کشف سیاره خاکی با ۴۰ برابر توده زمین که هر سال آن ۱۸ ساعت است!

ديجياتو
کشف سیاره خاکی با ۴۰ برابر توده زمین که هر سال آن ۱۸ ساعت است!
ديجياتو/ اخترشناسان سياره اي فراخورشيدي به نام TOI-849b را شناسايي کرده اند که ۷۳۰ سال نوري از زمين فاصله دارد و هر سال آن تنها ۱۸ ساعت طول مي کشد؛ يعني اين سياره بسيار به ستاره خود نزديک است و ظرف تنها ۱۸ ساعت ميتواند يک دور کامل به دور آن بزند. اما همانطور که انتظار مي رود TOI-849b به خاطر فاصله کمش تا خورشيد خود بسيار داغ مي شود و دماي آن مثلا بالغ بر ۱۴۰۰ درجه سانتي گراد است. و نکته عجيب ديگر آنکه تيم اخترشناسان فاش کرده اند اين سياره کاملا «عريان» است؛ در واقع با نظر داشتن ابعاد TOI-849b حدس زده ميشد که با يک سياره گازي بزرگ طرف باشيم درست مانند مشتري، اما عجيب آنکه TOI-849b هسته اي از صخره و خاک دارد و فضاي پيراموني اش فاقد هر گونه گاز يا گرد و غبار است. جزئيات اين کشف روز گذشته در نشريه نيچر منتشر شد و براساس آن TOI-849b به دور ستاره اي شبيه به خورشيد با نام TOI-849 مي گردد. محققان ناسا با استفاده از تلسکوپ TESS موفق به کشف اين سياره فراخورشيدي شده اند؛ نوعي رصدخانه فضا پايه که آسمان را براي پيدا کردن ستاره هايي که به صورت دوره اي خاموش مي شوند رصد مي کند؛ همان نشانه اي که احتمالا مبني بر دور زدن سياره اي بدور ستاره ها است. محققان ناسا براي تعيين مشخصات اين سياره فراخورشيدي از رصدخانه La Silla در جنوب اروپا هم کمک گرفتند. توده TOI-849b تقريبا ۴۰ برابر زمين است و عرض آن نيز به ۳.۵ برابر سياره خاکي ما مي رسد. اين سياره فراخورشيدي در محدوده اصطلاحا نپتون داغ از ستاره خود قرار دارد؛ جايي که معمولا به خاطر حرارت بالايش احتمال وجود سياره در آن بسيار پايين است. اما برآوردهاي اخترشناسان در مورد احتمال وجود چنين سياره اي در اين محدوده اشتباه از آب درآمد و کشف TOI-849b نشان داد که وجود سياره در محدوده نپتون داغ بعيد نيست. طبق الگوسازي هاي انجام گرفته توسط محققان، با در نظر داشتن تراکم اين سياره انتظار مي رفت که TOI-849b حاصل تراکم و تجمع انبوهي از گازهاي هليوم و هيدروژن باشد اما به نظر مي آيد که تنها ذره اي از اين گازها در اتمسفر آن وجود دارد. به گفته کريستف مورداسيني از فيزيکدانان دانشگاه برن آلمان و محقق اين پژوهش مقدار کم هيدروژن و هليوم براي سياره اي به اين ابعاد شگفت آور است. ما انتظار داشتيم سياره اي با اين ابعاد جاصل تجمع مقدار قابل توجهي هيدروژن و هليوم باشد. محققان باور دارند که با نوعي هسته سياره اي فاقد پوشش روبرو هستند و اگر اين امر به اثبات برسد آنگاه نخستين باري است که چنين کشفي صورت مي گيرد. مورداسيني خاطرنشان مي کند که TOI-849b احتمالا در زمان شکل گيري گاز خود را از دست داده و ستاره اي که در مجاورتش قرار دارد به خاطر نيروي جاذبه قدرتمندي که دارد آن را تا هسته اش تراشيده است. حتي گفته مي شود که اين سياره فراخورشيدي احتمالا با سياره ديگري هم برخورد داشته که باعث از بين رفتن غشاي پيراموني اش شده است. دانشمندان همچنين خاطرنشان کرده اند که اگر سياره اي در ناحيه اي از فضا شکل بگيرد که هيچ غبار، گاز يا گردي در آن وجود ندارد آنگاه برخلاف آنچه از سياراتي با اين ابعاد انتظار مي رود اين ذرات در جو پيراموني سياره تشکيل نمي شوند. ديويد آرمسترانگ اخترفيزيکدان دانشگاه Warwickدر اين باره گفت: کشف ما ثابت مي کند که سياراتي مانند اين وجود دارند و مي توانيم آنها را رديابي کنيم. ما اين فرصت را داريم تا به شيوه اي که در منظومه خورشيدي خودمان امکان پذير نيست هسته يک سياره را ببينيم.