برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

استفاده زیاد از موبایل باعث "سندرم گردن پیامکی" می‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استفاده زیاد از موبایل باعث "سندرم گردن پیامکی" می‌شود

ايسنا/ امروزه کاربردهاي متنوع تلفن همراه، باعث شده که اين دستگاه در هر لحظه از زندگي افراد حضور داشته باشد. براي استفاده از تلفن همراه، بدن از وضعيت طبيعي خود خارج مي‌شود و اين تغيير وضعيت، خطر بروز ناهنجاري‌هاي اسکلتي و عضلاني را به همراه دارد. 

يکي از اختلالاتي که به دنبال خم کردن گردن براي استفاده از تلفن همراه ايجاد مي‌شود؛ «سندرم گردن پيامکي» است. با خم شدن سر به سمت جلو، وزن آن بر روي گردن افزايش مي‌يابد.

پژوهشگران دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان در يک مطالعه مروري به بررسي سيستماتيک اختلالات مرتبط با سندرم گردن پيامکي پرداختند. حسين احمدي، علي يلفاني و بهنام غلامي بروجني؛پژوهشگران گروه آسيب‌شناسي ورزشي و حرکات اصلاحي، محققاني بودند که در انجام مطالعه همکاري داشتند. 

اين مطالعه مروري با جستجوي جامع مقالات منتشر شده در بانک‌هاي اطلاعاتي PubMed، Science Direct و Google Scholar طي سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ انجام شد و در نهايت ۱۰ مقاله مورد بررسي قرار گرفت. 

از ميان مقاله‌هاي بررسي‌شده، پنج مقاله به صورت پرسش‌نامه‌اي و مقطعي، سه مقاله مروري و دو مقاله نيمه تجربي بودند.

مطالعات بررسي‌شده تاييد کرد که مدت زمان استفاده از تلفن همراه، وب‌گردي و تعداد پيامک دادن با آن در طول روز مي‌تواند عاملي براي اختلالات اسکلتي-عضلاني باشد. همچنين استفاده مداوم از اين دستگاه مي‌تواند موجب وضعيت سر به جلو، شانه گرد و همچنين دردهاي مزمن در گردن، شانه‌ها، دست‌ها و انگشتان شود. 

در اين مقالات براي درمان سندرم گردن پيامکي، تکنيک‌هاي کاربردي و ساده‌اي ذکر شده است: 

-    بعد از هر ۳۰-۴۰ دقيقه استفاده از تلفن همراه، عضلات گردن خود را با برخي از تمرينات کوتاه گرم کنيد و حداقل ۱۰ بار اين کار را تکرار کنيد. ( چرخش سر، تغيير جهت يا وضعيت)
-    کشش عضلات گردن، مانند: بالابرنده کتف و عضلات قسمت قداني گردن (۱۰ تا ۳۰ ثانيه)
-    انجام چين‌تاک (نوعي تمرين گردن) و نزديک کردن کتف‌ها (۲۰ -۳۰ ثانيه نگه‌داشتن)، به تقويت و ثبات عضلات گردن کمک مي‌کند.
-    کمتر پيام دهيد و بيشتر صحبت کنيد. 

با توجه به گسترش استفاده از تلفن همراه، پژوهشگران اين مطالعه پيشنهاد مي‌کنند: «متخصصان بهداشت حرفه‌اي، فيزيوتراپي، کاردرماني، ارگونومي و علوم ورزشي با توصيه به مراجعه کنندگان خود و همچنين رسانه‌هاي جمعي با آموزش اصول صحيح و پاسخ مناسب در هنگام استفاده از تلفن همراه، آگاهي عموم افراد جامعه را بيشتر کنند».

نتايج اين مطالعه، تابستان سال جاري (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمي پژوهشي در دوماهنامه فيض وابسته به دانشگاه علوم پزشکي کاشان منتشر شده است. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره