برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

غذاهایی که برای ایرانیان بیشترین حساسیت را ایجاد می کنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
غذاهایی که برای ایرانیان بیشترین حساسیت را ایجاد می کنند

ايسنا/ آلرژي يکي از مشکلات معمول سلامتي است که افراد بسياري را در سرتاسر دنيا گرفتار خود مي‌کند. محققان کشورمان در پژوهشي وضعيت حساسيت‌هاي غذايي را در ايرانيان مورد بررسي قرار داده و غذاهايي که بيشترين درصد حساسيت را ايجاد مي‌کنند، مشخص کرده‌اند.
در دنيا بيماري‌هاي آلرژيک از دهه‌هاي گذشته تاکنون رو به افزايش بوده‌اند و شيوع آن‌ها در کودکان نسبت به بالغين بيشتر است. در ايران نيز شيوع بيماري‌هاي آلرژيک اعم از آسم، رينيت آلرژيک، اگزما و کهير وجود دارد، گرچه ميزان شيوع آن‌ها متفاوت است. به‌طورکلي غذا و افزودني‌هاي غذايي مثل برخي آنتي‌اکسيدان‌ها، شيرين‌کننده‌ها، رنگ‌ها و نگه‌دارنده‌ها مي‌توانند در ايجاد و تشديد علائم بيماري‌هاي آلرژيک نقش داشته باشند.

به گفته محققان، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد حساسيت‌هاي غذايي مربوط به شير گاو، تخم‌مرغ، بادام‌زميني، سويا، ماهي و گندم هستند. همچنين حساسيت به گرده گياهان درکنار ميوه‌جات و سبزي‌ها نيز شيوع زيادي دارد و علائم باليني خفيف تا شديدي همانند آنافيلاکسي مي‌تواند در اثر برخورد با آن‌ها روي دهد.

آنافيلاکسي به شرايط شديد حساسيت گفته مي‌شود که با درگيري ارگان‌هاي پوستي، گوارشي، تنفسي و قلبي-عروقي همراه است. اغلب حساسيت‌هاي غذايي با شرح‌حال مناسب تشخيص داده مي‌شوند. اما روش‌هاي تشخيصي ديگر شامل تست پوستي پريک و تست آزمايشگاهي مي‌توانند تشخيص آلرژي غذايي را تقويت کنند.


 در رابطه با اين موضوع مهم که درصد زيادي از افراد جامعه را درگير مي‌کند، محققان دانشگاه علوم پزشکي مازندران پژوهشي را انجام داده‌اند که در آن حساسيت‌هاي غذايي مرتبط با بيماري‌هاي آلرژيک در کشور ما مورد بررسي واقع شده‌اند.

اين محققان در پژوهش مروري خود که با استفاده از کليدواژه‌هاي خاص و جستجو در سايت‌هاي مختلف پايگاه‌هاي علمي پژوهشي صورت گرفته است، مقالات و داده‌هاي مورد نياز خود را جمع‌آوري و تجزيه‌وتحليل کرده‌اند.

نتايج اين بررسي‌ها نشان داد که تخم‌مرغ و شير، شايع‌ترين حساسيت‌هاي غذايي در بيماري‌هاي آلرژيک در ايران به‌حساب مي‌آيند.
به گفته عباس دباغ زاده، پژوهشگر مرکز تحقيقات بيماري‌هاي عفوني کودکان دانشگاه علوم پزشکي مازندران و همکارانش در اين مطالعه، «همان‌گونه که انتظار مي‌رفت مواردي چون تخم‌مرغ (زرده و سفيده)، شير گاو، گندم، بادام‌زميني و سويا به ترتيب شايع‌ترين مواد غذايي در بيماري‌هاي آلرژيک ايرانيان بوده‌اند. ضمن اين‌که حساسيت و آلرژي غذايي در کودکان شايع‌تر از بالغين است».

آن‌ها مي‌افزايند: «به‌طورکلي همه بيماري‌هاي آلرژيک و حساسيت‌هاي غذايي رو به افزايش‌اند و اين موضوع به دليل آلاينده‌ها، رژيم‌هاي غذايي آماده به همراه مصرف کم سبزي‌ها و ميوه‌جات، مصرف بالاي افزودني‌هاي غذايي است».
دباغ زاده و همکارانش با توجه به اين نتايج توصيه کرده‌اند که در ارزيابي چنين بيماراني، حساسيت‌هاي غذايي را حتماً در نظر گرفته و بعد از اثبات آن با روش‌هاي موجود، نسبت به پرهيز آن‌ها اقدام کرد.

آن‌ها همچنين در مقاله علمي پژوهشي برگرفته از اين تحقيق که در فصل‌نامه «تعالي باليني» منتشر شده است، بيان داشته‌اند: «در خصوص شيرخواران، توصيه مي‌شود که تمام آن‌ها تا ۶ ماهگي منحصراً از شير مادر تغذيه کنند و بعد از ۶ ماهگي نيز مي‌توانند غذاي جامد را شروع کنند».

نشريه علمي پژوهشي فوق وابسته به دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران است و به‌صورت چهار شماره در سال انتشار مي‌يابد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره