فلج سیستم ایمنی در موارد شدید کووید ۱۹

ايرنا
فلج سیستم ایمنی در موارد شدید کووید ۱۹

ايرنا/ محققان دانشگاه استنفورد دريافتند سيستم ايمني بدن در موارد شديد کوويد ۱۹ فلج مي‌شود.

در اين تحقيقات واکنش ايمني ۷۶ بيمار مبتلا به کوويد ۱۹ و ۶۹ فرد سالم مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار گرفت و محققان توانستند مقادير قابل توجهي از مولکول‌هاي ايجاد کننده التهاب را در خون بيماران مبتلا به کوويد ۱۹ شناسايي کنند.

سه مورد از اين مولکول‌ها با التهاب ريه در ساير بيماري‌ها ارتباط دارند اما پيش از اين در بيماران مبتلا به کوويد مشاهده نشده‌اند و به اعتقاد محققان ممکن است هدف مناسبي براي روش‌هاي درماني جديد باشند.

همچنين محققان توانستند مقادير زيادي از ضايعات باکتري‌ها مانند دي ان اي و مواد تشکيل‌دهنده ديواره سلولي را در خون بيماران مبتلا به کوويد ۱۹ شناسايي کنند.

بر اساس اين تحقيقات هرچه ميزان اين ضايعات در خون بيشتر بود، وضعيت بيمار وخيم‌تر و عوارض آن نيز شديدتر ديده شد.

مهمترين يافته تحقيقات اين است که با تشديد بيماري، سيستم ايمني بدن فلج مي‌شود و به جاي برانگيخته شدن در اثر حضور ويروس و باکتري، سلول‌هاي سيستم ايمني دچار نوعي سستي مي‌شود.

اين تناقض که مقادير زيادي از سلول‌هاي عامل التهاب در خون بيماران کوويد وجود دارد اما سيستم ايمني اين سلول‌ها را توليد نمي‌کند، باعث شد که محققان نتيجه‌گيري کنند مولکول‌هاي عامل التهاب در بافت‌هاي ديگر بدن و به احتمال زياد در ريه‌ها توليد مي‌شوند.

اين مطالعه هدف مناسبي براي دستيابي به روش‌هاي درماني جديد براي کوويد ۱۹ است.
ويروس کرونا موسوم به «کوويد ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چين گزارش شد ابتدا از اين بيماري به عنوان ذات الريه نام برده مي شد اما کميسيون ملي بهداشت چين در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دي ماه ۹۸) به صورت رسمي شيوع اين ويروس را در چين اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدير کل سازمان جهاني بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسي خبري تاکيد کرد که اگرچه واژه «همه‌گير» (pandemic) به دليل حساسيتي که دارد نبايد بدون دقت مورد استفاده قرار گيرد اما ارزيابي‌هاي اين سازمان ويروس کرونا را «همه‌گير جهاني» شناسايي و اعلام مي‌کند.

گزارش کامل اسن تحقيقات در نشريه Science ‌منتشر شده است.