جذاب ترین ها

۵۰ سال آینده زندگی در فضا دستخوش چه دگرگونی‌هایی می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران
۵۰ سال آینده زندگی در فضا دستخوش چه دگرگونی‌هایی می‌شود؟
باشگاه خبرنگاران/ از جمله اصلي‌ترين دگرگوني‌ها در عصر فضا ظهور شرکت‌هاي فضايي خصوصي با فعاليت درحوزه گردشگري فضايي است و به اين ترتيب افراد عادي هم در آينده مي‌توانند به فضا سفر کنند. از شرکت‌هاي پيشتاز در صنعت گردشگري فضايي مي‌توان ويرجين گالاکتيک و بلواوريجين را نام برد. اين شرکت‌ها در تلاش هستند تا در سال ۲۰۲۰ اولين پرواز‌هاي تجاري با افراد عادي و غير فضانورد به لبه فضا را انجام دهند. ويرجين گالاکتيک براي ارسال گردشگران به سفر‌هاي فضايي، هواپيماي منحصربه فرد به نام SpaceShipTwo و شرکت بلواوريجين کپسول فضايي New Shepard Blue Origin را طراحي کرده است. بليت پرواز با اين دو هواپيما براي گردشگران فضايي افزون بر ۲۵۰ هزار دلار است. از جمله ديگر طرح‌هاي فضايي ساخت و ارسال کاوشگر‌هاي رباتيک به سياره‌هاي مختلف منظومه شمسي به ويژه سياره مريخ با هدف کشف نشانه‌هايي از حيات و در آينده ساخت پايگاه‌هايي براي زندگي فضانوردان را مي‌توان نام برد. زندگي درسياره‌هاي ديگر مي‌تواند انسان‌ها را درمعرض خطر‌هاي فراوان از جمله؛ پرتو‌هاي خطرناک کيهاني، کمبود مواد خوراکي و درمان قراردهد به همين دليل کارشناسان درتلاش هستند تا پيش از سفر انسان به سياره‌هاي بيگانه، امکانات مناسب براي زندگي انسان‌ها را ايجاد کنند. محققان ناسا اعلام کرده اند درصورت تامين بودجه و همزمان با پيشرفت فناوري‌ها اين امکان وجود دارد که انسان در سال ۲۰۲۴ در ماموريتي به نام آرتميس پس از سال‌ها دوباره به کره ماه باز گردد. ساخت ايستگاه‌هاي فضايي جديد درمدار کره زمين که جانشين ايستگاه فضايي بين المللي مي‌شوند هم از جمله طرح‌هاي محققان در زمينه فضا در آينده نه چندان دور است. امروزه گروه‌هاي فراواني از دانشمندان به پياده سازي الگو‌هاي مختلف براي ساخت خانه و پايگاه در سياره مريخ پرداخته اند که سبب محافظت فضانوردان از آسيب‌هاي اشعه‌هاي کيهاني و با دارا بودن کليه امکانات براي تامين يک زندگي آسان مشابه کره زمين باشد. دانشمندان براي ساخت پايگاه و خانه درفضا براي فضانوردان و گردشگران فضايي در نظر دارند از چاپگر‌هاي سه بعدي استفاده کنند که به وسيله مواد اوليه موجود در سياره و بدون نياز به حمل و نقل مواد اوليه از زمين به سرعت پايگاه و محل سکونت فضانوردان تهيه شود. کارشناسان اعلام کرده اند درصورتي که در دهه‌هاي آينده سفر به سياره مريخ و اسکان فضانوردان در آنجا روي دهد، يکي از اولين رويداد‌ها به دنيا آمدن نسل جديدي از انسان‌ها خارج از سياره زمين است. هرچند براي به دنيا آمدن نوزادان در فضا طرح‌هاي مختلفي تا کنون ارائه شده است، اما بايد حفظ سلامت مادر و نوزاد، در اختياربودن امکانات پزشکي و جلوگيري از آسيب نوزاد در اثر اشعه‌هاي کيهاني در نظر گرفته شود. برخي کارشناسان تخمين مي‌زنند تا سال ۲۰۶۱ امکان دارد هزاران نفر به فضا سفر کنند و حتي در ساير سياره‌هاي منظومه شمسي زندگي کنند. حفاري در سياره‌هاي منظومه شمسي يکي از پروژه‌هاي مهم دانشمندان براي مسکوني کردن سياره هاست. در اين پروژه ربات‌ها با قابليت کنترل از راه دور به حفاري اعماق لايه‌هاي دروني سياره‌ها مي‌پردازند و مواد ارزشمند را استخراج مي‌کنند که براي ساخت سفينه و موشک‌هاي فضايي، ساخت پايگاه‌هاي فضايي و حتي تامين مواد اوليه ضروي براي حيات، چون آب و انرژي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. ايستگاه فضايي دانشمندان در نظر دارند با استفاده از فناوري نقشه برداري پيشرفته از منابع زير زميني ساير سياره‌هاي نقشه‌هاي دقيق تهيه کنند و به اين ترتيب مي‌توانند مکان دقيق فرود کاوشگر‌ها و سفينه‌هاي فضايي را تعيين کنند تا در فاصله نزديک از منابع غني زير زميني سياره باشند. يکي از مهترين طرح‌ها در آينده کشف آب يا پوشش يخ درسياره‌هاي منظومه شمسي است. آب اصلي‌ترين عنصر حيات براي زنده ماندن انسان هاست و تامين آب سالم يکي از نياز‌هاي اصلي و ضروري براي مسکوني کردن سياره‌ها و انتقال انسان‌ها از زمين است. کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به رشد سريع فناوري‌ها تا پنجاه سال آينده تجهيزاتي باور نکردني در فضا مشغول به فعاليت خواهند بود که اکنون تنها در حد يک طرح و ايده ناممکن به نظر مي‌رسند. محققان پيش بيني مي‌کنند در دهه‌هاي آينده بخش زيادي از جمعيت کره زمين در سياره‌هاي ديگر زندگي خواهند کرد. بيشترين سياره‌هايي که کارشناسان تخمين مي‌زنند انسان‌ها در آينده در آنجا زندگي خواهند کرد، زمين، کره ماه و سياره مريخ خواهد بود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد