logo

استعمار ماه؛ استخراج معادن ماه می‌تواند از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استعمار ماه؛ استخراج معادن ماه می‌تواند از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز شود

ايسنا/ پس از آنکه دانشمندان از وجود مواد معدني با ارزش و کمياب در زمين، در برخي اجرام آسماني از جمله کره ماه پرده برداشتند، کشورهاي پيشرو در صنعت فضايي به فکر سفر به آنها و معدن کاري در آنها افتاده‌اند و گفته مي‌شود با توجه به سابقه بشر در سفر به کره ماه، به زودي اين اتفاق در قمر زمين به وقوع خواهد پيوست.

به گزارش ايسنا و به نقل از اويل پرايس، برنامه‌ريزي براي شروع استخراج ماه از سال ۲۰۲۵ پس از اينکه محققان ناسا هفته گذشته شواهدي مبني بر وجود مقدار بيشتري از فلزات نسبت به آنچه قبلاً تصور مي شد، يافتند، جدي‌تر شده است.

گروهي از محققان با استفاده از داده‌هاي ابزار "فرکانس راديويي مينياتور"(Mini-RF) تعبيه شده روي مدارگرد ناسا موسوم به "LRO" به اين نتيجه رسيدند که زير سطح ماه حاوي تراکم بالاتري از فلزات خاص مانند آهن و تيتانيوم است.

اين مطالعه که در مجله Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است، محبوب‌ترين فرضيه پيرامون معادن ماه است. اين فرضيه ادعا مي‌کند که ماه هنگامي شکل گرفته است که يک جرم کيهاني به اندازه سياره مريخ با زمين برخورد کرده و بخش‌هاي زيادي از پوسته بالايي زمين را تبخير کرده است.

"عصام هگي" نويسنده اصلي اين تحقيق گفت: با بهبود شناخت ما از ميزان فلز در سطح زيرين ماه، دانشمندان مي‌توانند ابهاماتي را که در مورد چگونگي شکل‌گيري، نحوه تکامل و چگونگي کمک آن به پايداري حيات در کره زمين وجود دارد، برطرف کنند.

اين فلزات در حالي کشف شد که دانشمندان در جستجوي يخ در پايين دهانه‌هاي منطقه قطب شمال ماه بودند. اين بدان معناست که خاک نرم موجود در پايه آن سوراخ‌ها بخش‌هايي از لايه‌هاي عميق‌تر ماه هستند که در اثر برخورد شهاب سنگ بيرون زده‌اند. به اين ترتيب، اين خاک نشان دهنده يک ترکيب در لايه‌هاي عميق‌تر ماه است.

محققان الگويي را يافتند که در آن دهانه‌هاي بزرگ‌تر و عميق‌تر غلظت فلز بالاتري نسبت به نمونه‌هاي کوچک‌تر و کم عمق‌تر دارند.

فرمان دونالد ترامپ به معدن کاري در ماه

"دونالد ترامپ" رئيس جمهور آمريکا در ماه آوريل با تشويق معدن کاري در ماه و ساير اجرام آسماني با اهداف تجاري، دستور اين کار را امضا کرد.

اين دستور راه را براي استخراج ماه بدون هيچ‌گونه معاهده بين‌المللي هموار مي‌کند.

در اين دستور آمده است: آمريکايي‌ها بايد حق داشته باشند که در زمينه اکتشاف تجاري، بازيابي و استفاده از منابع در فضاي بيروني مشارکت کنند.

آمريکا تاکنون توافق نامه موسوم به "معاهده ماه" را که تصريح مي‌کند هرگونه فعاليت در فضا بايد مطابق با قوانين بين‌المللي باشد، امضا نکرده است.

بنابراين آژانس فضايي روسيه موسوم به "روسکاسموس" به سرعت اين اقدام ترامپ را محکوم کرد و آن را به استعمار تشبيه کرد.

تصرف سرزمين به نفع خود

"سرگي ساوليف" معاون مديرکل امور بين‌الملل "روسکاسموس" گفت: قبلاً در تاريخ نمونه‌هايي وجود داشته است که يک کشور تصميم به تصرف سرزمين‌ها به نفع خود گرفته است.

يک چارچوب قانوني پيشنهادي جهاني براي استخراج معادن ماه، موسوم به "توافقنامه‌هاي آرتميس" جديدترين تلاش براي جذب متحدين به برنامه ناسا براي استقرار انسانها و ايستگاه‌هاي فضايي بر روي کره ماه طي يک دهه آينده است.

ناسا همچنين براي تحقق هدف استخراج منابع از سيارک‌ها، ماه و حتي ساير سيارات، با چندين شرکت دولتي و خصوصي توافق کرده است.

کنگره ايالات متحده در سال ۲۰۱۵ طرحي را وضع کرد که صريحاً به شرکت‌ها و شهروندان اجازه مي‌داد هرگونه مواد فضايي را استخراج، خريد و فروش و ابراز مالکيت کنند.

ضمن اينکه در "پيمان فضاي بيروني" که در سال ۱۹۶۶ توسط آمريکا، روسيه و ساير کشورها به امضا رسيده است، تصويب شده است که کشورها نمي‌توانند قلمرويي را در فضا در اختيار داشته باشند.

علاقه ترامپ به حضور در ماه

از سوي ديگر، ترامپ علاقه وافري به نمايش قدرت آمريکا فراتر از کره زمين دارد و سال گذشته نيز در همين راستا نيروي فضايي را در ارتش آمريکا براي انجام جنگ‌هاي فضايي تشکيل داد.

ناسا پيشتر رويکرد بلندمدت خود را براي اکتشاف ماه بيان کرده بود که شامل راه اندازي يک اردوگاه پايه در قطب جنوب کره ماه است.

ايالات متحده اولين و تنها کشوري نيست که قصد معدن‌کاري در ماه را دارد. روسيه نيز در سال‌هاي اخير برنامه‌هايي را براي بازگشت به ماه دنبال کرده است که به طور بالقوه مي‌تواند به فضاي بيروني نيز گسترش پيدا کند.

"روسکاسموس" در سال ۲۰۱۸ فاش کرد که قصد دارد طي دو دهه آينده يک پايگاه طولاني مدت در ماه ايجاد کند، اين در حالي است که "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور روسيه قول داده است که به زودي مأموريتي را به مريخ آغاز کند.

ناسا در حال کار بر روي پايگاه‌هاي قمري است که بتوانند بر روي چرخ‌ها يا حتي پايه‌هاي خود حرکت کنند و امنيت منطقه فرود را افزايش دهند، تجهيزات اضافي را فراهم کنند و شانس انجام اکتشافات کليدي را بهبود بخشند.

انرژي هسته‌اي عاري از ضايعات

از طرفي آژانس فضايي اروپا قصد دارد انرژي هسته‌اي عاري از ضايعات را استخراج کند که ارزش آن تريليون‌ها دلار تخمين زده شده است.

چين و هند نيز ايده‌هايي درباره استخراج هليوم-۳ از ماه دارند. پکن تاکنون در قرن بيست و يکم دو بار فضاپيماي بدون سرنشين بر روي ماه فرود آورده است و مأموريت‌هاي بيشتري براي دنبال کردن دارد.

در کانادا اغلب برنامه‌ها را بخش خصوصي در دست اجرا دارد. يکي از مهمترين آنها مشارکت شرکت "Deltion Innovations" مستقر در انتاريوي شمالي و شرکت آمريکايي "Moon Express" است که اولين شرکت اکتشاف فضايي خصوصي آمريکايي است که مجوز دولت براي سفر به فراتر از مدار زمين را دريافت کرده است.

سرمايه‌گذاري‌هاي فضايي در اين بخش شامل برنامه‌هايي براي استخراج سيارک‌ها، رديابي زباله هاي فضايي، ساخت اولين شهرک انساني در مريخ و برنامه "ايلان ماسک" ميلياردر آمريکايي براي انجام يک ماموريت بدون سرنشين به سياره سرخ است.

زمين شناسان و همچنين شرکت‌هاي نوظهور مانند شرکت Planetary Resources مستقر در ايالات متحده که يک شرکت پيشگام صنعت معدن در فضا هستند، معتقدند که سيارک‌ها مملو از سنگ آهن، نيکل و فلزات گرانبها با غلظت‌هاي بسيار بالاتر از آنکه در زمين يافت مي‌شود هستند که بازاري به ارزش چندين تريليون دلار ايجاد مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره