برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانشمندان: ماسک پارچه ای برای مؤثر بودن باید حداقل دو لایه باشد

منبع
روزياتو
بروزرسانی
دانشمندان: ماسک پارچه ای برای مؤثر بودن باید حداقل دو لایه باشد

روزياتو/ محققان بعد از آزمايش ميزان اثربخشي انواع مختلفي از ماسک هاي پارچه اي خانگي در جلوگيري از پخش قطرک هاي دهاني خارج شده از دهان افراد، متوجه شدند ماسک هاي پارچه اي خانگي براي مؤثر بودن بايد دست کم دو لايه داشته باشند.
دانشمندان استراليايي در اين تحقيق، ابتدا از يک ماسک يک لايه استفاده کردند که از يک تيشرت درست شده بود و سپس يک ماسک دو لايه ي ديگر طبق روش پيشنهادي سازمان کنترل و پيشگيري از بيماري هاي ايالات متحده آمريکا درست کردند. آن ها در حين استفاده از ماسک ها صحبت، سرفه و عطسه کردند.

محققان استراليايي اين آزمايش را يک بار هم بدون ماسک و يک بارهم با ماسک جراحي انجام دادند.
دانشمندان با کمک دوربين فيلمبرداري و نورهاي ال‌اي‌دي ميزان قطرک هايي که به بيرون ماسک هاي مورد آزمايش آن ها نفوذ کردند را مورد بررسي قرار دادند.
آن ها پي بردند که ماسک پارچه اي يک لايه، ميزان قطرک هاي دهاني اي که هنگام صحبت کردن پخش مي شد را کاهش داد و به اين نتيجه رسيدند که «حتي يک ماسک يک لايه هم بهتر از هيچ است».

اما ماسک دو لايه در کاهش قطرک هاي دهاني اي که هنگام صحبت کردن پخش مي شدند بهتر از ماسک يک لايه بود. در مورد جلوگيري از قطرک هاي دهاني اي که هنگام سرفه و عطسه پخش مي شدند هم عملکرد ماسک دو لايه «به ميزان قابل توجهي بهتر» از ماسک يک لايه بود.
به گفته ي اين محققان، ماسک جراحي بهترين پوشش در ميان سه گزينه ي آزمايش بود.

توصيه ي سازمان جهاني بهداشت استفاده از ماسک هايي با حداقل سه لايه است
با گسترش ويروس کرونا در دنيا استفاده از ماسک و بهترين انواع آن ها به موضوع بحث مردم، کارشناسان بهداشتي و مقامات تبديل شده است.
سازمان جهاني بهداشت در ابتداي شيوع جهاني ويروس کرونا نسبت به استفاده ي مردم عادي از ماسک هشدار مي داد چون معتقد بود ماسک برخلاف روش هاي ديگري مثل شستشوي دست ها و فاصله گذاري اجتماعي که مؤثر بودن آن ها به اثبات رسيده، به اشتباه حسي از مصون بودن در افراد ايجاد مي کند.
اما بعدتر سازمان جهاني بهداشت موضع خود را تغيير داد و اظهار کرد که ماسک هاي سه لايه ي پارچه اي بهترين گزينه ي خانگي براي کاهش گسترش ويروس کرونا هستند.

ماسک محافظت صد در صد ايجاد نمي کند اما مي تواند کمک کننده باشد
تدروس ادهانوم، رئيس سازمان جهاني بهداشت هشدار داده مردم نبايد حساب بيش از اندازه اي روي ماسک ها باز کنند.
تدروس گفته: «ماسک به تنهايي شما را در برابر کوويد-۱۹ مصون نمي کند. ماسک روش جايگزيني براي فاصله گذاري اجتماعي، شستشوي دست ها و ديگر اقدامات بهداشتي نيست.»
محققان مي گويند ماسک مي تواند به کساني که از وسايل نقليه عمومي استفاده مي کنند يا به فروشگاه هاي مواد غذايي مي روند «کمک کند».

دانشمندان مي گويد اينگونه نيست که هر کسي که ماسک بزند ديگر بيمار نخواهد شد، بلکه استفاده از ماسک گسترش ويروس در جامعه را کاهش مي دهد. همين نکته هم کمک کننده است؛ در حقيقت يک تأثير کوچک هم کمک کننده است.

محققان استراليايي که ماسک هاي پارچه اي خانگي را مورد آزمايش قرار دادند مي گويند تعداد لايه ها تنها عامل مهم در اثربخشي ماسک هاي دستساز نيست و طبق تحقيقات آن ها اين نکته تا حدي اهميت دارد.
به گفته ي آن ها، نوع پارچه، نحوه ي قرارگيري لايه ها و تعداد دفعات شسشتشوي ماسک هم در ميزان اثربخشي کلي آن نقش دارد. اين محققان در حال حاضر به مردم توصيه مي کنند براي برخورداري از حفاظت حداکثري، از ماسک هاي پارچه اي سه لايه استفاده کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره