تشخیص شدت بیماری کووید-۱۹ توسط آزمایش خون

تشخیص شدت بیماری کووید-۱۹ توسط آزمایش خون
ايسنا/ پژوهشگران "دانشگاه ويرجينيا"(University of Virginia يا UVA) آمريکا در مطالعه اخيرشان اظهار کرده‌اند آزمايش خون مي‌تواند به پزشکان در تشخيص شدت بيماري کوويد-۱۹ کمک کند. تحقيقات جديد دانشکده پزشکي دانشگاه "ويرجينيا" نشان مي‌دهد که پزشکان مي‌توانند خون بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ را بررسي کنند تا افرادي که شدت اين بيماري در آنها بالا است و افرادي را که احتمالاً به دستگاه تنفس مصنوعي يا وِنتيلاتور احتياج دارند شناسايي کنند. اين کشف مي‌تواند به توسعه درمان‌هاي جديدي منجر شود تا پزشکان از "طوفان سيتوکين" کشنده که در موارد شديد کوويد-۱۹ ديده مي شود، جلوگيري کنند. سندرم آزادسازي سيتوکين(Cytokine release syndrome‎) يا واکنش انفوزيون نوعي سندرم پاسخ التهابي سيستميک است که عارضه برخي بيماري‌ها، عفونت‌ها و همچنين عارضه دارويي برخي "پادتن‌هاي مونوکلونال" و "درمان‌هاي اختصاصي با لنفوسيت‌هاي تي" است. موارد شديد سندرم آزادسازي سيتوکين را "طوفان سيتوکين" مي‌نامند. يافته‌هاي محققان همچنين ممکن است توضيح دهد که چرا ديابت به بدتر شدن حال بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ منجر مي‌شود. دانشمندان طي اين مطالعه دريافتند که سطح سيتوکين خاص در خون مي‌تواند براي پيش‌بيني نتايج بعدي استفاده شود. سيتوکين‌ها پروتئين‌هايي هستند که توسط سلول‌هاي ايمني توليد مي‌شوند و مسئوليت واکنش‌هاي شديد سيستم ايمني بدن موسوم به طوفان سيتوکين که با بيماري کوويد-۱۹ و ساير بيماري‌هاي جدي مرتبط هستند را بر عهده دارند. محققان مي‌گويند اين کشف مي‌تواند همانند يک سيستم امتيازدهي براي پزشکان عمل کند چرا که پزشکان توسط آن مي‌توانند شدت اين بيماري در بيماران مبتلا را دريابند و نظارت دقيق‌تري بر روي آن افراد داشته باشند. دکتر "بيل پتري"(Bill Petri) از بخش بيماري‌هاي عفوني و بهداشت اين دانشگاه گفت: اين يافته‌ها همچنين نشان مي‌دهد که پزشکان با بررسي سيتوکين‌ها مي‌توانند به بررسي دقيق‌تر اين بيماري بپردازند. پاسخ ايمني که ما براي پيش بيني شدت تنگي نفس در کوويد-۱۹ کشف کرديم در ساير بيماري‌هاي ريوي نيز شناخته شده است. بنابراين اين مي‌تواند به توسعه روش جديدي براي جلوگيري از نارسايي تنفسي در افراد آلوده به کروناويروس جديد منجر شود. محققان طي اين مطالعه دريافتند مقادير بالاي سيتوکين به نام اينترلوکين ۱۳(Interleukin ۱۳‎)، با شدت بالا بيماري کوويد-۱۹ بدون در نظر گرفتن جنسيت، سن يا ساير مشکلات بهداشتي مرتبط است. محققان همچنين دو سيتوکين ديگر مرتبط با پيامدهاي شديد کوويد-۱۹ را شناسايي کردند، هر چند که اين دو سيتوکين توانايي کمتري در پيش‌بيني شدت اين بيماري و اينکه آيا بيمار به دستگاه تنفس مصنوعي يا وِنتيلاتور نياز دارد يا خير دارند. علاوه بر اين، محققان دريافتند که ميزان دو سيتوکين مذکور به طور قابل توجهي در بيماران مبتلا به افزايش قند خون يا هيپرگليسمي بالا است. به گفته آنها، اين "پاسخ ضد التهابي" مي‌تواند توضيح دهد که چرا ديابت سبب بدتر شدن حال بيماران ديابتي که به کوويد-۱۹ مبتلا شده‌اند، مي‌شود. طي اين مطالعه محققان ۵۷ بيمار مبتلا به کوويد-۱۹ را که در بيمارستان دانشگاه ويرجينيا تحت درمان بودند و به وِنتيلاتور نياز داشتند مورد بررسي قرار دادند. آنها سپس طي ۴۸ ساعت بعد از تشخيص يا بستري در بيمارستان، نمونه خون بيماران را آزمايش کردند. آنها نتايج را با نتايج بيماراني که نياز به وِنتيلاتور نداشتند مقايسه کردند. محققان مي‌گويند تحقيقات بيشتري براي تعيين چگونگي ارتباط سيتوکين‌ها با شدت بيماري کوويد-۱۹ ضروري است.