باشگاه خبرنگاران/ محققان ايراني با استفاده از بازيافت لاستيکهاي نخي توانستند به صنعت راهسازي و سدسازي کمک کنند؛ ضايعات لاستيکهاي نخي فرسوده يکي از مشکلات زيستمحيطي است که يکي از دانشجويان دانشگاه صنعتي اميرکبير براي بازيافت اين ضايعات طرحي دارد.
توليد روزانه بين پنج تا هشت تن الياف حاصل از لاستيکهاي نخي فرسوده در کشور
عباسپور دانشجوي دکتراي مهندسي عمران- ژئوتکنيک دانشگاه صنعتي اميرکبير درباره بازيافت لاستيکهاي نخي فرسوده اظهار کرد: يکي از کارخانههاي بخش بازيافت لاستيک سازي ايراني، روزانه بين پنج تا هشت تن الياف حاصل از لاستيکهاي نخي فرسوده توليد ميکند که اين الياف در مدفن زبالهها، دفن ميشود.
او بيان کرد: ما چند نمونه خاک مختلف را که گستره بيشتري در سطح کشور دارد، جمعآوري کرديم، الياف حاصل از لاستيکهاي نخي فرسوده را با درصدهاي مختلف به اين خاکها افزوديم و به اين نتيجه رسيديم که در بخش وسيعي از خاکهاي کشور ميتوانيم به راحتي از اين الياف استفاده کنيم. اين شيوه ميتواند مشخصههاي مکانيکي خاک را افزايش دهد.
اين دانشجوي دکتراي مهندسي عمران- ژئوتکنيک دانشگاه صنعتي اميرکبير بيان کرد: ما در يکي از نمونه خاکهاي راهسازي شهر يزد توانستيم با استفاده از افزودن الياف حاصل از لاستيکهاي نخي فرسوده به خاک حدود ۲ تا سه برابر مشخصه مکانيکي اين خاک را افزايش دهيم؛ بسته به نوع خاک و شرايطي که خاک هر منطقه دارد، ما با افزودن يک تا سه درصد از اين الياف ميتوانيم شخصههاي مقاومتي و ژئوتکنيکي خاک را افزايش دهيم.
کاربردهاي ديگر بازيافت ضايعات لاستيک
عباسپور در پاسخ به اين پرسش که بازيافت ضايعات لاستيک به غير از راهسازي چه کاربردهاي ديگري دارد، تأکيد کرد: از بازيافت ضايعات لاستيک در موضوعاتي مانند: سدهاي خاکي، بتن غلتکي، بتن سازهاي و شاتکريت استفاده ميشود.
مقدسنژاد عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير درباره اثربخشي ناشي از افزودن الياف حاصل از لاستيکهاي نخي فرسوده به نمونه خاکها گفت: ما توانستيم با استفاده از اين روش بسته به شرايط ترافيکي و نوع خاک بستر بين ۱۰ تا ۵۰ درصد در ضخامت لايهها صرفهجويي کنيم.
او درباره تجاريسازي بازيافت ضايعات لاستيک يادآوري کرد: براي تجاريسازي اين روش حمايت بخش دولتي و صنعت راهسازي از اين دستاوردها لازم است.
بازار