واکسن «ب ث ژ» نرخ مرگ و میر کرونا را کاهش می‌دهد!

مهر
واکسن «ب ث ژ» نرخ مرگ و میر کرونا را کاهش می‌دهد!
مهر/ طبق تحقيقات جديد واکسن «ب ث ژ» سل که به طور معمول به کودکان در کشورهايي با ميزان بالاي عفونت سل تزريق مي شود، احتمالا در کاهش نرخ مرگ و مير ناشي از COVID-۱۹ نقش مهمي دارد. طبق گزارشي که در ژورنال« Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده، واکسن «ب ث ژ» که به طور مرتب به کودکان کشورهايي با نرخ بالاي شيوع بيماري هاي باکتريايي تزريق مي شود، به کاهش نرخ مرگ و مير ناشي از کوويد ۱۹ منجر مي شود. لوييس اسکوبار از دانشگاه ويرجينيا تک و يکي از محققان ارشد اين پژوهش، مي گويد: تحقيقات اوليه ما نشان داد کشورهايي با نرخ بالاي واکسيناسيون ب ث ژ ، شاهد نرخ کمتر مرگ و مير ناشي از کوويد۱۹ هستند. اما وضعيت در کشورهاي مختلف يکسان نيست. به عنوان مثال جمعيت گواتمالا از ايتاليا جوانتر است، بنابراين مجبور شديم اطلاعات را با توجه به اين تمايزها سازگار کنيم. محققان پس از بررسي تمايز در فاکتورهايي که احتمالا روي خطر ابتلا به ويروس تاثير مي گذارد ( مانند درآمد، تحصيلات، خدمات درماني و سن) متوجه شدند کشورهايي که نرخ تزريق واکسن ب ث ژ در آنها بالاتر است، پيک مرگ و مير ناشي از ويروس کرونا در آنها پايين تر است. نمونه خوبي از اين امر کشور آلمان است. اين کشور قبل از اتحاد آلمان شرقي و غربي در سال ۱۹۹۰ ميلادي ۲ برنامه واکسيناسيون جداگانه داشت. نرخ مرگ و مير کوويد۱۹ ميان شهروندان سالمند در آلمان غربي حدود ۳ برابر بيشتر از آلمان شرقي بود. بررسي ها نشان داد در آلمان شرقي تعداد افراد سالمند بيشتري اين واکسن را در نوزادي دريافت کرده بودند. اسکوبار در اين باره مي افزايد: واکسن هاي ب ث ژ از بدن انسان در برابر بيماري هاي تنفسي ويروسي ديگر نيز محافظت مي کنند. البته او خاطرنشان مي کند اين امر نتيجه گيري اوليه تحقيق است. اين درحالي است که هم اکنون محققان مشغول بررسي واکسن ب ث ژ براي جلوگيري از ابتلاي کادر درمان به کوويد۱۹ هستند.