار با اندازه‌گيري مستقيم خود مولکول آب تاييد کند. محققان براي اين کار با استفاده از يک طيف‌نگار در رصدخانه Keck، ترکيب شيميايي اتمسفرهاي سياره‌اي را از طريق نورهاي مادون قرمزي که منتشر يا جذب مي‌کنند، اندازه‌گيري کردند. آنها در سراسر ۱۷ شب رصدي که در فاصله زماني ميان سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انجام دادند فقط يک‌بار اين سيگنال ضعيف و در عين حال مجزا از بخار آب را کشف کردند. اين يافته‌ها مي‌تواند به دانشمندان کمک کند که درک بهتري از کارکردهاي داخلي اين قمر داشته باشند. اين مطالعه مدارک بيشتري ارائه مي‌دهد که در زير صفحه يخي اين قمر که ضخامتي به اندازه چند مايل دارد، اقيانوس از آب مايع وجود دارد که احتمالا دو برابر بزرگ‌تر از نمونه مشابه خود در زمين است. برخي از دانشمندان به منابع کم عمق آب‌هاي ذوب شده زير سطح اروپا به عنوان منبع ديگري از آب براي استخراج اشاره دارند. اين منابع انرژي و عناصر شيميايي مانند کربن و اکسيژن دو مورد از سه مورد ضروري براي حيات هستند که در سرتاسر منظومه شمسي يافت شده‌اند اما مورد سوم ضروري براي حيات آب مايع است که يافتن آن در خارج زمين کاري دشوار است. ماموريت آتي Europa Clipper که انتظار مي‌رود در اواسط دهه ۲۰۲۰ انجام شود، با نمونه‌برداري از مولکول‌هاي موجود در اتمسفر ديد نزديکي از اروپا در اختيار محققان قرار مي‌دهد تا به اين نتيجه برسند که آيا اين قمر يک جهان قابل سکونت است يا خير.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد