ايسنا/ امروزه استفاده از ساک دستي به خاطر سهولت استفاده جهت خريد، تبليغ و جابجايي وسايل مورد استفاده قرار ميگيرد.
بنابر اعلام بالونچي، علاوه بر مزيت جابجايي ميتوان اين گزينهها را بهراحتي شخصي کرد تا نحوه طرز فکر و ميزان توجه شما به محيطزيست را نشان دهد.
بهطورکلي ميتوان اين نوع ساکها را به سه دسته پلاستيکي، کاغذي و پارچهاي (کيسه پارچهاي) تقسيم کرد. هر کدام از اين نوع کيسهها در حال توليدند و مورد استفاده قرار ميگيرند اما به اين فکر کردهايد که براي استفاده بايد به چه نکاتي توجه کرد؟
ساکهاي پلاستيکي، کاغذي يا پارچهاي؟
بهتر است قبل از تصميمگيري، هرکدام از اين کيسهها را طبق معيارهايي موردسنجش قرار دهيد تا با انتخابي آگاهانه جنس موردنظر را انتخاب کنيد.
جنسيت:
کيسههاي پلاستيکي از مواد پلياتيلن بر پايه سوختهاي فسيلي تهيه ميشود. انواع کيسههاي کاغذي از فيبر سلولز که از چوب خردشده است توليدشده و درنهايت ساکهاي پارچهاي از جنس پنبه، کتان و کنف (که چندان مرسوم نيست) توليد ميشود که همگي بر پايه گياه هستند. هر کيسه پارچه اي با توجه بهاندازه و کيفيت مواد مصرفشده ميتواند وزني حدود ۱۰-۱۵ کيلوگرم را حمل کند که تحمل اين وزن براي جنسهاي پلاستيکي و کاغذي بسيار کمتر است.
تنوع:
ساک پارچه اي را ميتوان بارنگ، اندازه و چاپ دلخواه براي استفاده در سازمانها، نمايشگاهها، رويدادها و شرکت در فعاليتهاي اجتماعي سفارش داد. برخلاف کيسههاي پلاستيکي که اغلب شفافاند و با آرم فروشگاه تزئين شدهاند، ساکهاي پارچهاي در رنگها، شکلها و اندازههاي متفاوت و با چاپ دلخواه شما وجود دارند که ميتواند به سبک سليقه شما نزديکتر باشد. اين نوع ساکها فقط براي خريد استفاده نميشوند بلکه ميتواند سبک و روش زندگي و نحوه تفکر شما در رابطه با حفظ محيطزيست را به ديگران نشان دهد.
محيطزيست:
حدود ۱۲۷ کشور و شهر در سراسر جهان، استفاده از کيسههاي خريد پلاستيکي و نايلوني را ممنوع اعلام کردهاند. چرا که کيسههاي پلاستيکي از نظر بيولوژيکي تجزيهناپذير بوده و با رها کردن اين کيسهها در خيابانها، طبيعت بکر، اقيانوسها و حتي يافتن آنها در شکم آبزيان که به آن تهديد مدرن گفته ميشود، خسارتهاي بيشماري به طبيعت و حياتوحش وارد ميشود. استفاده از کيسههاي کاغذي به دليل تخريب جنگل جهت توليد کاغذ توصيه نميشود. اگرچه توليد کيسههاي پارچهاي نياز به منابع متعددي دارد اما قابل استفاده مجدد بودن آنها، تأثير منفي آن را کاهش ميدهد و هر چه تعداد دفعات استفاده از آنها بيشتر باشد تأثير منفي کمتري بر طبيعت دارد.
ساکهاي خريد پارچهاي از الياف تجديدپذيري همچون پنبه و کنف توليدشده که برخلاف کيسههاي پلاستيکي که از جنس پروپيلن و پلياتيلن که از سوختهاي فسيلي نشئت گرفته تهيهشده و فرايند توليد آنها منجر به افزايش آلودگي هوا و آسيب به لايه اوزون ميشود و تجزيه محصول نهايي به صدها سال زمان نياز دارد، جنس اين نوع ساکهاي پارچهاي از گياهان است، تجزيهپذير و قابلاستفاده مجدد هستند.
استفاده از رنگهاي پارچهاي و مبتني بر آب که براي چاپ ساکهاي پارچهاي استفاده ميشود، براي سلامتي مضر نيستند، لذا بهعنوان ساکهاي دوستدار طبيعت شناخته ميشوند.
در مطالعات جامعي که آژانس محيطزيست انگليس ارائه داد، کيسههاي کاغذي بايد حداقل ۳ بار و کيسههاي پلاستيکي ۳۲۷ بار مورد استفاده قرار گيرند تا تأثير منفي ناشي از توليد آن خنثي شود اما آيا اينگونه است؟
استحکام:
ساکهاي پارچهاي نسبت به ساکهاي پلاستيکي ضخيمتر بوده و همين امر باعث ميشود آنها بهاندازه کافي براي استفاده مجدد استحکام داشته باشند. حتي براي مقاومت بيشتر ميتوان از مقواي محکم در کف آن استفاده کرد. افزودن بار به کيسههاي پلاستيکي نازک، باعث پارگي و غير قابلاستفاده بودن آنها شده و اين امر در ساکهاي پارچهاي اتفاق نميافتد. همچنين اين نوع ساکها در برابر خيس شدن مقاوم بوده و برخلاف کيسههاي کاغذي، خيس شدن باعث از دست دادن يکپارچگي آنها نميشود. به خاطر عدم شفافيت اين نوع ساکها، حمل انواع وسايلي همچون مواد غذايي و نوشيدني، لوازم اداري، کليه وسايل شخصي و ... قابلرؤيت نبوده و با اطمينان بيشتري ميتوان آنها را حمل کرد.
بازاريابي:
برخلاف کيسههاي پلاستيکي يا کاغذي، تبليغاتي که روي اين نوع ساکها درج ميشود بادوامتر بوده و ميتواند مدتزمان طولانيتري خدمات و محصولات برند را تبليغ کند.
جمعبندي:
برخلاف پلاستيکهاي يکبارمصرف (و يا بعضاً چندبار مصرف) ميتوان از ساکهاي پارچهاي بارها و به مدت طولانيتري استفاده کرد و به خاطر استحکام بهتر به اين دليل که مانند پلاستيک و نايلونها مچاله نميشود و شکل ظاهري خود را از دست نميدهد، موردتوجه قرارداد. همچنين ساکهاي پارچهاي قابل شستشو بوده و ميتوان مواد خوراکي را نيز در آن قرارداد زيرا مانند نايلون از مواد شيميايي خطرناک ساخته نشده و براي سلامتي انسان نيز ضرري ندارد. ساکهاي پارچهاي تنها يک ساک ساده براي حمل وسايل نيست، بلکه از طريق چاپ لوگو يا برندي خاص ميتوان از آن بهعنوان ابزار تبليغاتي موثر استفاده کرد که از نظر قيمت، ارزانتر از ساير تبليغات ميباشد و همچنين ابزاري جهت استفادهي روزمره شهروندان است.
بازار