برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

توضیحاتی درباره خبر "ساخت دستگاه تشخیص کووید ۱۹ در کسری از دقیقه"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
توضیحاتی درباره خبر "ساخت دستگاه تشخیص کووید ۱۹ در کسری از دقیقه"

ايسنا/ ستاد ويژه توسعه فناوري نانو درباره خبر "ساخت دستگاه تشخيص کوويد ۱۹ در کسري از دقيقه" که روز گذشته از سوي پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهي در اختيار رسانه‌ها قرار داده شده بود، توضيحاتي را ارائه کرد؛ چرا که محققان طرح نمي خواستند تا زمان دريافت مجوزهاي لازم از سوي وزارت بهداشت آن را رسانه اي کنند.

 روز گذشته خبري مبني بر ساخت دستگاه تشخيص کوويد ۱۹ توسط محققان ايراني منتشر شد که در آن پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهي به عنوان سازنده دستگاه معرفي شده بود. اين در حالي است که در تازه ترين پيامي که از سوي ستاد ويژه توسعه فناوري نانو منتشر شده، آمده است: "اين دستگاه توسط محققان دانشکده فني دانشگاه تهران به سرپرستي دکتر محمد عبدالاحد و با حمايت ستاد توسعه فناوري نانو و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري طراحي و ساخته شده است و دانشگاه‌ هاي علوم پزشکي تهران نيز کمک شاياني براي آزمون‌هاي باليني و به ثمر رسيدن اين دستگاه داشته‌اند.

متوليان ساخت اين دستگاه برنامه‌اي براي رسانه‌اي کردن موضوع تا اخذ مجوز نهايي از وزارت بهداشت نداشتند که مصاحبه‌هاي غيرحرفه‌اي و غيردقيق منتشر شده در اين باره منجر به انتشار اين گزارش شد.

بر پايه اين گزارش، محققان ايراني توانسته‌اند دستگاهي طراحي و توليد کنند که به صورت زودهنگام و تنها با استفاده از خلط گلو کرونا را تشخيص مي‌دهد. در واقع در اين فناوري ميزان گونه‌هاي اکسيژن فعال خلط سنجيده مي‌شود و يکي از علائم کرونا افزايش ميزان اين مشخصه است. مدت زمان تست هربيمار  کمتر از يک دقيقه است. 

از مزاياي ديگر اين دستگاه اين است که مي‌تواند قبل از مشاهده علائم باليني و يا درگيري ريه افراد ابتلا به کرونا را اعلام کند تا بيمار مراقبت هاي ويژه را شروع کند. 

نتايج علمي اين کوشش در مجله‌ معتبر Biosensors and Bioelectronics منتشر شد. دستگاه روي ۶۰۰ بيمار و در چهار بيمارستان به صورت موفق تست شده و پس از اخذ مجوزهاي لازم در اختيار بيمارستان‌هاي ايران قرار خواهد گرفت. 

 اين  دستگاه که RDSS نام گرفته، براي اولين بار  با استفاده از فناوري نانو بايو الکتريک و از طريق رصد کردن سطح Ros مايعات مخاطي نظير خلط، قادر به تشخيص عفونت به کوويد ۱۹  در کسري از دقيقه و بدون نياز کيت و مواد مصرفي است.

بديهي است پس از اخذ تاييديه وزارت بهداشت اطلاعات دقيق و جزئيات اين پروژه توسط رسانه‌ها به سمع و نظر مردم شريف ايران خواهد رسيد".

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar