مغز موش‌، "مرکز درد" را مسدود می‌کند

فراديد
مغز موش‌، "مرکز درد" را مسدود می‌کند
فراديد/ پژوهشگران سپس با استفاده از نور، گروه کوچکي از سلول‌هاي مغز را به منظور تحريک أعصاب هسته مرکزي آميگدال فعال کرده و متوجه شدند اين روند مي‌تواند نشانه‌هاي درد در موش را آرام کند. کارشناسان تاکنون معتقد بودند که آميگدال مرکز واکنش‌ها واحساسات منفي از جمله مبارزه يا فرار و اضطراب است تيم پژوهشي دانشگاه دوک کشف کرده که مغز موش قادر است مرکز حس درد را مسدود کند. اين نقطه عطفي براي آينده توليد دارو‌هاي ضد درد است. پژوهشگران در گزارشي که به تازگي منتشر شده گفته‌اند که مغز موش مي‌تواند إحساس درد را به گونه‌اي غيرمنتظره متوقف کند. تيم پژوهشي دانشگاه دوک مي‌گويند اين فعل و انفعال در آميگدال (بخش خاکستري مغز) و ناحيه‌اي انجام مي‌شود که کمتر پژوهشگري در آن در جستجوي مرکز کنترل درد بوده است. کارشناسان تاکنون معتقد بوده اند که آميگدال مرکز واکنش‌ها واحساسات منفي از جمله مبارزه يا فرار و اضطراب است. فَن وانگ، استاد عصب شناسي (نيوروبيولوژي) در دانشکده پزشکي دانشگاه دوک مي‌گويد: «مردم معتقدند مرکزي در مغز براي تسکين درد وجود دارد. به همين دليل است که دارونما‌ها موثرند.» «سئوال اينجاست که مرکز توقف حس درد در کدام ناحيه از مغز قرار دارد.» در جريان آزمايش ها، کارشناسان حس درد را به گونه‌اي ملايم در موش آزمايشگاهي تحريک کرده و سپس از تمام نواحي توليد حس درد در مغز نقشه برداري کردند. نتيجه اين آزمايش نشان داد که هسته مرکزي آميگدال (سي‌اي آگا) به دستکم ۱۶ مرکز حس درد، سيگنال‌هاي ضد درد فرستاده است. پژوهشگران سپس با استفاده از نور، گروه کوچکي از سلول‌هاي مغز را به منظور تحريک أعصاب هسته مرکزي آميگدال فعال کرده و متوجه شدند اين روند مي‌تواند نشانه‌هاي درد در موش را آرام کند. دانشمندان مي‌گويند اين تجربه به آن‌ها امکان داده که «إحساس درد در حيوان را بطور کامل کنترل» کنند. پروفسور وانگ مي‌گويد پژوهشگران اميدوارند با استناد به اين دستاورد بتوانند در آينده مسکن‌هايي توليد کنند که تنها سلول‌هاي متوقف کننده حس درد را هدف قرار دهد. اين تحقيقات دنباله پژوهش‌هاي پرفسور وانگ در مورد سلسله اعصابي است که در بيهوشي‌هاي عمومي در عوض بي حس شدن، فعال مي‌شوند. او مي‌گويد: «بخش اعظم پژوهش‌هاي پيشين بر روي نواحي‌اي بوده که با درد فعال مي‌شوند. اما مناطق بسياري در حين درد فعال مي‌شوند که بطور معمول بايد براي توقف حس درد کليه آن‌ها را مسدود کرد، در حالي که اين يک ناحيه خاص در مغز مي‌تواند حس درد را در مجموع متوقف کند.»