برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آیا امکان حیات در زیر سطح مریخ وجود دارد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آیا امکان حیات در زیر سطح مریخ وجود دارد؟

ايسنا/ برخي شواهد حاکي از وجود يک محيط آبي در گذشته سياره سرخ است و حال با وجود اين موضوع اين مسئله مطرح مي‌شود که احتمال زندگي در چنين محيطي وجود دارد يا خير.
 گرچه هنوز هيچ حياتي در سطح مريخ مشاهده نشده است اما در مطالعه اخير "ديميترا آتري"(Dimitra Atri) دانشمند و اخترفيزيکدان مرکز علوم فضايي "دانشگاه نيويورک ابوظبي"(NYU Abu Dhabi) دريافته است که شرايط زير سطح سياره مريخ به گونه‌اي است که به طور بالقوه مي‌تواند از حيات پشتيباني کند.

آتري طي اين مطالعه توانايي بيولوژيکي عدم تعادل شيميايي مواد ناشي از پرتوهاي کيهاني در محيط زيرسطح مريخ را مورد بررسي قرار داده است. تاکنون زيرسطح مريخ  که اثراتي از آب در آن وجود دارد هرگز مورد کاوش قرار نگرفته است. آتري فکر مي‌کند که بمباران مداوم پرتوهاي کيهاني در حال نفوذ(GCR) ممکن است انرژي لازم براي کاتاليز کردن فعاليت‌هاي مولکول‌هاي آلي در آنجا را تامين کنند.

آتري در مطالعه خود از ترکيبي از مدل‌هاي عددي، داده‌هاي مأموريت فضايي و مطالعات اکوسيستم‌هاي عميق غار بر روي زمين استفاده کرد تا مکانيزم‌هايي را بررسي کند و دريابد آيا مريخ در گذشته از حيات پشتيباني کرده و يا اينکه امکان حيات در آنجا وجود دارد يا خير. البته وي معتقد است با پرتاب مريخ نورد اگزومارس دانشمندان به پاسخ بسياري از سوال‌هاي خود خواهند رسيد.


 آتري فرض مي‌کند پرتو کيهاني کهکشاني که مي‌توانند تا چند متر زير سطح مريخ نفوذ کنند قادر خواهند بود واکنش‌هاي شيميايي را که براي زندگي متابوليکي توسط زندگي استفاده مي‌شود و يا مورد نياز است را القا کنند و با استفاده از همان تعاملات شيميايي نيز امکان ميزباني از ارگانيسم‌ها وجود دارد.

آتري گفت: فکر کردن به اين موضوع که ممکن است حيات در زير سطح مريخ و در چنين محيط خاصي که دو متر از سطح مريخ فاصله دارد وجود داشته باشد، هيجان انگيز است. وقتي مريخ نورد اگزومارس در سال ۲۰۲۲ پرتاب شود مي‌توان به بسياري از رموز اين سياره پي برد و بينش جديدي از ساختار آن به دست خواهيم آورد.

در حاليکه قرار بود مريخ نورد اگزومارس ماه ژوئيه سال جاري پرتاب شود، خبرها گوياي آن است مقامات "آژانس فضايي اروپا"(ESA) و "آژانس فضايي روسيه"(Roscosmos) به دليل شيوع ويروس کرونا و برخي مشکلات فني پرتاب اين مريخ نورد را دو سال به تعويق انداخته‌اند.

بيماري کوويد-۱۹ نه تنها جان افراد بسياري را در جهان گرفت بلکه سبب به تعويق افتادن پرتاب مريخ نورد اگزومارس نيز شد. رهبران سرپرست اين پروژه اعلام کرده‌اند به دليل انجام آزمايشات بيشتر و رفع برخي مشکلات و شيوع بيماري کوويد -۱۹ پرتاب اين مريخ نورد به سال ۲۰۲۲ موکول شده است.

مريخ‌نورد اگزومارس(ExoMars rover) مريخ‌نورد رباتيک برنامه‌ريزي شده مريخ، به رهبري آژانس فضايي اروپا است. بنابر برنامه‌ريزي‌ها قرار بود مريخ‌نورد اگزومارس ۲۵ ژوئيه سال ۲۰۲۰ پرتاب شود و پس از فرود موفق‌آميز، مريخ‌نورد با بهره‌گيري از انرژي خورشيدي يک مأموريت شش ماهه را براي جستجوي نشانه‌هاي احتمالي وجود زندگي در گذشته يا حال در مريخ آغاز ‌کند.

اخيرا طي جلسه اي که آژانس فضايي اروپا با مقامات آژانس فضايي روسيه برگزار کرده بودند به اين نتيجه رسيدند که بهتر است پرتاب مريخ نورد اگزومارس را دو سال به تعويق بيندازند و طي اين مدت آزمايشات بيشتري بر روي آن انجام دهند و مشکلات فني آن را نيز حل کنند. البته اين نخستين بار نيست که پرتاب اين مريخ نورد به تعويق مي‌افتد چرا که در اصل قرار بود مريخ نورد مذکور در سال ۲۰۱۸ پرتاب شود اما به دليل تاخير در مونتاژ اين فضاپيما پرتاب آن را دو سال به تاخير انداخت و قرار شد سال جاري (۲۰۲۰) پرتاب شود و حال براي دومين بار مقامات اين پروژه اظهار کرده اند امسال نيز قصد پرتاب آن را ندارند و پرتاب آن به سال ۲۰۲۲ موکول شده است و احتمالا مريخ نورد اگزومارس بين ماه‌هاي اوت و اکتبر سال ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره